کد خبر: 1221250
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
هفت یادآور برای این‌که در سالِ نو خوب زندگی کنیم
اگر تمام اهداف و نیت‌های خوب‌تان در زمان کوتاهی پس از سال نو به فراموشی سپرده می‌شوند، سعی کنید به اصول اولیه بازگردید.
نویسنده: مارک برتین | مترجم: ستاره باقری

جوان آنلاین: اگر از طریق مطالعه سایت‌های مختلف به دنبال پاسخ این سوال هستید که چگونه در سال نو قوی‌تر و شادتر باشید به طور معمول پاسخ‌هایی خواهید یافت که به راحتی میتوان آن‌ها را رد کرد. پاسخ‌های این سایت‌ها همگی مشابه هم و ساده هستند. برای تاب‌آوری جسمی و ذهنی هیچ پاسخ جدید زیرکانه‌ای وجود ندارد.

اما مشکل این‌جا است که وفادار ماندن به آن‌چه از قبل می‌دانیم کار می‌برد. ترس‌ها و استرس‌هامان و یا راه‌حل‌های سریعِ وسوسه‌انگیز، مانند یک نمایش، یک بازی، یا یک خرید، حواس‌مان را پرت میکنند. حتی در میانه‌یِ بحران‌های جاری، ذهن ما به استراحت نیاز دارد. اما سیاست‌ها و اخبار شرورانه و پوچ که برای دامن زدن به آتش این بحران‌ها ایجاد شده‌اند، ما را به طور شبانه‌روزی در این اشتباهات غوطه‌ور می‌کنند؛ و در آخر، دنیای تکنولوژی‌محور هم، به معنای واقعی کلمه از طریق مهندسیِ رفتارِ ما، بهترین منافع‌مان را از ما دور می‌کند؛ جلب کردنِ توجه ما و داده‌های شخصی ما اقتصاد آن‌ها است.

چیز‌های خوب و بد بی‌وقفه در پی هم می‌آیند. تاب‌آوری متکی بر این است که از انتخاب‌های خود آگاه باشیم تا بر آن‌چه می‌توانیم، تاثیر بگذاریم و سپس را تا جایی که می‌توانیم هدایت کنیم. روش‌های واکنشی، کم‌تحرک و رسانه‌های اجتماعی برای هیچ‌کس جواب نمی‌دهد و این سبک زندگی شکست‌خورده به سردرگمی این نسل منتهی شده است. علمِ لازم برای پیشرو، قوی، و شاد ماندن هنوز هم به حکمت کهن و انتخاب‌های برخاسته از عقل سلیم برمی‌گردد.

بنابراین، راه حل در خودآگاهی و تغییردادن عادت‌ها است: چگونه می‌توانیم خودمان را دوباره تنظیم کنیم و به اصول اولیه‌یِ زندگی خوب در سال نو برگردیم؟

همین حالا یک لحظه مکث کنید و ببینید به چه چیزی فکر میکنید. به هر واکنشی برای رد کردن پاسخ‌های آسان توجه کنید؛ پاسخ‌هایی از قبیل «من قبلاً همه‌یِ این‌ها را خوانده‌ام». به هر صدای درونی معمولی توجه کنید که می‌گوید من همه‌یِ این‌ها را امتحان کرده‌ام و هرگز به آن پای‌بند نبوده‌ام. به عقلانی‌سازی و ناراحتی‌ای که در پی افکار تغییر سبک زندگی، شکستن عادت‌ها، یا غلبه بر سکون می‌آید، توجه کنید. تا جایی که میتوانید از آن واکنش‌های تضعیف‌کننده‌یِ ذهنی دوری کنید. سپس خودتان را با بهترین نیات برای امسال مجددا تنظیم کنید. در اینجا چند نکته برای چگونگی انجام این کار آورده شده است:

۱. با افرادی ارتباط برقرار کنید که از شما حمایت میکنند
تکنولوژی تنها یک ابزار است که می‌توان از آن خوب یا بد استفاده کرد. ارتباط مستقیم با کسی که می‌شناسید، حتی به صورت آنلاین، شما را قوی نگه میدارد. با این حال، رسانه‌های اجتماعی تنها یک سر و صدای لحظه‌ای ایجاد می‌کنند که می‌تواند منجر به حسادت، اضطراب و تضعیف عزت نفس شود. هر زمان که می‌توانید این برنامه‌ها (شبکه‌های اجتماعی) را ترک کنید و در غیر این صورت متعهد شوید که در زمان محدود فقط افرادی را که می‌شناسید، دنبال کنید. دستگاه خود را کنار بگذارید و به جای آن روی افراد واقعی تمرکز کنید.

۲. در زمان واقعی با هرچیزی که شما را حفظ می‌کند درگیر شوید
توجه کردن به آن‌چه در حال رخ دادن است با شادکامی رابطه‌یِ مثبت دارد. خواندن خبر‌های بد، ما را منفعل و ترسو می‌کند. به لحظات مثبت، توجه کامل داشته باشید، هم به این دلیل که لذت‌بخش اند و هم به این دلیل که غرق شدن در آن‌ها ارزش ذاتی دارد.

۳. ورزش
از نظر پزشکی، هیچ سبک زندگی بی‌تحرک سالمی وجود ندارد. بدن ما هم از نظر جسمی و هم از نظر هیجانی به ورزش نیاز دارد. هیچ کسی نباید به خاطر نوع بدنش قضاوت شود و با این حال همه باید تحرک داشته باشند. این ایده که ورزش کردن اختیاری است یک افسانه‌یِ مدرن است.

۴. از مغز خود مراقبت کنید
مانند یک ماهیچه، نحوه رفتار شما با مغز براساس فرایندی به نام «نوروپلاستیسیته» آن را تغییر می‌دهد. اگر تمام وقت خود را صرف حواس‌پرتی، استرس و ترس کنید، عادت‌های مربوط به این سبک زندگی در شما نهادینه می‌شوند. کنار گذاشتن زمان برای فعالیت‌های مفید ـــ مانند خواب کافی، مطالعه، سرگرمی‌های آفلاین، یا تمرین حال‌آگاهی (mindfulness) ـــ گرایش‌های قوی‌تر را تقویت میکنند.

۵. مصرف‌گرایی را کنار بگذارید
علم شادکامی به‌وضوح نشان می‌دهد که به دست آوردن چیز‌ها نمیتواند ما را خوش‌حال نگه دارد. این یک بُت دروغین است. هر خرید یا نور درخشان روی گوشی بلافاصله از بین میرود و ما را با ولعی بیشتر تنها میگذارد. از هر چیزی که لذت میبرید، لذت ببرید. اما هر زمان که مچ خودتان را هنگام هوس‌های زودگذر گرفتید، از آن لحظه‌ی فعال حال‌آگاهی استفاده کنید تا خود را مجددا با آن‌چه واقعاً فایده دارد، هماهنگ و تنظیم کنید.

۶. خودخواهانه هم مهربانی و هم قدردانی را تمرین کنید
حتی زمانی که زندگی از کنترل خارج می‌شود، ما تنها به طور مستقیم بر آن‌چه می‌خواهیم بگوییم یا انجام دهیم ـــ یا آن‌چه نمی‌خوایم بگوییم یا انجام دهیم ـــ تاثیر می‌گذاریم. برخی گزینه‌ها شرایط را بهتر و برخی بدتر می‌کنند. این که هر لحظه را با مهربانی و قدردانی سپری کنیم، از افراد اطراف‌مان حمایت می‌کند و نشان داده که شادکامی ما را نیز افزایش می‌دهد.

۷. علم شکل‌گیری عادت را درک کنید
اگر در حال تغییر یک عادت هستید، هر چیزی که به سمت آن حرکت می‌کنید هنوز درتعریف عادت نمی‌گنجد. این الگو‌های جدید برای مستقر شدن، به تلاش و تداوم نیاز دارند. با گام‌های کوچک و واقع‌بینانه شروع کنید چرا که بهتر از برنامه‌های بزرگ دوام می‌آورند. سپس یادآور‌ها را تنظیم کنید و اگر میتوانید از حضور یک همراه یا شریک استفاده کنید. زمانی که مسیر خود را گم کردید صبور باشید و دوباره به بهترین نیت‌های خود بازگردید. عادت‌های جدید به این ترتیب نهادینه می‌شوند.

خلاصه این که با افراد واقعی وقت بگذرانید، با آن‌ها خوب رفتار کنید، وسایل (الکترونیکی) خود را کنار بگذارید و بدن‌تان را حرکت دهید. اگر این شانس را پیدا کردید، کار‌هایی انجام دهید که به پیشرفت جهان کمک کند؛ و سپس، در میان هجوم راهنما‌های خودیاری، رهبران، و چیز‌های پر زرق و برق برای بازی و خرید، به حکمت اصول اولیه در سال جدید متعهد شوید.

منبع: کانال تلگرامی «حکمت زندگی»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار