کد خبر: 1222224
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
صنایع تبدیلی و فرآوری مهم‌ترین بخش کشاورزی به شمار می‌آیند. خواسته یا ناخواسته برخی میوه‌ها زده دارند یا از کیفیت و اندازه مناسبی برخوردار نیستند یا بازار در شرایطی نمی‌تواند مقدار عرضه را با تقاضا هماهنگ کند. در این حالت می‌توان میوه‌ها را به آبمیوه، کنستانتره، کمپوت، میوه خشک یا چیپس میوه و مواد غذایی دیگر تبدیل کرد که علاوه بر جلوگیری از هدررفت آنها، ارزش افزوده خوبی در پی دارند
محمدرضا هادیلو
جوان آنلاین: زمین مساعد و آب‌وهوای مناسب باعث شده است اکثر استان‌های ایران در تولید انواع میوه‌ها دارای ظرفیت‌های خوبی باشند، اما یک نکته هنگام برداشت و انتقال محصولات به بازار وجود دارد؛ اینکه باغداران معتقدند به خاطر پایین‌بودن کیفیت ماشین‌آلات بخشی از میوه‌ها هدر می‌رود. چند سالی می‌شود تبدیل میوه‌های تازه به میوه خشک رواج پیدا کرده است و همین موضوع می‌تواند جلوی ضایع‌شدن میوه‌ها و به خصوص پادرختی‌ها را بگیرد؛ کاری که یک خانم کارآفرین در شهرستان شبستر شروع به انجام آن کرده و علاوه بر تولید میوه خشک، برای گروهی از هموطنانش اشتغال‌زایی هم کرده است. خانم عاطفه حافظی که فقط ۲۳ سال سن دارد، به عنوان یک فعال عرصه اقتصاد مقاومتی در مدت سه سال و با حمایت بسیج سازندگی کاری کرده است که حالا علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۶۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، محصولات و تولیداتش به چندین کشور دیگر هم صادر شود. 
 
زمین و آب‌وهوا و بارش‌های خطه آذربایجان، این منطقه را به یکی از ثروتمندترین مناطق ایران از نظر تولید انواع محصولات تبدیل کرده؛ جایی که هر وجبش نعمتی از طرف خدا برای تأمین نیاز‌های انسان‌هاست. 
تا چند سال پیش در شهرستان شبستر در آذربایجان‌شرقی بخشی از محصولات در زمان برداشت از بین می‌رفت؛ موضوعی که از چشم خانم عاطفه حافظی دور نماند و موجب شد وی درصدد جلوگیری از این کفران نعمت باشد. 
او می‌دانست با ورود صنایع تبدیلی می‌توان از تمام میوه‌ها استفاده کرد و به همین خاطر کارگاهی برای تبدیل میوه‌ها به میوه خشک یا همان چیپس میوه راه‌اندازی کرد. 
خودش می‌گوید: نمی‌خواستم کارم کوچک باشد و به همین خاطر در عرض دو ماه دو کارگاه راه‌اندازی کردم و حدود ۳۰ نفر به صورت مستقیم استخدام شدند.
این کارآفرین با بیان اینکه صنایع تبدیلی و فرآوری مهم‌ترین بخش کشاورزی به شمار می‌آیند، ادامه می‌دهد: خواسته یا ناخواسته برخی میوه‌ها زده دارند یا از کیفیت و اندازه مناسبی برخوردار نیستند یا بازار در شرایطی نمی‌تواند مقدار عرضه را با تقاضا هماهنگ کند. در این حالت می‌توان میوه‌ها را به آبمیوه، کنستانتره، کمپوت، میوه خشک یا چیپس میوه و مواد غذایی دیگر تبدیل کرد. این بانوی جهادگر به عنوان مشاور با بسیج سازندگی همکاری دارد و عضو صندوق قرض‌الحسنه مردم‌یار است. 
خانم حافظی که اکنون به عنوان تولیدکننده، تأمین‌کننده و صادر‌کننده در صنایع تبدیلی و چیپس میوه شناخته می‌شود، صادراتی به کشور‌های اوکراین، عراق، امارات، انگلستان، قزاقستان و صربستان دارد. 
 
 
 کارآفرینی با ظرفیت‌های هر منطقه
جالب است بدانیم این بانوی فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی که پیش از این میوه‌ها را روی بخاری خشک می‌کرده، حالا به یک تولید کننده و کارآفرین و صادرکننده تبدیل شده و بانوان بسیاری را در عرصه تولید مشغول کار کرده است. 
خانم حافظی از محصولات تولید شده در زمین‌های همین منطقه و فعالیت مردم بومی روستا برای تولید چیپس میوه استفاده و از این طریق به معیشت و درآمد هموطنانش کمک شایانی می‌کند. 
او که برند چیپس میوه را به نام آتام (پدرم) به ثبت رسانده است، می‌گوید: در ۱۹ سالگی پدرم را که تنها امید و پشتوانه‌ام بود از دست دادم ولی با توکل به خدا، به یاد پدرم تولید چیپس میوه را شروع کردم تا سود آن به جیب مردم بومی برسد. قبل از آن کار‌ها را به صورت سنتی انجام می‌دادم و در خانه و یک کارگاه کوچک با بخاری و لوازم ساده تولیدکننده میوه خشک بودم، ولی با رفتن پدرم فهمیدم دیگر باید کار بزرگی انجام دهم، چون پشتوانه‌ام را از دست داده بودم.
این بانوی تولید کننده از سال۱۳۹۹ به صورت حرفه‌ای در صنایع تبدیلی چیپس میوه شروع به فعالیت می‌کند و حالا بعد از حدود سه سال توانسته است در یک محیط روستایی و کوچک کسب‌وکار بزرگی خلق کند. 
فعال عرصه اقتصاد مقاومتی که فقط ۲۳ سال سن دارد، کمک‌های بسیج سازندگی را اهرمی در جهت شتاب‌گرفتن کارهایش می‌داند و می‌گوید: کسب‌وکاری را راه‌اندازی کرده‌ام که به شدت اشتغال‌زاست و امیدوارم با توسعه آن بتوانیم نیروی بیشتری را جذب و تولیدات‌مان را جهانی کنیم. وقتی شروع به کار کردم با ارتباطاتی که با بسیج داشتم از تسهیلات اقتصاد مقاومتی آگاه بودم، بنابراین با این امتیاز توانستم کار‌ها را سرعت ببخشم، به طوری که در همان ابتدا دو کارگاه راه‌اندازی شد و افراد زیادی به استخدام درآمدند.
حافظی ادامه می‌دهد: ماهانه حدود ۴۰۰ میلیون تومان به صورت ثابت به نیروی کارم حقوق می‌دهم. امیدوارم با حمایت‌های سازمان بسیج سازندگی بتوانم زمینی را به مرحله ساخت برسانم و با توسعه تولیدات، نیروی بیشتری از زنان را مشغول کار کنم، البته اگر نیرو‌هایی که به صورت غیرمستقیم کار برای‌شان ایجاد شده را هم بخواهم حساب کنم، بیش از ۶۰ نفر هم اکنون از راه این فعالیت زندگی خود را می‌چرخانند و خانواده‌های‌شان را اداره می‌کنند.
این بانوی کارآفرین از عرضه محصولات باکیفیت به بازار و مشتری‌محوری سخن می‌گوید و تصریح می‌کند: وقتی تولیدات با کیفیت و سالم را برای مشتری‌ها ارسال می‌کنیم، دوست دارند کارخانه را از نزدیک ببینند. من بار‌ها بچه‌مدرسه‌ای‌ها را به این کارگاه آورده‌ام و علاوه بر تشریح روند و نحوه تولید میوه خشک به آن‌ها گفته‌ام مهم‌ترین موضوع برای موفقیت شما این است که در کنار درس‌خواندن به یک حرفه و مهارت فکر کنید. باید بتوانید ظرفیت‌های اطراف خود را ببینید و خودتان از آن‌ها استفاده کنید و کارآفرین باشید.
او می‌گوید: در انواع و اندازه‌های مختلف با استفاده از دستگاه‌های بزرگ، میوه‌های مختلف را خشک و بسته‌بندی می‌کنیم و امروز توانسته‌ایم به یک برند در سراسر کشور و حتی در خارج از کشور تبدیل شویم.
حافظی تأکید می‌کند: با خریداری دستگاه بزرگ توانستیم روی تناژ بالاتر کار و مشتری‌های‌مان را تثبیت کنیم و پاسخگوی نیاز آنان باشیم. امسال ۴۸تن صادرات داشته‌ایم. برای سال‌های آینده باید نوآوری داشته باشیم و بتوانیم کار‌های جدیدتری بکنیم.
 
 «جوانان» نیازمند کمک‌های بسیج
حمایت‌ها و کمک‌های بسیج سازندگی طی سال‌های اخیر اشتغال‌زایی بسیار خوبی در شهرستان‌ها و روستا‌ها به همراه داشته است؛ موضوعی که خانم حافظی معتقد است باید بیشتر شود و در این باره می‌گوید: جوانان شهرستانی به خاطر رهاشدگی نمی‌دانند چه کار باید بکنند. آن‌ها توانایی دارند، اما طرح، برنامه و یاریگر ندارند. وقتی کسی یا سازمان و نهادی در کنارشان قرار می‌گیرد و آن‌ها را راهنمایی می‌کند، در کمترین زمان دست به کار‌های بزرگی می‌زنند.
این کارآفرین تصریح می‌کند: تسهیلات و تسهیلگران بسیج سازندگی اتفاقات خوبی در مناطق مختلف کشور رقم زده است. به عنوان مثال در آذربایجان‌شرقی بنده اطلاع دارم که با راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه وام‌های کارآفرینی داده می‌شود و در روستا‌ها زنان سرپرست خانواده زیادی توانسته‌اند روی پای خودشان بایستند و درآمدزایی داشته باشند، اما مهم‌ترین کار این است که جوانان وارد چرخه اقتصاد شوند و با بهره‌مندی از تسهیلات اقتصاد مقاومتی می‌شود این کار را سرعت بخشید.
 
 
 
لزوم حمایت از ظرفیت‌های بالقوه شهرستان‌ها
اکنون مشخص شده است که اقتصاد مقاومتی می‌تواند بسیاری از ظرفیت‌های موجود در مناطق مختلف را فعال کند و به درآمدزایی برساند، البته این حرکت بر مدار تولید، باید با حضور جوانان و کارآفرینانی باشد که می‌خواهند چرخ‌های اقتصاد را به حرکت درآورند و برای ساختن ایرانی آباد در تلاشند. 
شهرستان‌ها و روستا‌های ایران هر کدام در زمینه‌های کشاورزی و صنایع دستی و صنایع دیگر حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و فقط با کمی توجه و حمایت باید داشته‌های بالقوه را به بالفعل تبدیل کرد. 
به گفته یکی از کارآفرینان شبستری، طی سال‌های اخیر و با ورود بسیج به حوزه اقتصاد مقاومتی و کمک به کسانی که قصد شروع کاری را داشتند، مشخص شد می‌توان اقدامات ویژه‌ای را رقم زد، به شرطی که از همان ابتدا کسی باید راه را هموار کند و تا پایان به عنوان راهنما حضور داشته باشد، درست مثل تسهیلگران بسیجی که در روستا‌ها نکات اصلی حرفه‌ها را به کارآفرینان گوشزد می‌کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
0
0
این خانم باید بجای برخی از مسئولین بی انگیزه بنشیند و کار مدیریتی کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار