کد خبر: 1222434
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
بررسی آمار میزان مخاطبان نوروزی ۱۴۰۳ نسبت به نوروز گذشته نشان می‌دهد که امسال شاهد رشد ۰۸/۴۶ درصدی تعداد کل مخاطبان فیلم‌های اکران نوروزی در تعطیلات عید بودیم
مصطفی شاه‌کرمی
جوان آنلاین: ورودیه سینما به سال جدید و آمار و ارقام فروش فیلم‌ها نشان می‌دهد امسال هم می‌تواند رکوردشکنی‌های سینمایی ادامه پیدا کند، منتها به شرط‌ها و شروطها. از مهم‌ترین این شروط اتخاذ تدابیر عقلایی برای استفاده حداکثری از پیوسته شدن اکران نوروزی و عید فطر است که می‌تواند سنگ محکی جدی برای تحلیل عملکرد مدیران سینمایی در روز‌های پیش‌رو باشد.
اکران‌های نوروزی به عنوان ورودیه سینمایی به سال جدید شناخته می‌شوند، به همین دلیل است که نوسان‌گیری و توجه به فروش فیلم‌ها و استقبال مخاطبان از آثار سینمایی اکران شده معمولاً به عنوان چشم‌انداز و افق سینمایی آن سال محسوب می‌شود؛ به قول معروف سالی که نکوست از بهارش پیداست. 
 
 تفاوت آمار‌های سینمایی
سینما‌ها سال گذشته را با فروش نسبتاً متوسطی شروع کردند و این مسئله چند دلیل عمده داشت که بررسی آن مجال دیگری می‌طلبد، ولی به هر حال ورود کم‌نفس سینما در سال ۱۴۰۲ به رکورد‌شکنی‌های عالی و بی‌نظیر انتهای سال ختم شد. اگرچه مقایسه فروش فروردین‌ماه ۱۴۰۲ سینما‌ها با فروش نوروزی امسال به دلیل اینکه هنوز در میانه فروردین هستیم، اقدامی غیرمنطقی به نظر می‌رسد، ولی با این حال آمار فروش فروردین‌ماه نصفه و نیمه ۱۴۰۳ با کل فروش ماه ابتدایی سال گذشته یک سروگردن بالاتر است. 
در آستانه سال ۱۴۰۲، اکران نوروزی سینمای ایران مثل رسم هر ساله از ۲۵ اسفندماه با ورود چهار فیلم به چرخه اکران کلید خورد که به نسبت اکران نوروزی سال‌های قبل، کمترین آمار فیلم جدید به حساب می‌آمد که آن موقع دلیل اصلی چیدن این ترکیب حداقلی را برخی پیش‌بینی‌ها مبنی بر عدم استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده همزمان با ماه مبارک رمضان اعلام کردند. 
در کنار چهار فیلم «فسیل»، «غریب»، «عروس خیابان فرشته» و «بچه‌های طوفان» که از ۲۵ اسفند‌ماه ۱۴۰۱ (شروع بازه اکران نوروزی ۱۴۰۲) راهی پرده سینما‌ها شدند، فیلم «خط استوا» هم دیگر فیلم اکران نوروزی بود که دو هفته زودتر و از چهارم اسفندماه اکرانش را آغاز کرده بود، ولی با این همه براساس آمار ثبت شده در سامانه سمفا، مجموع مخاطبان سینمای ایران در این بازه زمانی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود که در مقایسه با آمار ۸۶۸ هزار مخاطب اکران نوروزی سال ۱۴۰۱ یک جهش محسوب می‌شد. بر اساس آمار سمفا فیلم «فسیل» پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز سال گذشته بود که در کمتر از یک ماه مجموع فروشش از مرز ۳۶ میلیارد تومان فراتر رفت. کم‌فروش‌ترین فیلم در ترکیب این بازه زمانی «بچه‌های طوفان» بود که فقط ۴۴۰مخاطب داشت و مجموع فروشش از مرز ۲۰میلیون تومان هم عبور نکرد! در سالی که گذشت ۵۵ فیلم در سینما‌ها اکران شدند، برخی از آن‌ها توانستند کف فروش را رعایت کنند و مدت زمان مناسبی روی پرده باشند، اما برخی دیگر به‌خاطر عدم فروش مناسب، سریع‌تر از زمان موعود از پرده سینما پایین آمدند و راهی اکران آنلاین شدند. 
 
 ۱۴۰۲ سال کمدی‌ها
پر‌فروش‌ترین فیلم اکران نوروزی سال گذشته یک فیلم کمدی بود که این رکورد فروش را تا پایان سال و جابه‌جا کردن آمار تاریخ سینما ادامه داد و توانست خودش را به جمع پنج فیلم پرفروش تاریخ سینما ایران برساند. فیلم «فسیل» در شکستن آمار فروش ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سال گذشته سینما و همچنین عبور از مرز ۲۸ میلیون مخاطب که اتفاق بی‌نظیر سینمایی بود با فروش۳۲۶ میلیارد تومانی‌اش اثر‌گذاری قابل توجهی در کسب این افتخار داشت. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که بعد از «فسیل»، «بخارست» با فروش ۶ میلیارد تومانی، «ملاقات خصوصی» با فروش نزدیک به ۵میلیاردی و «غریب» با فروش بیش از ۴ میلیارد تومانی فیلم‌های بعدی در جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۲ بودند. 
 اتفاقات خوب سال گذشته این امیدواری را ایجاد کرده تا به لطف تغییر در مسیر تولید آثار فاخر و تمرکز بیشتر مدیران سینمایی بر موضوع مهم فیلمنامه آثار سینمایی دستیابی به مخاطب ۳۰ میلیونی و گیشه ۲ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۳ دور از انتظار نباشد. البته اگر سال گذشته مسئله قاچاق عجیب فیلم‌های روی پرده یا آماده اکران اتفاق نمی‌افتاد و برای بازه‌هایی، چون محرم و صفر و ایام جشنواره فجر تا انتهای اسفند، انتخاب‌های هوشمندانه‌تری برای سینما‌ها در نظر گرفته می‌شد، قطعاً گیشه سینما این ظرفیت را داشت که رکورد‌های بهتری را تجربه کند. 
 
 مرگ‌های سینمایی
سالی که گذشت سال مرگ‌های غافلگیر‌کننده سینمایی بود، خصوصاً نیمه دوم آن. اولین و یکی از دردناک‌ترین اتفاقات در بهاری که گذشت، خودکشی شوکه‌کننده کیومرث پوراحمد، کارگردان باسابقه سینما در روز ۱۶ فروردین‌ماه بود. دوازدهم اردیبهشت‌ماه نیز حسام محمودی، بازیگر جوان سینما و تلویزیون به علت ایست قلبی درگذشت و حدود دو هفته بعد در روز ۲۹ اردیبهشت رضا حداد، کارگردان تئاتر بر اثر سکته قلبی جان به جان‌آفرین سپرد. درگذشت فخری خوروش بازیگر شناخته شده سینما و تئاتر و تلویزیون، فریماه فرجامی، فردوس کاویانی و آتیلا پسیانی از دیگر اتفاقات تلخ سینمایی سال گذشته بود، اما از همه آن‌ها تلخ‌تر و شوکه‌کننده‌تر خبر قتل داریوش مهرجویی، فیلسوف سینمای ایران و وحیده محمدی‌فر (همسرش) در شامگاه ۲۲ مهرماه بود که شوک بزرگی به سینمای ایران وارد کرد. البته درگذشت بیتا فرهی و پروانه معصومی هم در روز‌های ابتدایی آخرین ماه پاییز و از دست دادن هنرمند خوشنام عرصه دوبله ناصر طهماسب از جمله اخبار تلخ هنری و سینمایی سال گذشته بود. 
 
 اکران نوروزی ۱۴۰۳
بررسی آمار میزان مخاطبان نوروزی ۱۴۰۳ نسبت به نوروز گذشته نشان می‌دهد که امسال شاهد رشد ۰۸/۴۶ درصدی تعداد کل مخاطبان فیلم‌های اکران نوروزی در تعطیلات عید بودیم. با توجه به آمار‌های رسمی ثبت شده در سامانه سمفا، تعطیلات نوروز امسال مجموعاً یک میلیون و ۳۳۵ هزار و ۸۷۵ نفر از هموطنان در ۳۸ هزار و ۱۷۷ سانس اکران برای دیدن فیلم مورد علاقه خود بلیت سینما تهیه کرده‌اند که این تعداد نسبت به نوروز سال ۱۴۰۲ بیانگر رشد ۰۸/۴۶ درصدی تعداد مخاطبان سینما، یعنی تقریباً ۶۱۵ هزار و ۵۹۲ نفر بیشتر از سال گذشته در ۱۳ روز ابتدای سال جاری بوده است. در این زمینه، آمار‌های ثبت شده از تعداد مخاطبان نوروز ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که سال قبل در ایام تعطیلات نوروزی، مجموعاً ۷۲۰ هزار و ۲۸۳ نفر در ۱۵ هزار و ۷۱ سانس اکران به سینما رفتند که این تعداد مخاطب طی دوره مورد نظر رقمی معادل ۳۶۶ میلیارد و ۸۹۴ میلیون و ۳۷۵ هزار ریال به گیشه‌ها پرداخت کردند که دقیقاً در دوره مشابه سال جاری میزان درآمد سینما‌ها ۸۶۷ میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۴۰ هزار ریال برای یک میلیون و ۳۳۵ هزار و ۸۷۵ هزار نفر مخاطب و ۳۸ هزار و ۱۷۷ سانس اکران است. 
از سوی دیگر بررسی میزان فروش هفت فیلم اکران نوروزی امسال، یعنی فیلم‌های سینمایی «تمساح خونی»، «بی‌بدن»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز»، انیمیشن «ایلیا جست‌وجوی قهرمان» و «آسمان غرب» نشان می‌دهد که جایگاه نخست برای پرفروش‌ترین فیلم در دوره یاد شده با سهم ۷۲/۷۶ درصدی از کل مخاطبان در اختیار تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار