کد خبر: 1200483
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
هیچ مانعی فوتبال ۷ نفره را متوقف نمی‌کند
فوتبال هفت نفره ایران به رغم موفقیت‌های بی‌شمار، پستی‌بلندی‌های بسیاری را تجربه کرده است. نایب قهرمانی در پاراالمپیک ریو می‌توانست سرنوشت این تیم را دستخوش تغییر کند
دنیا حیدری

جوان آنلاین: کسب عنوان قهرمانی با در نظر گرفتن اصول جوانمردی و پهلوانی آن هم با وجود انبوهی از مشکلات، کاستی‌ها و صد البته بی‌مهری‌ها کار ساده‌ای نیست، اما فوتبال هفت نفره ایران با ایستادن بر سکوی نخست رقابت‌های قهرمانی آسیا- اقیانوسیه بار دیگر ثابت کرد هیچ کاری برایش نشد ندارد. با وجود این، اما فوتبال هفت نفره ایران به رغم موفقیت‌های بی‌شمار، پستی‌بلندی‌های بسیاری را تجربه کرده است. نایب قهرمانی در پاراالمپیک ریو می‌توانست سرنوشت این تیم را دستخوش تغییر کند، اما از بد روزگار درست بعد از این رقابت‌ها بود که پاراتکواندو جایگزین فوتبال هفت نفره در پاراالمپیک شد و همین مسئله بی‌توجهی‌ها به این رشته را افزایش داد، به طوری که مسئولان گفتن یک تبریک خشک و خالی پس از نایب قهرمانی در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷ آرژانتین را هم از این تیم دریغ کردند؛ مسئله‌ای که دلخوری شدید ملی‌پوشان را به دنبال داشت و آن‌ها را بر آن داشت در استقبال فرودگاهی از هم‌کلام شدن و گرفتن عکس‌های یادگاری با مسئولان خودداری کنند. این تصمیم تغییراتی گسترده را در فوتبال هفت نفره به دنبال داشت. از رئیس انجمن فوتبال هفت نفره گرفته تا کادر فنی و همچنین بازیکنان؛ تغییراتی که عدم‌نتیجه‌گیری تیم ایران در قهرمانی جهان (اسپانیا) را به دنبال داشت؛ ناکامی‌ای که باعث شد تیم ایران از رده دوم دنیا به رده پانزدهم سقوط کند و همین مسئله فدراسیون را ناچار به کوتاه آمدن کرد. با وجود این، اما کنار گذاشته‌شدن فوتبال هفت نفره از پاراالمپیک شرایط را برای این تیم دشوار کرد چراکه حالا دیگر فوتبال هفت نفره برای کمیته ملی پاراالمپیک اولویت محسوب نمی‌شد تا اعتباری برای اعزام‌های آن در نظر گرفته شود. زمزمه‌های بازگشت دوباره فوتبال هفت نفره به پاراالمپیک دغدغه‌های زیادی برای این رشته به دنبال داشت چراکه حضور در پاراالمپیک نیازمند حضور بین هشت تیم برتر دنیا یا ایستادن بر سکوی نخست قهرمانی جهان بود، اما فدراسیون جانبازان و توان‌یابان قصدی برای اعزام این تیم نداشت. بر اساس مصوبه هیئت رئیسه این فدراسیون، تمام اعزام‌ها با اولویت بازی‌های پاراآسیایی هانگژو و پاراالمپیک پاریس بود، اما اصرار‌ها و تلاش فوتبال هفت نفره برای جذب اسپانسر جهت حل مشکلات مالی، شرایط حضور در قهرمانی جهان را فراهم کرد تا تیم ایران با برتری مقابل استرالیا، انگلیس، برزیل، تساوی برابر امریکا و کسب تنها یک شکست مقابل اوکراین و کسب عنوان نایب قهرمانی به کشور بازگردد.
حالا، اما تیم فوتبال هفت نفره ایران یک بار دیگر جواز حضور در قهرمانی جهان را کسب کرده است، آن هم با ایستادن بر سکوی نخست مسابقات قهرمانی آسیا- اقیانوسیه؛ یک قهرمانی دلچسب و بدون باخت، اما با نمایشی جوانمردانه که ثابت کرد کسب عنوان و مقام تنها چیزی نیست که فوتبال هفت نفره ایران در پی کسب آن است. این تیم در حالی با کسب عنوان قهرمانی در استرالیا به کار خود پایان داد که اردیبهشت ماه سال جاری فدراسیون بار دیگر باعث تغییرات در کادرفنی و ایجاد دلخوری و اختلاف نظر در این تیم شده بود، اما حضور علیرضا رعدی به جای اله مانی روی نیمکت فوتبال هفت نفره ایران مانع درخشش این تیم در چهارمین دوره مسابقات فوتبال هفت نفره قهرمانی آسیا و اقیانوسیه نشد و رعدی دومین قهرمانی خود را با ایران تجربه کرد؛ قهرمانی‌ای که این بار جواز حضور در قهرمانی جهان را هم به دنبال داشت.
نکته به یادماندنی این قهرمانی، اما رفتار جوانمردانه تیم ایران مقابل هند در آخرین بازی مرحله گروهی بود. استرالیا (فینالیست) و ژاپن تنها رقبای ایران در آسیا هستند و پرواضح بود که هند هیچ حرفی برای گفتن ندارد، اما سرمربی ایران به شاگردانش توصیه کرد به گونه‌ای بازی کنند که جریان و نتیجه بازی باعث رنجیده شدن بازیکنان حریف و ناامیدی مسئولانش از ادامه کار نشود؛ توصیه‌ای که هم اندازه قهرمانی باعث افتخار بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار