کد خبر: 1207867
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد در گفتگو با «جوان» تشریح کرد
در وضعیت فعلی که شاهد مصرف بسیار بیشتر از تصور بنزین در کشور هستیم، یکی از عوامل بسیار مهم و جدی در وقوع چنین وضعیتی، مصرف بالای بنزین در دهک‌های ثروتمند جامعه و استفاده بیشینه از یارانه انرژی و سهمیه بنزین ارزان قیمت در بخش خودرو‌ها هستیم

جوان آنلاین: مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد معتقد است اثرگذاری مهم اعطای سهمیه بنزین به نفر، اقتصادی‌کردن مصرف بهینه و نقره‌داغ کردن مصارف غیربهینه است. مردمی که فاقد خودرو هستند، سهمیه خود را از یارانه پنهان انرژی دریافت خواهند کرد و مردمی که مصرف معقولی دارند نیز به سمت مصرف بهینه‌تر برای سود اقتصادی حاصل از فروش سهمیه مازاد بنزین خود خواهند رفت و همچنین خودروسواران پرمصرف نیز به سمت بهینه‌کردن مصرف بنزینی خود به دلیل واقعی شدن قیمت بنزین برای مصارف شخصی خارج از الگوی بهینه خواهند رفت. در این بین مصرف صنعت حمل و نقل نیز براساس پیمایش و روی کدملی و پیمایش به صورت توأمان تخصیص داده خواهد شد که در این صورت اصلاح و کاهش مصرف خودرو‌ها در کشور به صورت مانیتورینگ و کامل انجام خواهد شد.
مهدی هاشم‌زاده مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد در گفتگو با «جوان» در رابطه با وضعیت فعلی یارانه بنزین در کشور گفت: در وضعیت فعلی که شاهد مصرف بسیار بیشتر از تصور بنزین در کشور هستیم، یکی از عوامل بسیار مهم و جدی در وقوع چنین وضعیتی، مصرف بالای بنزین در دهک‌های ثروتمند جامعه و استفاده بیشینه از یارانه انرژی و سهمیه بنزین ارزان قیمت در بخش خودرو‌ها هستیم.
وی ادامه داد: موضوعی که طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از ۵/۴ میلیارد دلار یارانه پنهان انرژی را برای خانوار‌های پرمصرف و دارای خودرو‌های زیاد در این بخش ایجاد کرده است. برای اصلاح این وضعیت، علاوه بر اینکه باید سازوکار اعطای یارانه بنزین، از اعطای سهمیه به خودرو به اعطای سهمیه به نفر تغییر کند. همچنین باید مصارف خارج از الگوی بهینه تعریف شده، تنها از سهمیه مردم فاقد خودرو با قیمت تعادلی در بازار مبادلات بنزین کشور تأمین شود کما اینکه زیرساخت این بازار به راحتی تأمین شده است و
وجود دارد.
این کارشناس انرژی با اشاره به دو هدف مهم تحقق بهینه‌سازی مصرف و عدالت در تخصیص یارانه‌های انرژی در بخش بنزین با اعطای سهمیه بنزین به هر نفر به جای خودرو گفت: از این رو دو هدف بسیار مهم در بخش مصرف انرژی ازسوی مردم به وقوع خواهد پیوست، اولاً بحث عدالت در تخصیص یارانه‌های پنهان انرژی در بخش بنزین و دیگر دهک ثروتمند جامعه منحصراً به گرفتن سهمیه بیشتر بنزین یارانه‌ای با خرید خودرو و تبدیل آن به کالای سرمایه‌ای و ایجاد تقاضای کاذب در بازار به بهانه کارت سوخت اقدام نخواهد کرد. همچنین مصارف خانوار‌های ثروتمند جامعه با تعداد خودروی بالا نیز بدون دخالت دولت و در بازار مبادلات بنزین کشور، به خرید و فروش خواهد رسید که این موضوع اثر بسیار مهمی در بهینه‌سازی مصرف دارد، زیرا مردمی که فاقد خودرو هستند، سهمیه خود را از یارانه پنهان انرژی دریافت خواهند کرد و مردمی که مصرف معقولی دارند نیز به سمت مصرف بهینه‌تر برای سود اقتصادی حاصل از فروش سهمیه مازاد بنزین خود خواهند رفت و همچنین خودروسواران پرمصرف نیز به سمت بهینه‌کردن مصرف بنزینی خود به دلیل واقعی‌شدن قیمت بنزین برای مصارف شخصی خارج از الگوی بهینه خواهند رفت. در این بین مصرف صنعت حمل و نقل نیز براساس پیمایش و روی کدملی و پیمایش به صورت توأمان تخصیص داده خواهد شد که در این صورت اصلاح و کاهش مصرف خودرو‌ها در کشور به صورت مانیتورینگ کامل انجام خواهد شد.
مدیر گروه انرژی اندیشکده ماهد در پایان اظهار کرد: وضعیت کنونی مصرف بی‌رویه بنزین در کشورمان، برنامه‌ریزی جامع برای بهینه‌سازی مصرف و تحقق عدالت در تخصیص یارانه انرژی را ایجاب می‌کند. تغییر از اعطای سهمیه بنزین به ازای هر خودرو به هر نفر، همراه با ایجاد بازار بورس بنزین، مزایای متعددی را به همراه خواهد داشت که این‌ها شامل افزایش بهینه‌سازی مصرف، توزیع عادلانه یارانه‌ها و نظارت مؤثر بر الگو‌های مصرف صنعت حمل و نقل است. با اجرای این طرح می‌توان به سمت یک سیستم پایدارتر و عادلانه‌تر که هم به نفع افراد و هم برای محیط‌زیست است.
تلاش کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار