کد خبر: 1225519
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
چراغ اول را بیت رهبری روشن کرد؛ رسانه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، در میانه ماه مبارک رمضان و همزمان با ششمین ماه نبرد طوفان‌الاقصی با شعار «ماه فلسطین» با تولید محصولات و بسته‌های رسانه‌ای متنوعی به استقبال روز جهانی قدس رفت.
نوید پارسا
جوان آنلاین: انتشار گسترده محصولات فرهنگی و رسانه‌ای یکی از گام‌های عملیات «ماه فلسطین» بود؛ مانند مزین شدن خیابان فلسطین و محدوده میدان فلسطین به نام و تصاویر شهدای مقاومت و تولید چندین کلیپ تصویری، موشن، اطلاع‌نگاشت، دیوارنگاره شهری و زیرنویس‌های شبکه‌های رسانه ملی برای فراخوان و پیوستن مردم به پویش «ماه فلسطین».
رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز یک‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در دیدار ۵/۲ ساعته با حدود ۳ هزار نفر از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها افطار‌های خیابانی در این ماه را با ارزش دانستند و در این‌باره گفتند: «هیئت‌های فعال در این ماه، افطار‌های خیابانی در این ماه، همه این‌ها چیز‌های باارزشی بود.»
 همزمان با حلول ماه مبارک رمضان، پویشی به نام و یاد مردم فلسطین در ایران اسلامی به راه افتاد؛ پویشی که هدف آن رساندن مواد غذایی و بهداشتی به «غزه» بود و پس از ماه مبارک نیز تداوم یافت؛ تا آخرین ساعات فروردین ماه و در قالب پویش «ماه فلسطین»، بیش از ۸۵۰ هزار بسته غذایی در ایران آماده شده و به دست مردم فلسطین رسید. 
آنچه در پی می‌آید، پاسخ به پرسش‌هایی درباره آن است که چه کسانی مسئولیت این پویش را برعهده داشتند، چگونه مواد غذایی را به غزه رسانده‌اند و مردم چه نقشی در این پویش ایفا کرده‌اند. 
 
 جرقه یک پویش
چراغ اول را بیت رهبری روشن کرد؛ رسانه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، در میانه ماه مبارک رمضان و همزمان با ششمین ماه نبرد طوفان‌الاقصی با شعار «ماه فلسطین» با تولید محصولات و بسته‌های رسانه‌ای متنوعی به استقبال روز جهانی قدس رفت. به همین مناسبت از کاربران، دغدغه‌مندان مسئله فلسطین، رسانه‌ها و فعالان فرهنگی نیز دعوت شد به همراه این شعار با انتشار گسترده محصولات و فعالیت‌های خود، برای برگزاری باشکوه راهپیمایی روز جهانی قدس در سراسر ایران و دیگر نقاط جهان و همراهی و حمایت از ملت مظلوم غزه و فلسطین آماده شوند. 
شعار «ماه فلسطین» برگرفته از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره روز قدس و ماه مبارک رمضان است که چندین بار در سخنان ایشان مورد تأکید قرار گرفته؛ از جمله در سوم خرداد ۱۳۶۴ که فرمودند: «ماه رمضان براى ما ماه فلسطین است. مى‌دانید جمعه آخر این ماه را امام عزیز ما روز قدس نامگذارى کردند و ما همه ماه رمضان مى‌خواهیم مردم خودمان و ملت‌هاى منطقه را آماده کنیم تا در روز قدس فریاد یک‌آهنگ خودشان را علیه متجاوزان صهیونیسم بلند کنند و حرف حق خودشان را بزنند و دل صهیونیست‌ها و حامیانشان را بلرزانند؛ این ماه رمضان ماست.»
پس از این فراخوان بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی پای کار میدان‌داری عملیات «ماه فلسطین» آمدند؛ از سازمان تبلیغات اسلامی گرفته تا شهرداری‌ها، هلال احمر و دیگر نهاد‌های اجتماعی کشور. 
 
 ارسال بسته‌های غذایی
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با همکاری سازمان صلیب سرخ جهانی، در هر فرصتی که مقدور باشد از مسیر باز شده گذرگاه «رفح» یاریگرمردمان غزه می‌شود، اما با کارشکنی رژیم صهیونیستی این گذرگاه همیشه باز نیست. بخشی از کمک‌هایی که در قالب پویش ماه فلسطین به غزه ارسال شده بود، ۲۳ رمضان به دست مردم این باریکه در محاصره رسید. به این نشان که بلافاصله ویدئویی از قدردانی آن‌ها که کمک را دریافت کرده‌بودند، انتشار یافت. 
در این ویدئو شیخ جمعه علوش، امام مسجد «سیده نعمه» با تقدیر از مردم ایران و با حمایت از پویش «ماه فلسطین» از رسیدن بسته‌های غذایی به فلسطین خبر داده و می‌گوید: «بعد از رسیدن بسته‌های غذایی، در حال آماده‌سازی غذای گرم برای تیم‌های پزشکی بیمارستان تحت محاصره العوده در شمال غزه هستیم.»
همچنین یکی از اعضای این بیمارستان پس از دریافت بسته غذایی، از مردم و مسئولان کشورمان تشکر می‌کند و خواستار این می‌شود که کمک‌های غذایی همچنان ادامه داشته‌باشد. 
 
 افطاری‌های ساده
تقارن ماه رمضان و بهار قرآن با آغاز سال جدید شمسی و بهار طبیعت، دست به دست هم داد تا جشنی بزرگ با عنوان «ماه فلسطین» و با شعار «در این ماه بانی سفره‌های مردم غزه باشید» در سطح شهر تهران و دیگر شهر‌های کشور برگزار شود. در این مدت نهاد‌های عمومی مسئولیت اطلاع‌رسانی را برعهده داشتند و از این رو بسیاری از بیلبورد‌ها و عرشه‌های پل‌ها و دیگر اماکن عمومی، از مردم برای شرکت در این پویش دعوت می‌کردند. 
مردم بانی اصلی این سفره‌های افطاری ساده بودند؛ از یک سو برای غزه کمک جمع آوری می‌شد و ا‌ز سوی دیگر ضیافت‌های افطاری در میدان فلسطین تهران و خیابان‌های اطراف این میدان همزمان با ماه رمضان از هشتم تا هفدهم فروردین‌ماه برپا شد و در هر شب میزبان تعداد چشمگیری از رهگذرانی بود که ضمن باز کردن روزه‌هایشان در این ضیافت، یاد و خاطره مردم غزه را هم زنده می‌کردند و در پویش «ماه فلسطین» حضور می‌یافتند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار