کد خبر: 516325
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۲
خودروسازان دست پيش گرفتند
به گزارش «جوان» در حالي كه قرار بود شوراي رقابت در جلسه عصر روز يك‌شنبه دستورالعمل كاهش قيمت خودرو را به تصويب برساند، معاون اول رئيس‌جمهور در مراسم رونمايي از سه محصول جديد سايپا خواستار كاهش قيمت خودروها شد و گفت: خودروسازان (ايران‌خودرو و سايپا) در آستانه نوروز بيايند و به من، وزير صنعت و مردم عيدي بدهند و قيمت محصولات خود را ۵۰۰ هزار تومان تا ۴‌ميليون تومان كاهش دهند. با اين درخواست محمد‌رضا رحيمي، مديران عامل دو خودروساز بي‌درنگ با كاهش قيمت خودرو موافقت و در جمع خبرنگاران اعلام كردند كه قيمت‌هاي جديد از ساعت ۲۴ روز يك‌شنبه روي سايت سازمان حمايت قرار مي‌گيرد. اين در حالي است كه در يك ماه و نيم گذشته خودروسازان همواره برعدم كاهش قيمت‌ها تأكيد مي‌كردند، اما با درخواست معاون اول پيش‌دستي كردند و به ارزاني قيمت‌ها رضايت دادند. 

محمد رضا رحيمي اظهار داشت: با توجه به نزديك شدن به بهار و آغاز سال نو از شما مي‌خواهيم با حمايت از مردم به ويژه قشر متوسط، امروز قيمت خودرو را بشكنيم و با كاهش قيمت‌ها به مردم عيدي دهيم. رحيمي افزود: عده‌اي با دشمني يا جهل نگذاشته‌اند مصوبه‌اي كه در ايران‌خودرو داشتيم اجرا شود. در تيرماه گذشته اختصاص هزار ميليارد تومان سرمايه در گردش براي شركت ايران‌خودرو تصويب شد تا توليد اين شركت افزايش يابد و با رشد عرضه خودرو به بازار جلوي گراني گرفته شود. وي تأكيد كرد: عدم اجراي اين مصوبه باعث شد دلالان براي خريد خودرو اقدام كنند و با توجه به اينكه خودروسازان مسئول بازار نيستند، به دليل كمبود عرضه قيمت‌ها در بازار افزايش يافت. معاون اول رئيس‌جمهور افزود: افرادي بودند كه با غفلت با تحريم‌كنندگان هماهنگ شدند و در بازار خودرو اخلال ايجاد كردند. وي با بيان اينكه قيمت ارز از هزار و ۵۰ تومان به ۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسيد، گفت: ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در صنعت خودروسازي مشغول به كارند كه نبايد گذاشت اين صنعت با مشكل روبه‌رو شود. 

خودروسازان بگويند در سال ۹۲ ارز مبادله‌اي نمي‌خواهند
البته وزير صنعت و تجارت با تأكيد بر اينكه خودروسازان بايد ارز مورد نيازشان را خودشان تأمين كنند‌، در اين مراسم گفت: بايد با هم عهد ببنديم و يك گام ديگر براي اقتصاد غيروابسته به نفت برداريم و آن اينكه خودروسازان بگويند ارز مرجع نمي‌خواهند، ارز مبادله‌اي هم نمي‌خواهند تا به مسئوليت اجتماعي و تاريخي خود عمل و به اقتصاد كشور كمك كنند. وي تأكيد كرد: صنعت خودرو علاوه بر اينكه بايد ارزان، كيفي و مشتري‌مدار باشد، بايد ارزآور هم باشد، اين در شرايطي است كه اقتصادي كه ارز در آن حتي ۴هزار تومان باشد ولي وابسته به نفت نباشد، يك اقتصاد پويا و ماندگار است. وي با تأكيد بر اينكه دلار هزار توماني ديگر برنمي‌گردد، افزود: معني آن اين است كه ارز نفت را در حوزه مصرف بريزيم. غضنفري به‌رغم انتقادات قبلي خود از بورس كالا گفت: در سال ۹۱ بورس كالا اشتباه نكرد و خودروسازان نيز اشتباهي مرتكب نشدند، همديگر را به كم‌كاري متهم نكنيم. غضنفري با بيان اينكه امسال براي اولين بار آهنگ توليد خودرو كاهش يافت، اظهار داشت: خودروسازان بايد سال آينده ارز حاصل از صادرات خود را در بازار عرضه كنند. 

مديرعامل ايران‌خودرو: اعمال كاهش قيمت در قراردادهاي اول اسفند به بعد
همچنين جواد نجم‌الدين در حاشيه اين مراسم در پاسخ به سؤالي كه كاهش قيمت خودرو از چه زماني اعمال خواهد شد، اظهار داشت: اين مسئله در مورد قراردادهاي اول اسفند به بعد اعمال مي‌شود. وي افزود: كاهش قيمت خودرو از امروز در قراردادهاي جديد نيز اعمال مي‌شود. نجم‌الدين در پاسخ به اين سؤال كه آيا سال آينده نيز كاهش قيمت خودرو ادامه خواهد داشت، گفت: به شرطي كه به خودروسازان ارز مبادله‌اي پرداخت مي‌شود و تسهيلات لازم در اختيار آنها قرار گيرد، مي‌توانيم قيمت محصولاتمان را كاهش دهيم. وي افزود: اگر قيمت مواد اوليه توليد خودرو نيز كاهش يابد و نرخ تسهيلات بانكي هم كاهش داشته باشد، باز هم امكان پايين آمدن قيمت خودرو وجود خواهد داشت.
مديرعامل ايران‌خودرو در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به افزايش ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصدي قيمت خودرو آيا كاهش ۵۰۰ هزار تا ۴ ميليون توماني قيمت رقم پاييني نيست، گفت: ۴ ميليون تومان رقم بالايي است، زيرا قيمت مواد اوليه و ارز سه برابر شده، ولي قيمت هيچ‌كدام از خودروها دو برابر نشده بود. وي در پايان از عرضه به روز ۲۰۶ ايراني به خريداران خبر داد و گفت: خودروي لوكس دنا نيز به زودي به بازار عرضه خواهد شد. 

همچنين مدير‌عامل سايپا‌ اظهارداشت: با وزارت صنعت در مورد قيمت خودرو توافق كرده‌ايم. اينكه كمترين و بيشترين كاهش قيمت مربوط به كدام خودرو خواهد بود، مشخص شده و قيمت‌هاي جديد و كاهش يافته انواع خودرو را روي سايت سازمان حمايت قرار خواهيم داد. سعيد مدني افزود: اين قيمت‌ها اعلام خواهد شد ولي تا زماني خواهد بود كه شرايط فراهم باشد. وي تصريح كرد: توافق‌هايي براي تنظيم بازار خودرو صورت گرفته و همكاري‌هاي لازم را در اين مورد خواهيم داشت. مدني البته تأكيد كرد: دولت قيمت‌گذاري خودرو را به خودروسازان واگذار كند و البته پيشنهاد مي‌كنيم نظارت‌هايي نيز از طرف سازمان‌هاي دولتي بر كار خودروسازان وجود داشته باشد. وي با اشاره به مشكلات موجود در زمينه صادرات خودرو از كشور، گفت: كشور چين از سال گذشته و امسال بخشي از بازار صادراتي خودروهاي ايراني را نصيب خود كرد كه اميدواريم مشكلات زيرساختي در صادرات خودرو برطرف شود. 

شوراي رقابت: كاهش قيمت‌ها بيش از ۴ميليون تومان
رئيس شوراي رقابت در واكنش به اعلام كاهش ۵۰۰هزار تا ۴ميليوني قيمت از سوي خودروسازان با اظهار بي‌اطلاعي از اين تصميم گفت:احتمال كاهش بيشتر قيمت‌ها در شوراي رقابت وجود دارد و ما كار خود را مي‌كنيم و كاري به اقداماتي كه خودرو‌سازان در مورد قيمت انجام مي‌دهند، نداريم.
جمشيد پژويان اظهار داشت: از اين اقدام اطلاعي نداشتم و اگر چنين كاري انجام شده باشد خوب است. وي در مورد اين مسئله كه آيا اين كار درست است كه قبل از تصميم شوراي رقابت اين كار انجام شود، گفت: به هر حال شايد خودرو‌سازان با علم به اينكه شوراي رقابت ممكن است در دستور‌العمل قيمت‌گذاري، قيمت محصولات آنها را پايين‌تر از نرخ‌هايي كه تا كنون مي‌فروختند اعلام كند، بر همين اساس داوطلبانه قيمت را مقداري كاهش داده‌اند. رئيس شوراي رقابت در پاسخ به اين سؤال كه ممكن است كاهش ‌قيمت خودرو‌ها كه شوراي رقابت بر اساس دستو‌رالعمل جديد محاسبه مي‌كند نسبت به ميزاني كه خودروسازان اعلام كردند، بيشتر باشد، در اين صورت چه اتفاقي رخ مي‌دهد، بيان كرد: شوراي رقابت كار خود را انجام مي‌دهد و دستورالعمل قيمت را شورا مشخص مي‌كند بنابراين ممكن است قيمت‌ها پايين‌تر باشد يا بالاتر، هنوز چيزي مشخص نيست. 

همچنين در مراسم روز گذشته از مدل هاچ‌بك تيبا با نام تيبا ۲، وانت خانواده ايكس ۱۰۰ با نام سايپا ۱۵۱ و نوع دنده اتوماتيك محصولات خانواده ايكس ۱۰۰ با نام AMT رونمايي شد. تيبا ۲، مدل هاچ‌بك تيبا است كه بر روي پلت‌فرم ايكس ۲۰۰ طراحي و توليد مي‌شود. قرار است تيبا ۲ اواخر سال آينده به بازار عرضه شود.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار