کد خبر: 1222051
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶
۱۵ ساله بود که فهمید گروه خونی‌اش متفاوت است، اما نمی‌دانست این گروه خونی که به نام «او بمبئی» (OH) شناخته می‌شود یک گروه خونی نادر است و تعداد اند کی از افراد در جهان آن را دارند. در ایران تا به حال ۷۰نفر با این گروه خونی شناسایی شده‌اند.

جوان آنلاین: رضا قیصری حالا ۵۹ساله است و یک اهداکننده مستمر خون در پایگاه انتقال خون شهر اصفهان که اهدای خون را کار خداپسندانه‌ای می‌داند و با توجه به گروه خونی خاصی که دارد، از اهدای خون دریغ نمی‌کند.

تفاوت گروه خون بمبئی با گروه خونی O در نقص آنتی‌ژن H در گلبول‌های قرمز خون است. گروه خون بمبئی می‌تواند Rh مثبت یا Rh منفی باشد. همین امر باعث شده از کمیاب‌ترین گروه‌های خونی در دنیا باشد یعنی از هر یک میلیون نفر ۴نفر این گروه خونی را دارند. شما چطور متوجه شدید که در رده این گروه خونی نادر قرار دارید؟

سال۱۳۵۸ خواهر بزرگم سخت بیمار شد و به خون احتیاج پیدا کرد. بعد از آزمایش خون ایشان، به همه اعضای خانواده گفتند گروه خونی خواهرم خاص است و برای اهدای خون باید گروه خونی اعضای خانواده را بررسی کنیم تا شاید یکی از ما بتواند اهداکننده باشد. گروه خونی خواهرم «او بمبئی» بود. مشخص شد که من هم گروه خونی «او بمبئی» دارم. تفاوت گروه خونی ما با سایر افراد با گروه خونی O این است که باید به این بیماران فقط از خون اهداکننده با گروه «O بمبئی» تزریق کرد. باز هم نمی‌دانستم که این یک گروه خونی نادر در جهان است و در ایران تعداد بسیار کمی از افراد این گروه خونی را دارند.

آمار نشان می‌دهد در ایران تاکنون حدود ۷۰نفر با گروه خون بمبئی شناسایی شده‌اند. با این گروه خونی خاص چطور یک اهداکننده مستمر شدید؟

راستش من از سال۱۳۷۵ جزو اهداکنندگان مستمر خون هستم. وقتی دیدم اهدای خون به خواهر بیمارم چه کمکی کرد و او را نجات داد، خودم را موظف می‌دانم که در اهدای خون سهیم باشم. از آن زمان تاکنون تقریبا به‌طور مستمر سالی۲ بار خون اهدا می‌کنم. راستش را بخواهید حسابش از دستم در رفته و نمی‌دانم دقیقا چندبار اهدای خون انجام داده‌ام. شاید ۵۰بار یا کمتر یا بیشتر.

برای خودتان جالب نیست که شما خواهر و برادر در یک خانواده این گروه خونی را دارید؟

در این یک دهه اخیرگروه خونی«او بمبئی» برای خود ما هم جالب شد. در سال‌های اخیر که مردم هم با این گروه خونی آشنا شدند، گاهی به من می‌گویند اهدای خون انجام نده چون ممکن است ضعیف شوی یا نمی‌ترسی که خودت دچار کم خونی شوی؟ من هم می‌گویم خدا بزرگ است و نمی‌خواهم از اهدای خون دست بکشم.چون حالا می‌دانم افرادی که گروه خونی «او بمبئی» دارند در موارد نیاز فقط می‌توانند همین گروه خونی را دریافت کنند، در اهدای خون مصمم‌تر هم هستم.

درباره گروه خونی «O بمبئی»

طبق اعلام سازمان انتقال خون، در ایران که جمعیتی ۸۰ میلیون نفری دارد قاعدتا باید ۲۷۰ تا ۳۰۰ نفر دارای این گروه خونی باشند، اما از همه آن‌ها افرادی شناسایی شده‌اند که یا اهداکننده خون بودند یا بیمار که به دلیل نیاز به خون، گروه خونی نادرشان شناسایی شده است. منشاء نامگذاری این نوع خون کمیاب برگرفته از شهر بمبئی در کشور هندوستان است.

همه مردم دنیا آنتی ژن(H) را درخونشان دارند، اما افرادی که خونشان بمبئی است، این آنتی ژن را ندارند. فراوانی افراد دارای خون بمبئی نیز در میان هندوستانی‌ها و اهالی بمبئی است؛ آن‌هم به خاطر ازدواج‌های فامیلی که در میان آنها انجام شده است. در سرم این افراد دارای گروه خونی بمبئی آنتی‌بادی (H) وجود دارد و از این رو، این افراد فقط از هم گروه خود می‌توانند خون دریافت کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار