کد خبر: 1218056
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
واکنش به موضع جدید ماکرون
ارزیابی‌ها در اروپا درباره رویارویی مستقیم روس‌ها با ناتو متفاوت است

جوان آنلاین: ارزیابی‌ها در اروپا درباره رویارویی مستقیم روس‌ها با ناتو متفاوت است. در تازه‌ترین موضع‌گیری، رئیس‌جمهور فرانسه گفته که اعزام نیرو‌های زمینی غربی برای تحقق هدف اروپا برای شکست مسکو، نامحتمل نیست؛ موضعی که مسکو به آن واکنش تندی نشان داده است: «درگیری با ناتو در صورت اعزام نیرو به اوکراین حتمی است.»
دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه، موضع امانوئل ماکرون درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین را «نکته جدید» خواند و هشدار داد: «در صورت اعزام نیرو‌های غربی به اوکراین، درگیری نظامی مستقیم بین ناتو و فدراسیون روسیه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.» امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، دوشنبه ۷ اسفند ضمن سخنرانی در پایان کنفرانس بین‌المللی با مشارکت بیش از ۲۰ تن از سران اروپایی در حمایت از اوکراین، تصویری تاریک از روسیه در جنگ ارائه کرد و گفت که مواضع مسکو در داخل و میدان جنگ، «تهاجمی‌تر» شده است. به گزارش العربیه فارسی، ماکرون گفت «بر این باوریم که شکست روسیه برای امنیت و ثبات اروپا ضروری است»، نکته‌ای که او پیش از این هم بار‌ها بر آن تأکید کرده بود. با این حال، نکته جدید صحبت‌های او این بود که گفت هرچند برای اعزام نیروی زمینی غربی به اوکراین «اجماعی» وجود ندارد، ولی «هیچ چیزی را نباید از نظر دور داشت. ما هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که روسیه نتواند در این جنگ پیروز شود.» این موضع ماکرون که در گرماگرم بحث‌های اروپایی درباره جنگ اوکراین مطرح شده، با واکنش تند روس‌ها روبه‌رو شده است. سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) در واکنش به این موضع ماکرون، هرچند گفته «دیگر بخش‌های سخنان وی قبلاً به نوعی بیان شده است» ولی تأکید کرده است «این نکته جدید است، که در صورت اعزام نیرو‌های غربی به اوکراین، درگیری نظامی مستقیم بین ناتو و فدراسیون روسیه اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.» وی تأکید کرد: «کشور‌های عضو ناتو نیز باید پیامد‌های چنین اقداماتی را ارزیابی کنند و از این موضوع آگاه باشند.» پسکوف گفته «ما متوجه شدیم که موضوع اعزام پرسنل نظامی ناتو به اوکراین واقعاً در جلسات مقامات کشور‌های عضو مورد بحث قرار گرفته» و خطاب به خبرنگاران گفت: «این سؤال را از مقامات این کشور‌ها بپرسید که آیا این با منافع آن‌ها و مهم‌تر از همه با منافع شهروندان کشورهای‌شان مطابقت دارد یا خیر.» پسکوف در ادامه تصریح کرد: «با این وجود، تعدادی از کشور‌های اروپایی ارزیابی دقیقی از خطر احتمالی در صورت اعزام نیرو به اوکراین و درگیر شدن در یک درگیری مستقیم دارند، از این رو، هیچ اتفاق نظری در مورد اعزام این نیرو‌ها به اوکراین وجود ندارد.» 
 حامیان صلح مقابل طرفداران بازدارندگی
در میان دول اروپایی دیدگاه‌ها درباره آنچه تهدید روسیه خوانده می‌شود، متفاوت است. مت فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک در گفتگو با فایننشال‌تایمز هشدار داده که اروپا باید هزینه‌های رفاهی و مالیاتی را کاهش دهد تا با افزایش بلندمدت بودجه دفاعی و امنیتی، باعث بازدارندگی بیشتر در برابر روسیه شود. با این حال، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین فاش کرده که در اروپا درخواست‌های زیادی مبنی بر این مطرح شده است که از کی‌یف می‌خواهد پای میز مذاکرات با مسکو بنشیند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، میخائیلو پودولیاک، در گفتگو با یک رسانه اسپانیایی گفته است: «صدا‌های زیادی در اروپا وجود دارد که از ما می‌خواهند بر سر میز مذاکره بنشینیم، اما من هرگز نفهمیدم و نمی‌فهمم چرا.» او به اینکه این دیدگاه از طرف کدام کشور‌ها مطرح می‌شود، اشاره نکرده ولی روزنامه اسپانیایی ال‌موندو از قول صدراعظم اتریش نقل کرده که برای پایان دادن به جنگ در اوکراین باید مذاکرات با روسیه آغاز شود. صدراعظم اتریش گفت: «اتریش همیشه موضع محکمی در قبال مناقشه داشته است؛ روسیه نباید موفق شود، اما اگر کمک کند، من برای کمک به ترتیب دادن مذاکرات صلح دوباره به مسکو پرواز خواهم کرد.»

برچسب ها: مسکو ، اوکراین ، ماکرون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار