کد خبر: 450587
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
سخنگوي رسمي جنبش مقاومت اسلامي (حماس) در گفت‌وگو با «جوان»:
تشكيل كشور فلسطيني در سازمان ملل چشم‌انداز روشني ندارد

بشير فرهانيان  | «فوزي برهوم» سخنگوي رسمي جنبش حماس در گفت‌وگو با روزنامه «جوان» با بيان اينكه رژيم صهيـونيســتي بسيار شكننده است و دچار بحران‌هاي داخلي است خاطرنشان كرد ‌ هر بار كه صهيونيست‌ها دچار بحران داخلي مي‌شوند آن را به ملت فلسطين منعكس مي‌كنند.
وي با اشاره به موضوع اعلام كشور مستقل فلسطيني از سوي محمود عباس به سازمان ملل، آن را تكروي از سوي مقامات كرانه باختري رود اردن عنوان كرد و گفت: بهتر اين است كه قبل از آن، آشتي ملي صورت بگيرد و يك برنامه سياسي توافقي كه يكي از موارد آن، اقدام براي انتقال پرونده مسئله فلسطين به نهاد‌هاي بين‌المللي باشد تدوين شود تا بدينوسيله جايگاه و قدرت فلسطيني‌ها موضعي قوي باشد.
جنابعالي جريانات اعتراضي اخيري كه در رژيم صهيونيستي عليه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اين رژيم در جريان است را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
تظاهرات دليلي بر بحران‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و امنيتي پيوسته‌اي است كه رژيم صهيونيستي با آنها درگير است كه در پي آنها يا دست به تشديد عملياتش بر منطقه نوار غزه و غيرنظاميان مي‌زند يا اينكه اقدام به تهديدهايي مبني بر اقدام به حمله به سرزمين‌هاي فلسطينيان و هر منطقه‌اي در كرانه غربي و نوار غزه مي‌كند. بنابر اين رژيم صهيونيستي درگير بحراني واقعي است و اين بحران نشأت گرفته از اختلافات داخلي در بافت رژيم صهيونيستي در رابطه با بسياري از مسائل داخلي است كه اكنون به مشغله‌اي براي اين رژيم تبديل شده است و در نتيجه اين تظاهرات صهيونيستي نتيجه تفكيك اين رژيم است. اين جامعه بسيار شكننده است و بر جهانيان واجب است تا در رابطه با قضيه فلسطين مواضعي قوي داشته و هيچگونه هراسي از اين رژيم ضعيف نداشته باشند.
هدف سفر اخير خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس به قاهره چيست؟
از پيش برنامه‌ريزي‌هايي براي انجام اين ديدار جاري بود. در اين ديدار مسائل مهم مورد علاقه دو طرف مصري و حماس بعد از مرحله سرنگوني مبارك و آخرين موضوعات و تحولات مربوط به مسئله فلسطين در چارچوب تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي مورد گفت‌وگو قرار گرفت. همچنين تلاش‌هايي براي بحث در مورد راهكارهاي توافقنامه آشتي انجام شد كه فتح و حماس با حمايت قاهره آن را امضا كرده‌اند. در اين ديدار تمامي اين موضوعات مورد گفت‌وگو و بررسي قرار گرفت.
به موضوع آشتي ملي اشاره كرديد. به نظر شما اين آشتي به چه سمت و سويي حركت خواهد كرد، چراكه مشاهده مي‌كنيم مقامات كرانه غربي سنگ‌اندازي‌هايي را بر سر راه اين طرح انجام مي‌دهند؟
متأسفانه به رغم نرمي و انعطاف‌پذيري و مواضع مسئولانه و همكاري‌هايي كه جنبش حماس جهت تحقق بندهاي اين آشتي ملي كه در قاهره بر آنها توافق شده بود، از خود نشان داد ولي همچنان مي‌بينيم كه بازداشت‌هاي سياسي در كرانه غربي از سوي مقامات رام‌الله عليه اعضاي حماس ادامه دارد. چندي پيش شاهد بازداشت فرزند محمود مصلح يكي از نمايندگان حماس در پارلمان فلسطين بوديم و اين به معناي مورد هدف قرار دادن مجدد دولت حماس، دولت منتخب و قانوني ملت فلسطين، از سوي مقامات كرانه غربي است.
همچنين سخناني از سوي عضو شوراي انقلابي جنبش فتح، «امين مقبول» گفته شد كه گريزي از توافق‌هاي صورت گرفته در قاهره بود. وي تصريح كرد كه آزادي زندانيان سياسي در صلاحيت جنبش فتح نيست بلكه از صلاحيت‌هاي هيئت امنيتي است و اين دليلي است بر عدم جديت جنبش فتح در عمل به التزاماتي كه در قاهره آنها را امضا كرده است. ما تأكيد مي‌كنيم كه در جنبش حماس در رابطه با تمامي توافقاتي كه آنها را امضا كرده‌ايم خود را ملزم مي‌دانيم ولي فتح نيز اولاً در رابطه با موضوع بازداشت‌هاي سياسي مستمر و ثانياً گريز مقامات آن پايبندي به توافق‌هاي صورت گرفته- همچنانكه از امين مقبول (دبير شوراي انقلابي) و عضو تيم مذاكره‌كننده با حماس شاهد بوديم- قابل قبول نيست و بايد موضع روشني داشته باشد.
به نظر شما آيا آشتي فلسطينيان به تاريخ خواهد پيوست؟ و همچنين چنانچه جنبش حماس با فتح بر سر اين طرح و آشتي ملي به توافق نهايي برسند و فتح تمامي موارد توافق شده را انجام دهد در آن صورت برنامه سياسي شما در آينده چه خواهد بود؟ و آيا نسبت به مواضع و اراده مقامات كرانه غربي در اين موضوع اميدوار هستيد؟
آرزو داريم كه آشتي صورت بگيرد چراكه به نفع تمامي ملت فلسطين است‌ و اين يك استراتژي است كه جنبش حماس به دنبال تحقق آن است چراكه مسئله فلسطين اكنون با چالش‌هاي مهمي روبه‌رو است و بايد با قدرت تمام در برابر اين چالش‌ها ايستاد و اين قدرت به‌وجود نخواهد آمد مگر با اتحاد و وحدت. موضوع دوم اينكه مسئله از سرگيري طرح آشتي بستگي به ميزان پاسخ مثبت جنبش فتح به اين مطالبات ملي ملت فلسطين است و آن پايان دادن به بازداشت‌هاي سياسي و توافق بر يك استراتژي ملي كه مورد توافق تمامي گروه‌هاي سياسي فلسطيني بدون هرگونه تك‌روي ابومازن و ديگران در قضيه فلسطين است كه هم‌اكنون شاهد آن هستيم. در نتيجه ما در جنبش حماس تمام تلاشمان را بر موضوع ايجاد اين استراتژي ملي متمركز كرده‌ايم تا همگي به آن متقاعد باشند و با وحدت و اتحاد از آن دفاع كنند، اما در رابطه با برنامه سياسي ما در آينده همه چيز به معاهده آشتي بستگي دارد. امور با سير اندكي به جلو مي‌رود ولي ما نسبت به متقاعد كردن مقامات كرانه غربي در راستاي حركت به سوي يك پروژه ملى، بدون انحراف به پروژه‌هاي ديگر چه امريكايي و غيرامريكايي اهميت قائل هستيم.
موضع شما در قبال اعلام دولت مستقل فلسطين در صورت اعلام آن چيست؟
اينكه هيچ نشانه روشني از اين موضوع در سازمان ملل متحد وجود ندارد و اين قدم چالشي بزرگ براي رژيم صهيونيستي است ولي به رغم آن اميد داريم تا آشتي ملي قبل از رفتن پرونده فلسطين به هر نهاد بين‌المللي تحقق يابد ولي اين اقدام در هيچ برنامه سياسي مورد توافق تمامي فلسطينيان وجود نداشته و ابومازن به تنهايي درصدد انجام آن و رفتن به سازمان ملل است. اولي‌تر اين است كه قبل از آن، آشتي ملي صورت بگيرد و يك برنامه سياسي توافقي كه يكي از موارد آن، اقدام براي انتقال پرونده مسئله فلسطين به هر نهاد بين‌المللي است وجود داشته باشد تا موضع فلسطيني‌ها موضعي قوي و نه ضعيف باشد.
ولي راه حل تحقق اين امر ايجاد يك استراتژي ملي مورد توافق تمامي گروه‌هاي سياسي فلسطيني كه دربرگيرنده ملاك‌هايي باشد كه از حقوق ملت فلسطين دفاع مي‌كند است تا بتوانيم به كمك آن جهان را نسبت به عدالت مسئله فلسطين متقاعد كنيم و طوري نباشد كه يك شخص به تنهايي دست به اين اقدام بزند كه در آن صورت موضعي ضعيف خواهد داشت.
مدتي است كه روز جهاني قدس را پشت سر گذاشتيم، در رابطه با اين روز بزرگ چه صحبتي با ملت‌هاي اسلامي و آزاده داريد؟
هر روز كه بر قدس مي‌گذرد و مورد حمله و تهاجم صهيونيست‌ها قرار مي‌گيرد و ساكنانش كشته مي‌شوند، آن روز، روز جهاني قدس است. چراكه دردها و زخم‌ها در قدس و سرزمين‌هاي فلسطيني ادامه دارد. ليكن به اين مناسبت بر ضرورت وجود جوششي از سوي جهان اسلام براي ياري قدس و ياري فلسطينيان تأكيد داريم كه رهبري آن با رهبراني باشد كه مسئله فلسطين براي آنها اهميت دارد و احساس نزديكي به ملت فلسطين دارند . جهان بايد اين پيام خود را در اين روز برساند كه قدس از آن فلسطينيان است و چشم تمامي مسلمانان و و ملت‌هاي عرب به قدس دوخته شده و تحت هيچ شرايطي و هر عنواني و هر مذاكراتي نمي‌توان از قدس كوتاه آمد.
در پايان اگر مطلبي داريد بفرماييد.
ما بر اينكه جهان مرحله جديدي را به دور از روزمرگي و به دور از ضعف آغاز كند تأكيد داريم، مرحله‌اي كه دشمن صهيونيستي در آن به چالش كشيده شود. دشمن صهيونيستي با جنايت‌هايي كه با آنها دست و پنجه نرم مي‌كند اميدواريم. صهيونيست‌ها تمامي خطوط قرمز را زير پا گذاشته‌اند ولي متأسفانه همچنان مواضع كشورهاي عربي و اسلامي براي ياري ملت فلسطين و قدس و قضيه فلسطين در حد مطلوب نيست و ضروري است تا رژيم صهيونيستي را با توجه به تغييرات و تحولات جديد منطقه‌اي و بين‌المللي، تحت محاصره رسانه‌اي، سياسي و محاصره مواضع و ملت‌ها قرار دهيم و جنايت‌هايش را برملا كنيم.
فهم اين موضوع براي يك فلسطيني سخت است كه مشاهده كند قدس متعرض ويراني و يهودي‌سازي است ولي در مقابل پرچم صهيونيست‌ها در سرزمين‌هاي اسلامي در سطح دنيا برافراشته شده است. اين امر با وابستگي يك مسلمان به قدس و ملت فلسطين در تناقض است و ضروري است كه اين مرحله به نفع مسئله فلسطين و به نفع قدس تغيير يابد و بايد رژيم صهيونيستي در گوشه‌اي محاصره شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار