کد خبر: 1223397
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است ناترازی بنزین در ایران که عمدتاً به دلیل مصرف بالای خودرو‌های داخلی ایجاد می‌شود، نیازمند اصلاحات جامعی است که اتخاذ سوخت‌های جایگزین و انتقال به سمت خودرو‌های دوگانه‌سوز را در اولویت قرار می‌دهد. 
با ترویج استفاده از CNG و LPG به جای بنزین، ایران می‌تواند چالش‌های صنعت خودرو را برطرف کند و وابستگی خود به بنزین وارداتی را کاهش دهد. 
سهیل محمودیان، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با لزوم کاهش ناترازی بنزین گفت: صنعت خودروسازی ایران نقش بسزایی در ایجاد ناترازی بنزین در کشور دارد. با مصرف بالای خودرو‌های داخلی که دو برابر میانگین مصرف سرانه جهانی است، ایران با وجود تولید بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز برای تأمین نیاز بنزین با چالش‌هایی مواجه شده است. این ناترازی نیاز به واردات بیش از ۵ میلیارد دلاری بنزین در سال‌های آینده را به همراه خواهد داشت. واضح است که برای رسیدگی به این موضوع اصلاحاتی لازم است و از بخش انرژی فراتر می‌رود. 
وی با اشاره به راه‌حل کلیدی و مهم این موضوع گفت: در تنوع بخشیدن به سبد سوختی و کاهش تک‌سوختی بودن سبد سوختی خودرو‌های سواری کشور، یکی از راه‌حل‌های اولیه برای رفع ناترازی ناشی از صنعت خودرو، تمرکز بر تغییرات اساسی در مصرف خودرو‌های داخلی است. این امر می‌تواند با تقویت جریان واردات خودرو و کاهش تولید خودرو‌های پرمصرف محقق شود. علاوه بر این، افزایش استفاده از سوخت‌های جایگزین به جای بنزین بسیار مهم است. توسعه ظرفیت CNG و LPG برای کاهش وابستگی کشور به بنزین و مقابله با موضوع پرمصرف بودن خودرو‌های تولید داخل ضروری است. توسعه سوخت‌های جایگزین، به‌ویژه از طریق استقرار خودرو‌های دوگانه‌سوز مانند خودرو‌های هیبریدی یا CNG و LPG، گامی کلیدی در کاهش مصرف بنزین در ایران به شمار می‌رود. با گذار به سمت استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند CNG یا گاز مایع (LPG) به جای بنزین، کشور می‌تواند وابستگی خود به بنزین وارداتی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این تغییر به سمت خودرو‌های دوگانه‌سوز می‌تواند راه‌حلی فوری برای مسئله ناترازی بنزین باشد و به ارتقای پایداری در صنعت حمل و نقل کمک کند. 
محمودیان ادامه داد: به منظور رسیدگی مؤثر به مصرف بالای بنزین در خودرو‌های تولید داخل، تعریف استاندارد‌های سوخت جایگزین که تشویق به استفاده از CNG یا LPG باشد، ضروری است. خودرو‌های باکیفیت پایین که به مصرف بالای سرانه بنزین کمک می‌کنند باید سیستم‌های دوگانه‌سوز را برای کاهش وابستگی خود به بنزین به کار گیرند. این رویکرد می‌تواند به تنوع بخشیدن به سبد سوخت در ایران و کاهش نیاز به واردات بنزین کمک کند، در نتیجه امنیت انرژی و پایداری در بخش حمل و نقل را تقویت خواهد کرد. علاوه بر این، ترویج استفاده از سوخت‌های جایگزین در صنعت حمل و نقل نه‌تن‌ها می‌تواند مسئله ناترازی بنزین را کاهش دهد، بلکه به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کند. CNG و LPG در مقایسه با بنزین سوخت‌های پاک‌تری هستند که آن‌ها را به گزینه‌های سازگار با محیط‌زیست برای وسایل نقلیه تبدیل می‌کند. 
وی در پایان گفت: ناترازی بنزین در ایران که عمدتاً به دلیل مصرف بالای خودرو‌های داخلی ایجاد می‌شود، نیازمند اصلاحات جامعی است که اتخاذ سوخت‌های جایگزین و انتقال به سمت خودرو‌های دوگانه‌سوز را در اولویت قرار می‌دهد. با ترویج استفاده از CNG و LPG به جای بنزین، ایران می‌تواند چالش‌های صنعت خودرو را برطرف کند و وابستگی خود را به بنزین وارداتی کاهش دهد. این تغییر به سمت سوخت‌های جایگزین نه تنها کلید حل مسئله ناترازی بنزین است، بلکه مزایای زیست محیطی هم ارائه می‌دهد و به امنیت انرژی و اهداف پایدار کشور کمک می‌کند. انجام اقدامات فوری برای اجرای این اصلاحات و هموار کردن راه برای بخش حمل و نقل کارآمدتر و پایدار در ایران ضروری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار