کد خبر: 1214005
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر نیز با طیف متنوعی از این آثار مواجه هستیم که (دو روز دیرتر) ساخته اصغر نعیمی یکی از آن‌ها است.

جوان آنلاین: سینما به عنوان هنر هفتم، ابزار مناسبی برای انتقال پیام به حساب می‌آید چرا که مخاطب انبوه داشته و در قیاس با رسانه‌های دیگر تاثیرگذاری فوق العاده‌ای دارد. سینمای ایران نیز طی چهار دهه اخیر از این وجه سینما بسیار بهره گرفته و آثاری با کیفیت‌های گوناگون را روانه پرده نقره‌ای سینما کرده است.

در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر نیز با طیف متنوعی از این آثار مواجه هستیم که (دو روز دیرتر) ساخته اصغر نعیمی یکی از آن‌ها است.

فیلمی در گونه کمدی که شاکله فیلمنامه‌اش براساس الگوی فرزندآوری شکل گرفته است. قصه زوجی جوان (مریم و سهیل) که دغدغه‌های نسل جوان امروزی را دارند. از جمله تلاش برای مهاجرت و عدم علاقه به فرزنددار شدن که رابطه مستقیم با دغدغه مهاجرتشان دارد. نویسنده فیلمنامه دو روز دیرتر در همان ده دقیقه نخست که به یک نقطه عطف ختم می‌شود، موضوع‌های ذکر شده را تیتروار مطرح کرده و مریم و سهیل را در تقابل با غلامحسین پدر مریم قرار می‌دهد تا کشمکش میان دو قطب شکل بگیرد. از دل این تضاد‌ها است که شوخی‌های بامزه‌ای شکل گرفته و از دل آن داستانک‌هایی نیز بیرون می‌آید. شرط غلامحسین برای بچه دار شدن مریم، پیچ مناسبی به قصه داده و این زوج جوان را بر سر یک دوراهی قرار می‌دهد تا در نهایت دست به یک انتخاب بزنند.

اتفاقی که برای غلامحسین رخ می‌دهد، نقطه عطف دوم را رقم زده و قصه را وارد فاز تازه‌ای در نیمه میانی می‌کند. جایی که سهیل و مریم را به فکر فرار از تولد بچه می‌اندازد. نعیمی در این بخش مضمون اخلاقی فیلمش را پررنگ‌تر کرده و روی انتقال پیام خود متمرکزتر می‌شود. به همین خاطر هم قهرمان‌های خود را در وضعیتی بغرنج قرار داده و روی داستانک مربوط به مرد میانسال نزولخور مانور بیشتری می‌دهد تا در نهایت نقطه عطف پایانی را رقم بزند.

نعیمی که تجربه سال‌ها دستیاری در سینما را داشته و چند فیلم سینمایی کارگردانی کرده، در دو روز دیرتر تلاش کرده قصه خود را بدون لکنت روایت کرده و پیام خود را به تماشاگرانش منتقل کند. قالب کمدی نیز به کمک اش آمده و او را در انتقال پیام آن هم به شکلی که تماشاگر آن را پس نزند، یاری اش کرده است.
فیلم کارگردانی شسته رفته‌ای داشته و دکوپاژ درستی دارد. در عین حال ریتم خوب و یکدستی داشته و قاب‌ها کاملا سینمایی است. برای مثال کافی است که به سکانس تولد نودونه سالگی خواهر غلامحسین در افتتاحیه فیلم نگاه کنید.

نعیمی در انتخاب بازیگران اش هم موفق نشان داده و تناسب آن‌ها با نقش را کاملا مد نظر قرار داده است. فرهاد آییش که کمدی‌های زیادی در کارنامه دارد، شخصیت برون گرای غلامحسین رو خوب از کار درآورده و در اجرای شوخی‌های نوشته شده نیز موفق عمل کرده است. پردیس احمدیه هم برای نقش مریم، انتخاب مناسبی بوده و به خوبی با این شخصیت جفت و جور شده است. سینا مهراد نیز در نقش سهیل پارتنر خوبی برای احمدیه بوده و زوج باورپذیری را خلق کرده اند.

دو روز دیرتر کمدی شریف و آبرومندی است که دغذغه اجتماعی مهمی داشته و به خوبی هم پیام خود را به تماشاگران خود منتقل می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار