کد خبر: 516323
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۳
كليات بودجه بهار 92 تصويب شد

به گزارش «جوان» روز گذشته معاون بودجه معاونت‌ برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور لايحه سه‌دوازدهمي را به مجلس آورد و البته از آن دفاع كرد و نمايندگان پس از شنيدن سخنان موافقان و مخالفان اين لايحه با ۱۸۸ رأي موافق، ۲۳ رأي مخالف و ۱۶ رأي ممتنع آن را تصويب كردند هر چند كه در آغاز جلسه ۸۶ صندلي خالي جلب توجه مي‌كرد. 

در ابتداي جلسه ديروز مرد شماره يك بودجه دولت گفت: پيشنهاد دولت در اين لايحه بر مبناي اعتبارات بودجه سال ۹۱ با پيش‌بيني افزايش‌هايي كه در سال ۹۲ بايد اعمال شود، صورت گرفته است. رحيم ممبيني با يادآوري اينكه در لايحه بودجه سه‌دوازدهم، دولت خواستار دريافت ۴۵ هزار ميليارد تومان اعتبار به منظور دريافت و پرداخت در سه ماهه نخست سال ۹۲ شده است، تصريح كرد: اين اعتبار شامل منابع عمومي و هم پرداخت‌هاي اختصاصي و نيز بودجه شركت‌ها مي‌شود.
 
آنچه دولت در لايحه تقديمي گنجانده، ۴۵ هزار ميليارد تومان مربوط به منابع عمومي و درآمدهاي اختصاصي است و در ارتباط با بودجه شركت‌هاي دولتي صرفاً اكتفا به درخواست حكمي كرده كه شركت‌هاي دولتي بتوانند همانند قانون بودجه سال ۹۱ امور خود را انجام دهند اما در ارتباط با منابع عمومي و بودجه اختصاصي، مبلغ ۴۵ هزار ميليارد تومان را پيشنهاد داد.
پس از سخنان ممبيني برخي نمايندگان تذكرات خود را آغاز كردند هر چند كه برخي از آنها با موضوع بودجه مرتبط نبود تا علي لاريجاني نسبت به آنها واكنش نشان دهد. محمد قسيم عثماني، عضو كميسيون اقتصاد در اين اثنا هم به اظهارات ممبيني واكنش نشان داد و گفت: وقتي دولت در لايحه بودجه سه‌دوازدهم درخواست اعتباري بالغ بر ۴۵ هزار ميليارد تومان ارائه داده، معنايش اين است كه در سه ماهه اول سال ۹۱ همين رقم پرداخت شده است. 

در حالي كه ما در شش ماهه دوم سال جاري هم اين رقم را پرداخت نكرده‌ايم. احمد توكلي مرد هميشه معترض بهارستان نيز در اين جلسه در تذكري آئين‌نامه ‌اي گفت: اينجا بايد معاون برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور مي‌آمد و دفاع مي‌كرد، ضمن احترام به آقاي ممبيني، خواهش مي‌كنم هيئت رئيسه دقت كند تا كساني كه براي دفاع از لوايح دولت مي‌آيند، يا معاون رئيس‌جمهور يا وزرا يا رئيس يا نايب ‌رئيس شوراي عالي استان‌ها باشند، غير آنها كسي نمي‌تواند براي دفاع در مجلس حضور يابد. در ادامه علي لاريجاني رئيس مجلس ضمن وارد ندانستن اين تذكر گفت: اين برداشت شما مي‌تواند طور ديگري از اين ماده باشد. 

وقتي براي مخالفان
مهدي سنايي، نماينده مردم نهاوند در مخالفت با كليات لايحه سه‌دوازدهم بودجه ۹۲ گفت: آقاي قادري كه به عنوان موافق كليات لايحه سه‌دوازدهم صحبت كرد هيچ بحثي درباره موافقت نداشت و تنها گفت كه چاره‌اي نداريم. وي با بيان اينكه بررسي لوايح چنددوازدهم به جاي لايحه بودجه نمي‌تواند منافع اقتصادي كشور را تأمين كند، اظهار داشت: برخورد مجلس با دولت در عدم ارائه لايحه بودجه و تأخير ۸۴ روزه آن مؤثر است چراكه ما سال گذشته ابتدا بودجه دودوازدهم را تصويب كرديم و سپس هزينه‌كردها را در شهريور‌ماه مصوب كرديم كه اين اقدام ما در نحوه تعامل بد دولت با مجلس مؤثر است. 

نماينده مردم رشت با انتقاد از حضور نيافتن رئيس‌جمهور در مجلس براي توضيح درباره لايحه بودجه گفت: لايحه بودجه انبساطي است و اكنون كه ما در شرايط تحريم‌ها قرار داريم نبايد در چنين مخمصه‌هايي گرفتار شويم. غلامعلي جعفرزاده، نماينده مردم رشت با انتقاد از رئيس‌جمهور به دليل حضور نيافتن در جلسه ارائه لايحه بودجه به مجلس گفت: متأسفانه رشد اقتصادي در لايحه بودجه منفي چهار و نرخ تورم ۳۲ درصد است و اين در حالي است كه وابستگي به نفت ۲/۸ درصد افزايش داشته است. 

وي با بيان اينكه نمايندگان مجلس از مردم رأي گرفته‌اند اما برخي از آنها نماينده دولت هستند خاطرنشان كرد: ماشاءالله نمايندگان دولت در مجلس زياد هستند و اين افراد آماده دفاع از دولت هستند. 

موافقان چه گفتند؟
جعفر قادري در موافقت با كليات لايحه سه‌دوازدهم بودجه گفت: گرچه حمايت از بودجه سه‌دوازدهم به معناي تأييد برخورد دولت با مجلس نيست اما چاره‌اي جز تصويب اين لايحه نداريم. عضو كميسيون برنامه و بودجه با بيان اينكه اقدام تكراري دولت در لوايح دو و سه‌دوازدهم غيرقابل قبول است و فضاي دوستي بين مجلس و دولت را به چالش تبديل مي‌كند، تصريح كرد: لايحه بودجه مي‌توانست به طور ساده انجام شود و در موقع مقرر به مجلس ارائه شود اما گويا دست‌هايي در كار است كه چالش‌ها بين مجلس و دولت را تشديد كند و اين غير قابل توجيه است. نماينده مردم شيراز با بيان اينكه انتقادهاي نماينده رشت به دولت و دلايل مخالفت وي با كليات لايحه سه‌دوازدهم را قبول دارد، گفت: بر اساس برنامه پنجم دولت مي‌بايست براي گزارش بودجه در مجلس حضور مي‌يافت كه حضور پيدا نكرد و اين اقدام هم قابل دفاع نيست اما بحث بنده اين است كه ما چاره‌اي جز تصويب لايحه چند‌دوازدهم نداريم. 

علي خسروي نماينده سمنان نيز گفت: مخالفين محترم لايحه سه‌دوازدهم، در مطالب خود با اصل لايحه مخالفتي نداشتند و تنها به حواشي آن ايراد گرفتند. وي با بيان اينكه تأخير ۸۴ روزه‌اي لايحه بودجه و عدم حضور رئيس‌جمهور در هنگام تحويل لايحه به مجلس از اشكالات قابل قبول نمايندگان مخالف كليات لايحه بودجه سه‌دوازدهم است، افزود: برخي نمايندگان درباره جزئيات لايحه سه‌دوازدهم اشكالاتي دارند كه اين امر ارتباطي با كليات آن ندارد لذا درخواستم از نمايندگان اين است كه با كليات اين لايحه موافقت كنند و اشكالات را در حين بررسي برطرف خواهيم كرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار