کد خبر: 1222439
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
در شرایطی که به دنبال رایزنی‌های صورت گرفته، چشم امید جهانیان به برقراری آتش‌بس در غزه طی سه روز عید سعید فطر دوخته شده، شواهد حاکی از این است که بی‌عملی تیم مذاکره‌کننده صهیونیست‌ها و تمایل نخست وزیر این رژیم برای تداوم جنگ، امکان برقراری آتش‌بس را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است
جوان آنلاین: در شرایطی که به دنبال رایزنی‌های صورت گرفته، چشم امید جهانیان به برقراری آتش‌بس در غزه طی سه روز عید سعید فطر دوخته شده، شواهد حاکی از این است که بی‌عملی تیم مذاکره‌کننده صهیونیست‌ها و تمایل نخست وزیر این رژیم برای تداوم جنگ، امکان برقراری آتش‌بس را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. 
به دنبال ناکام ماندن اقدامات برای آتش‌بس طی ماه مبارک رمضان، منابع مصری از تلاش برای تحقق آتش‌بس انسانی در غزه به مدت سه روز عید فطر خبر دادند. طبق اطلاعاتی که این منابع در اختیار گذاشته‌اند، هیئت صهیونیست در قاهره هیچ موضع جدیدی ارائه نکرده است. در این مورد، یک منبع مصری به العربی‌الجدید گفت: «سفر هیئت اسرائیلی در راستای مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا نبود بلکه به تدابیر امنیتی و لجستیکی مربوط به اوضاع مرزی بین مصر و نوار غزه مربوط می‌شد. به همین دلیل، مذاکرات مربوط به آتش‌بس در همان نقاط اختلاف اصلی مانده است.» وی تصریح کرد: «طرف اسرائیلی برای بازگشت فلسطینی‌ها به شمال غزه رویکرد واضحی ندارد. بعد از اینکه میانجی‌ها اطمینان یافتند که نمی‌توان در ماه رمضان به توافق آتش‌بس رسید، اکنون برای آتش‌بس انسانی در عید فطر تلاش می‌کنند. مصر و امریکا هم بر مسئولان اسرائیلی برای توقف عملیات نظامی طی روز‌های عید فطر فشار می‌آورند.»
یک منبع مصری دیگر نیز گفت: «هیئت اسرائیلی با مسئولان مصری درباره مسائل مربوط به عملیات نظامی در رفح صحبت و پیشنهاد‌هایی را درباره سرنوشت آوارگان در رفح ارائه کرد که همه این پیشنهاد‌ها به ایجاد نقاطی برای تجمع آوارگان دور از مناطق عملیات نظامی محدود می‌شود. با این حال، طرف اسرائیلی هیچ‌گونه ضمانتی درباره زندگی غیرنظامیان ندارد و هیچ‌گونه جوابی به سؤالات درباره هدف قرار دادن تجمعات غیرنظامی طی ماه‌های قبلی نداد. مسئولان مصری طی این مذاکرات بر لزوم دور کردن عملیات نظامی از نوار مرزی و توافق با ایجاد یک منطقه امن تاکید کرده‌اند.» 
 
 کارشکنی نتانیاهو در تحقق آتش‌بس
مأمون ابوعامر، پژوهشگر علوم سیاسی و متخصص امور رژیم صهیونیستی معتقد است: «تاکنون هیئت مذاکره‌کننده اسرائیلی اختیارات کافی نداشته است و برای مذاکره به قاهره نمی‌رود. این یعنی مذاکرات از نظر عملی هیچ‌گونه پیشرفتی ندارد، مگر اینکه نتانیاهو بخواهد راه خروجی جدیدی را برای خود ایجاد کند.» وی افزود: «هیچ‌گونه افقی برای تغییر روش نتانیاهو وجود ندارد. وی همچنان به فشار نظامی و ایجاد گرسنگی در غزه با حمایت امریکا و در سایه سکوت جهانی ادامه می‌دهد. ما در روز‌های اخیر شاهد دو نکته مهم درباره ساکنین اراضی اشغالی بودیم؛ یکی افزایش تعداد افرادی که خواهان معامله تبادل اسرا هستند و دیگری افزایش سطح خشونت و تهدید علیه نتانیاهو. ممکن است این دو مسئله وی را وادار به اقدامی کند. احتمالاً هیئت اسرائیلی در آغاز هیچ‌گونه امتیازی نمی‌دهد. اگر ببینند حماس به موضع خود پایبند است ممکن است کوتاه بیایند تا مذاکرات شکست نخورد، اما اگر حماس کوتاه بیاید ممکن است آن‌ها موضع خود را تشدید کنند.»
 
 تسلط بر غزه غیرممکن است
جمال زحالقه، تحلیلگر عرب تأکید دارد: «بنیامین نتانیاهو نگران این است که توقف موقت درگیری منجر به دشواری در از سرگیری جنگ و شکست طرح وی شود.» وی گفت: «نتانیاهو هیئت‌های اسرائیلی را برای ادامه مذاکرات به قاهره می‌فرستد، چرا که به دلیل فشار‌های زیاد خانواده‌های اسرای اسرائیلی ناچار است این کار را بکند. امریکا درباره این موضوع فشار زیادی بر نتانیاهو می‌آورد. نهاد نظامی اسرائیل نیز بر وی فشار می‌آورد، چرا که از نظر آن‌ها نتانیاهو تصمیمات را به تأخیر می‌اندازد؛ چه درباره حمله به رفح، چه درباره لبنان و حتی موضوع اسرای صهیونیست.» این در حالی است که یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اذعان به ناتوانی این رژیم در سیطره بر نوار غزه، عنوان کرد: «کنترل غزه از نظر اولویت‌های امنیتی ما، امری غیرممکن است.» آویگدور لیبرمن، رئیس حزب موسوم به «اسرائیل بیتنا» که از آغاز جنگ، در صف منتقدان سرسخت نتانیاهو قرار داشت و از برکناری وی و کابینه متبوعش حمایت کرده است هم درباره جنگ در غزه گفت: «از شش روز به شش ماه رسیدیم، این کابینه نمی‌تواند به پیروزی دست یابد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار