کد خبر: 1208146
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
انجمن واردکنندگان برنج ایران:

جوان آنلاین: انجمن واردکنندگان برنج ایران در اطلاعیه‌ای به موضوعات مطرح‌شده در خصوص سیستمى‌سازى ثبت سفارش برنج واکنش نشان داد.
به گزارش «جوان» به نقل از برنا، در این بیانیه آمده است: ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن ولادت حضرت زهرا (س) و روز مادر، پیرو مطرح‌شدن برخى موضوعات غیرکارشناسى از جانب محافل غیررسمى در خصوص پروسه سیستمى‌سازى ثبت سفارش و واردات برنج لازم است مواضع رسمى انجمن واردکنندگان در این زمینه تبیین شود.
انجمن واردکنندگان برنج ایران به عنوان تنها انجمن رسمى مورد تأیید اتاق بازرگانى ایران در حوزه برنج با تعامل وزارت جهاد کشاورزى از ابتداى پروسه سیستمى‌سازى ثبت سفارش با برگزارى نشست‌هاى متعدد از بانیان و حامیان این موضوع بوده و در این زمینه همکارى لازم را با وزارت متبوع و دستگاه‌هاى مرتبط داشته است، چراکه سیستمى‌سازى را گامى مهم و اثرگذار در مسیر جلوگیرى از بروز رانت، تبعیض و فساد در واردات برنج می‌داند و همچنان با جدیت از آن حمایت مى‌کند. بر همین اساس در خردادماه سال جارى همایش آموزشى شناسه کالا، تجارت داخلى و سیستمى‌سازى سامانه ثبت سفارش، از سوی انجمن واردکنندگان برنج ایران و با همکارى وزارت جهاد کشاورزى، وزارت صمت و سازمان غذا و دارو با حضور اکثر شرکت‌هاى عضو انجمن در محل اتاق بازرگانى ایران برگزار شد.
اخیراً یک تشکل تازه‌تأسیس غیرمرتبط با حوزه بازرگانى اظهارات و ادعاهاى نادرستى درخصوص مواضع و نقش انجمن واردکنندگان در این موضوع مطرح کرده که قابل پیگیرى در محاکم قضایى است. به نظر مى‌رسد، ذکر این نکته الزامى است که انجمن واردکنندگان در جایگاه صنفى تخصصى خود و در نقش ارائه مشاوره راهگشا و مؤثر در روند اجراى سیستمى‌سازى و اختصاص سهمیه ثبت سفارش، خواستار اجراى مفاد تفاهمنامه بهمن ماه سال١٤٠١ منعقده با مسئولان محترم وزارت جهاد کشاورزى است. طبق بند٩ این تفاهمنامه مقرر شد تعیین سهمیه شرکت‌هاى واردکننده بر اساس سهم بازار دو سال گذشته که مرتبط با سال‌هاى ١٤٠٠ و ١٤٠١ و در زمان استفاده از ارز نیمایى بوده است، صورت پذیرد چراکه متأسفانه در زمان دولت گذشته با تخصیص ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانى شاهد مشکلات متعدد و اختصاص سهمیه‌هاى رانتى و غیراصولى در حوزه واردات کالاهاى مختلف بودیم و این مسئله همواره مورد اعتراض شرکت‌هاى واردکننده قرار داشته است، به همین دلیل اکثریت اعضاى انجمن واردکنندگان برنج نیز با محاسبه میانگین پنج سال گذشته سهم بازار شرکت‌ها به دلیل اتفاقاتى که در گذشته شاهد بودیم، موافق نیستند، این در حالى است که طبق آمار رسمى گمرکات ایران در سال١٤٠١ بیش از ٧٠درصد واردات بخش خصوصى در حوزه برنج از سوی اعضاى انجمن واردکنندگان صورت گرفته و آسیب‌شناسى و همچنین رفع نواقص سیستمى‌سازى بدون توجه به نظرات و دیدگاه‌هاى اکثریت فعالان صنفى حوزه واردات برنج مقدور نخواهد بود.
در پایان ذکر این نکته لازم است که انجمن واردکنندگان برنج ایران از بدو تأسیس در سال١٣٩٢ همواره خود را ملزم به اجرا و تبعیت از قوانین، ضوابط و مقررات دانسته است و تنها در مسیر تأمین امنیت غذایى و تنظیم بازار برنج کشور در تعامل با وزارت جهاد کشاورزى و سایر دستگاه‌هاى مسئول گام برمى‌دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار