کد خبر: 514121
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۱
‌شركت ملي پالايش و پخش به ايرلاين‌ها اولتيماتوم جديد داد
به گزارش «جوان» چندي پيش بود كه شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران فروش بنزين به ايرلاين‌ها را به بهانه واريز نشدن بدهي متوقف و عملاً پروازها را لغو كرد. 

پس از كش و قوس‌هاي فراوان ميان وزارتخانه‌هاي نفت و راه و شهرسازي مقرر شد عرضه سوخت به ايرلاين‌ها از سر گرفته شود و شركت‌هاي هواپيمايي نسبت به پرداخت اقساطي بدهي خود اقدام كنند. 

پس از جلسه ۱۵دي ماه مقرر شد شركت‌هاي هواپيمايي تا اول اسفندماه بدهي خود را پرداخت كنند زيرا شركت ملي پالايش و پخش براي توليد سوخت مورد نياز ايرلاين‌ها نيازمند پول است و نمي‌تواند سوخت را به صورت اقساط به فروش برساند، ايرلاين‌ها بليت خود را نقدي مي‌فروشند و بايد پول سوخت دريافتي خود را نيز به صورت نقدي پرداخت كنند. ايرلاين‌ها تأييد كردند و پالايش و پخش قبول.
فضا تا چند روز پيش آرام بود تا روزي كه يكي از مسئولان وزارت نفت از بدقولي بدهكاران هوايي گفت و رئيس انجمن صنفي شركت‌هاي هواپيمايي در واكنش به آن گفت: پولي نداريم بدهي‌مان را پرداخت كنيم. 

سيدعبدالرضا موسوي در مورد اقدام انجمن شركت‌هاي هواپيمايي در برابر آخرين اخطار وزارت نفت براي پرداخت بدهي ايرلاين‌ها گفت: قبل از موضع‌گيري در اين مورد بايد با مسئولان شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت‌وگو كنيم، لذا مقرر شد هفته آينده جلسه‌اي با حضور مسئولان وزارت نفت و شركت‌هاي هواپيمايي بدهكار برگزار شود. 

در همين رابطه مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: بدهي شركت‌هاي هواپيمايي كه علاقه‌اي به پرداخت هزينه سوخت دريافتي ندارند، از طريق مراجع ذي‌صلاح پيگيري مي‌شود. 

عليرضا ضيغمي افزود: شركت هواپيمايي آسمان با حدود ۱۲۰ ميليارد تومان بدهي، بزرگ‌ترين بدهكار سوخت است كه با وجود تأكيد وزارت نفت بر فروش نقدي سوخت، نمايندگان اين شركت نه تنها مقيد به پرداخت بدهي‌هاي خود نيستند، بلكه از حضور در جلسات نيز خودداري مي‌كنند. مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران بزرگ‌ترين بدهكاران هوايي سوخت پس از شركت آسمان را شركت‌هاي هواپيمايي ماهان و ايران‌اير خواند و افزود: اين دو شركت هواپيمايي نيز داراي بدهي‌هاي هنگفت بابت سوخت دريافتي هستند، اما با حضور در جلسات، قول واريز اين مبالغ را داده‌اند.
ضيغمي تصريح كرد: شركت هواپيمايي آسمان، يكي از بدقول‌ترين ايرلاين‌ها بوده كه حتي علاقه‌اي نيز به پرداخت هزينه سوخت دريافتي نشان نمي‌دهد و در صورتي كه اين شركت به پرداخت بدهي خود اقدام نكند، موضوع از طريق مراجع ذي‌صلاح پيگيري خواهد شد. 

معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با تأكيد بر اينكه مجموع بدهي‌هاي ايرلاين‌ها هم اكنون ۶۰۰ تا ۷۰۰ ميليارد تومان است، افزود: با وجود اين بدهي هنگفت، وزارت نفت سوخت مورد نياز اين شركت‌ها را در اختيارشان قرار داده است. 

وي با تأكيد بر اينكه فروش سوخت به ايرلاين‌ها ادامه دارد، گفت: در صورتي كه اين بدهي‌ها مشمول مرور زمان شود، شركت‌هاي هواپيمايي ملزم به بازپرداخت بدهي به اضافه سود آن هستند. 

وي با تأكيد بر اينكه ستاد هدفمندي يارانه‌ها، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران و سيستم مالياتي كشور نياز به نقدينگي حاصل از فروش سوخت هوايي دارند، از شركت‌هاي هواپيمايي درخواست كرد از طريق اداره بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران هر چه سريع‌تر به پرداخت بدهي خود اقدام كنند. 

طبق اعلام مصوبه ستاد هدفمندي يارانه‌ها در اواخر آبان امسال كه به شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ابلاغ شده است، نرخ جديد سوخت هواپيما براي پروازهاي داخلي هر ليتر ۷۰۰ تومان و براي پروازهاي خارجي به نرخ بين‌المللي محاسبه مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار