کد خبر: 1225518
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گلستان سعدی از متون مهم و تأثیرگذار ادبی است که نسخه‌های خطی فراوانی از آن  در چین نگهداری می‌شود
نوید پارسا
جوان آنلاین: در جای‌جای موزه‌های چین، آثاری منقش به اشعار سعدی وجود دارد و نسخه‌های خطی متعددی از بوستان و گلستان او نیز در دانشگاه‌های این کشور نگهداری می‌شوند. همه این‌ها حاکی از جایگاه رفیع این شاعر در چین و نشانگر عمق علاقه چینی‌ها به فرهنگ و ادب ایران است. 
محمد امیرجلالی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی در نشست «سعدی در چین و چین در آثار سعدی» که در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد در سخنانی گفت: سعدی شهرت جهانی دارد. آثار او از جنوب هند تا روم شرقی مورد توجه اندیشمندان و ادبا بوده است. 
او در ادامه گفت: بنا بر تحقیقات تاریخی، شعر سعدی روی کتیبه‌های موجود در شهر هانگجو در چین منقش شده است. اخیراً نیز کتیبه‌هایی در این شهر کشف شده که مربوط به سده هشتم قمری و حاوی اشعاری از سعدی شیرازی است. این امر نشانگر آن است که اشعار شیخ اجل پیش از این تاریخ در چین رواج داشته است. جلالی تصریح کرد: در جای‌جای موزه‌های چین آثاری منقش به اشعار سعدی وجود دارد و نسخه‌های خطی متعددی از بوستان و گلستان او نیز در دانشگاه‌های این کشور نگهداری می‌شود. همه این‌ها حاکی از جایگاه رفیع این شاعر در چین و نشانگر عمق علاقه چینی‌ها به فرهنگ و ادب ایران است. 
 
 سفر سعدی به کاشغر 
هوانک یینک هوی، دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پکن نیز در این نشست در ارتباطی تصویری به زبان فارسی سخنرانی کرد و گفت: چین، اندیشه چینی‌ها و مظاهر فرهنگی این کشور در آثار سعدی بازتاب فراوان داشته است. او در ادامه گفت: سفر سعدی به شهر کاشغر چین بسیار مهم است. او در گلستان و در باب پنجم این کتاب از دیدار و گفتگو‌های خود با اهالی کاشغر سخن به میان آورده است. یینک هوی تأکید کرد: گلستان سعدی یکی از متون مهم و تأثیرگذار ادبی است که نسخه‌های خطی فراوانی از آن در چین نگهداری می‌شود. این امر گواهی بر اهمیت و جایگاه رفیع شیخ اجل سعدی در فضای علمی، فرهنگی و ادبی کشور چین است. 
کاوه خورابه، معاون پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی نیز در این آیین ضمن گرامیداشت هفتاد و پنجمین سال ساخت بنای مزار سعدی به همت انجمن آثار ملی (انجمن آثار و مفاخر فرهنگی) گفت: مرحوم دکتر زرین‌کوب تأکید می‌کند که سعدی در همه عرصه‌های ادبی در اوج است، حتی آنجا که در حماسه‌سرایی با حکیم فردوسی هماوردی می‌کند. 
او در ادامه اظهار داشت: وقتی از حماسه بزمی و رزمی حکیمان فردوسی و نظامی سخن می‌گوییم، شایسته است که از حماسه حکیم سعدی نیز سخن به میان آوریم. 
محسن حبیبی، رئیس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این رویداد گفت: با توجه به عنوان نشست به این نکته نیز باید اشاره کرد که شعر سعدی جایگاه ویژه‌ای در کشور چین دارد. با این وصف هنوز هم عرصه تحقیق و پژوهش در این زمینه بسیار گسترده است. توجه به شعر و اندیشه سعدی در چین به عنوان کشوری که حائز فرهنگی عظیم و غنی است، نشان از عمق نفوذ و جایگاه رفیع فرهنگ ایرانی در جهان علم و ادب دارد. 
در ادامه غلامرضا مستعلی‌پارسا به ایراد سخن پرداخت. 
او گفت: جانمایه سخن سعدی، عشق و محبت است. او غزل عاشقانه را به اوج رسانده و سخن اصلی‌اش در این غزل‌ها آن است که معشوق اصلی سعدی، همانا انسان است. 
رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: پیام سعدی برای امروز ما هم این است که باید عشق و محبت را به مردم ارزانی بداریم، اینکه همه مردم، معشوق و شایسته محبت و دوست داشتن هستند.
برچسب ها: سعدی ، چین ، شعر فارسی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار