کد خبر: 1225517
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
امروز به لطف الهی و برکت انقلاب اسلامی، وحدت اقوام ایرانی که توسط دشمنان این سرزمین هدف قرار گرفته برای بنیاد ایران‌شناسی یکی از وحدت‌های مهم است. بنابراین جشنواره فیلم اقوام ایرانی در حقیقت در این راستا قدم برمی‌دارد و هنگامی که دوستان در مؤسسه فصل هنر پیشنهاد دادند این جشنواره با همراهی بنیاد ایران‌شناسی برگزار شود، مورد استقبال ما قرار گرفت، زیرا این جشنواره در مسیر تقویت اقوام بزرگ ایرانی حرکت می‌کند
مصطفی شاه‌کرمی
جوان آنلاین: نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی که قرار بود در تبریز برگزار شود، در حالی کارش را در تهران آغاز کرد که دبیر جشنواره به علت آنچه مشغله ساخت فیلم و دیگر کار‌ها عنوان شده، نمی‌تواند با این رویداد همکاری کند! 
البته قائم‌مقام شورای سیاست‌گذاری و مدیر جشنواره در نشست خبری علت عدم حضور کمال تبریزی (دبیر جشنواره اقوام ایرانی) را اتمام قرارداد وی عنوان کرد. بروز اتفاقات عجیب و غریب در همین ابتدای کار نشان می‌دهد احتمالاً متفاوت‌ترین جشنواره سینمایی کشورمان را تجربه خواهیم کرد! 
مراسم رونمایی از پوستر جدید و نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی روز گذشته در تالار محتشم کاشانی بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد. در ابتدای این مراسم، مهدی حیدری، مدیر جشنواره و قائم‌مقام شورای سیاست‌گذاری گفت: تاریخچه جشنواره فیلم اقوام ایرانی به اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برمی‌گردد و نزدیک به یک سال است که این جشنواره توانسته موافقت اصولی خود را از سازمان سینمایی دریافت کند. 
 
 تغییرات عجیب، اما مهم
بر اساس اعلام قبلی مسئولان جشنواره قرار بود این رویداد ملی در شهر تبریز برگزار شود، ولی حالا به تهران تغییر مکان داده است، حیدری در مورد این جابه‌جایی اظهار داشت: در طول این یک سال رویداد‌های مختلفی برگزار شد و نخستین این‌ها برگزاری جشنواره در تبریز بود، اما بنا بر دلایلی تصمیم بر آن شد که نخستین دوره جشنواره در تهران برگزار شود. البته اینگونه نیست که ما تبریز را فراموش کرده باشیم، بلکه قرار است جشنواره به صورت گردشی در نقاط مختلف ایران برگزار شود و سال آینده هم در استان تبریز برگزار خواهد شد. 
قائم‌مقام شورای سیاست‌گذاری نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی همچنین در رابطه با علت عدم همراهی کمال تبریزی، دبیر جشنواره با آن افزود: آقای تبریزی، دبیر جشنواره‌ای بود که قرار بود آبان‌ماه در تبریز برگزار شود و برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم، قراردادمان تا همان آبان‌ماه بود و ایشان برای بهتر دیده شدن جشنواره به ما خیلی کمک کردند و اسم جناب آقای تبریزی می‌توانست یک برند برای این جشنواره و فیلمسازان دیگر باشد. آقای تبریزی درگیر ساخت فیلم و دیگر کار‌ها هستند، اما در پیامی اعلام کردند در کنار جشنواره هستند، ولی حضورشان به عنوان دبیر جشنواره کمتر خواهد شد. 
حیدری خاطرنشان کرد: ایشان گفتند در کنار جشنواره هستیم، اما شاید به عنوان دبیر، وقت و زمان کافی نداشته باشیم. از جناب آقای تبریزی تشکر می‌کنیم و امیدواریم در طول این زمان باقیمانده اتفاقات خوبی رقم بخورد. جشنواره ما راه خود را پیدا کرده و در حال برگزاری است. شورای صدور پروانه به تمام آثار ما مجوز داده و داوران ما نیز در حال داوری آثار هستند. تاکنون اتفاقاتی که در جشنواره افتاده، خوب بوده و امیدواریم زین پس با همکاری اصحاب رسانه جشنواره بیشتر نمایان شود. تاریخ برگزاری جشنواره ۲۶ الی ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ است و مکان برگزاری جشنواره نیز در بنیاد ایران‌شناسی و اختتامیه جشنواره در تالار وحدت خواهد بود. 
 
 جشنواره‌ای برای وحدت و انسجام ملی
در بخش دیگری از این برنامه، محمدحسین رجبی‌دوانی، رئیس شورای سیاست‌گذاری این رویداد ملی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم اقوام ایرانی به همت بخش خصوصی و دولتی به‌طور مشترک برگزار می‌شود، گفت: جهت اهداف برگزاری این جشنواره به آیه‌ای از قرآن اشاره می‌کنم که می‌گوید: «ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را به گروه‌های مختلف تقسیم کردیم تا یکدیگر را بهتر بشناسید.» (آیه ۱۳ سوره حجرات) ملت بزرگ ایران و مردم با سابقه درخشان ایرانی به این آیه تحقق بخشیدند. مردم ایران کسانی هستند که هیچ‌گاه بت‌پرستی در میان تمام اقوام ایرانی وجود نداشته و ایران یک استثناست. به برکت و ذات مقدس خداوند است که ایران به‌رغم حوادث گوناگونی که دیده همچنان پایدار است. 
وی افزود: امروز به لطف الهی و برکت انقلاب اسلامی، وحدت اقوام ایرانی که توسط دشمنان این سرزمین هدف قرار گرفته برای بنیاد ایران‌شناسی یکی از وحدت‌های مهم است. بنابراین جشنواره فیلم اقوام ایرانی در حقیقت در این راستا قدم برمی‌دارد و هنگامی که دوستان در مؤسسه فصل هنر پیشنهاد دادند این جشنواره با همراهی بنیاد ایران‌شناسی برگزار شود، مورد استقبال ما قرار گرفت، زیرا این جشنواره در مسیر تقویت اقوام بزرگ ایرانی حرکت می‌کند. امیدوارم با همکاری دست‌اندرکاران جشنواره و روز‌های پیش‌رو که جشنواره برگزار می‌شود به این مهم دست یابیم و این جشنواره آغازی برای ژانر‌های سینما و وحدت ملی اقوام مختلف ایران باشد. 
رجبی‌دوانی ادامه داد: ایران عزیز و بزرگ ما و این سرزمین مقدس، زیبایی‌ها و ارزش‌های بسیاری دارد و تنوع اقشارش که به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند، باعث شده است آداب و رسوم ایران گوناگون باشد. هدف ما در این جشنواره این بود که هر آنچه که زیبایی‌ها و ارزش‌های اقوام ایرانی را بهتر ترسیم می‌کند، چه در عرصه بین‌الملل و چه داخلی برایمان ارزش والایی خواهد داشت و انتخاب آثار در حوزه‌های گوناگون با این سیاست عجین باشد. ما مسائل بسیاری در حوزه سینما داریم، اما بیان زیبایی‌ها، ویژگی‌ها و ارزش‌های اقوام ایرانی که باعث وحدت و انسجام ملی باشد، تاکنون با این هدف در عرصه سینما نداشته‌ایم که این جشنواره در پی تحقق این هدف بزرگ است. 
 
 بین‌المللی شدن جشنواره
در بخش دیگری از این برنامه حیدری، مدیر نخستین جشنواره اقوام ایرانی نیز گفت: حدود هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است. جشنواره در سه بخش داستانی، مستند و سینمایی برگزار خواهد شد. در بخش سینمایی ۴۰ اثر دریافت و ۱۶ اثر به مرحله داوری راه پیدا کرده‌اند. در بخش داستانی ۴۳۰ اثر دریافت کردیم و هیئت انتخاب ۶۵ فیلم را انتخاب کردند. ۵۲۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد که با هیئت انتخاب در نتیجه ۶۵ اثر به بخش داوری راه پیدا کردند. در کنار این آثار، ۱۲ اثر نماهنگ و ۱۳ اثر پویانمایی هم داریم. همچنین ۱۶ فیلم سینمایی به بخش سینمای ما اضافه شده‌اند. در بخش فیلمنامه‌نویسی بیش از ۱۳۰ اثر از سوی فیلمسازان کشور دریافت و ۴۰ اثر به بخش مسابقه و داوری راه یافتند و هیئت داوری در حال بررسی است. 
حیدری در رابطه با اضافه شدن بخش غزه به این جشنواره تأکید کرد: زمانی که در اوج بی‌رحمی رژیم صهیونیستی قرار داشتیم، بنا بر این شد این بخش به جشنواره اضافه شود. در واقع بخش غزه زمانی به جشنواره اضافه شد که سایت ما هنوز باز بود و دوستان هنرمند می‌توانستند آثار خود را به جشنواره ارسال کنند که اثری هم به جشنواره ارسال شد و قرار است مورد تقدیر قرار بگیرد. 
نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار