کد خبر: 1187463
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴
مقامات نیجر پس از آنکه مصونیت دیپلماتیک سفیر فرانسه را لغو کردند، اکنون از استیصال امانوئل مکرون در فراخوانی سفیر فرانسه و نظامیانش از این کشور خبر دادند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، پس از کودتای نظامی نیجر علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور دست نشانده فرانسه، اینک امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نه تنها مقهور بازگرداندن نیرو‌های نظامی خود از این کشور مستعمره سابق شده است، بلکه در ادامه مقاومت فرماندهان نظامی این کشور آفریقایی، سفیر فرانسه نیز سرانجام ناگزیر به ترک نیامی شد.

در شرایطی که پیکار دیپلماتیک شورای نظامی نیجر که از عقبه مردمی برخوردار است با دولت فرانسه برای چانه زنی در اخراج ۱۵۰۰ نیروی نظامی این کشور از نیامی تا پایان سال جاری میلادی ادامه دارد، شواهد حاکی از پیروزی دیپلماتیک نیامی و شکست فرانسه در پیشبرد سیاست استعماری سنتی خود در کشور‌های آفریقایی است.

به نوشته رسانه روسی اسپوتنیک، اینک پاریس باید آماده پایان دادن به دوره‌ای از سیاست نفوذ سنتی خود با کشور‌های آفریقایی که به «همکاری» می‌نامد یا آنچه کشور‌های آفریقایی از آن با تعبیر «سیطره و مداخله» در امور داخلی این کشور‌ها یاد می‌کنند، باشد.

شورای نظامی مورد حمایت مردمی نیجر پس از دو ماه مقاومت در برابر فشار‌های غرب، اینک چراغ سبز از سر اضطرار فرانسه مبنی بر خروج نیرو‌های نظامی این کشور از نیامی را یک گام رو به جلو در تحقق استقلال طلبی این کشور پس از سپری شدن سال‌ها از تجربه تلخ طعم استعمار اعلام کرد.

در همین راستا، «عمر مختار الانصاری» از رهبران سیاسی حزب التجدید نیجر هم گفت که دستور عقب نشینی نیرو‌های نظامی فرانسه از نیجر از سوی مکرون در واقع، پیروزی ملت نیجر پس از ماه‌ها تظاهرات اعتراض آمیز ضد فرانسه به شمار می‌رود.

الانصاری تصریح کرد که نکته شگفت‌آور در خروج نظامیان فرانسوی پس از دو ماه از مطالبه جدی شورای نظامی به مواضع مکرون بر می‌گردد که وی خروج نیرو‌های فرانسوی را تصمیمی یک جانبه از سوی این کشور اعلام کرد و این در حالیست که در واقعیت امر، فشار مردمی و شورای نظامی فرانسه را وادار به ترک این کشور کرده است.

وی علت عدم تعیین تاریخ مشخص برای خروج نیرو‌های فرانسوی از نیجر توسط ماکرون را به بسته شدن حریم هوایی و فراهم نمودن شرایط برای انتقال سه پایگاه نظامی این کشور در نیجر به کشور دیگری عنوان کرد؛ زیرا همه این پایگاه‌ها متعلق به پاریس نیست.

در مقابل، «پییر ریموند» تحلیلگر سیاسی فرانسوی درباره زمانبندی خروج نیرو‌های فرانسه در نیجر مدعی شد که فرانسه تمایلی برای مذاکره با دولتی که از طریق کودتا به قدرت رسیده ندارد و موضوع خروج نیرو‌ها نیز طب برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انجام خواهد شد.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، خروج تدریجی نیرو‌های فرانسه از نیجر در سطح معادلات راهبردی به معنای کاهش نفوذ فرانسه در آفریقا همزمان با تکاپوی قدرت‌های اقتصادی جدید در منطقه غرب آفریقا است، زیرا فرانسه توان رقابت دیگر ندارد و در معادله جدید قدرت در این منطقه نفوذ اقتصادی مطرح است و نه حضور و توان نظامی در این منطقه، بنابراین فرانسه دیگر قادر به توان رقابت نیست.

از سوی دیگر، «علی کونتی» روزنامه‌نگار آفریقایی در ارزیابی از تحولات اخیر در کشور‌های مرکزی آفریقا اعلام کرد که دوران جدیدی برای آفریقایی‌ها در همه سطوح آغاز شده و برخلاف حضور سلبی امنیتی و نظامی فرانسه در کشور‌های مستعمره اینک مردم این کشور‌ها به دنبال توسعه اقتصادی و توانمندی در حوزه نظامی و حاکمیت خود در برابر نیرو‌های خارجی استعمارگر هستند.

وی تصریح کرد که ملت‌های آفریقا هوشیار شده‌اند و خواستار حاکمیت سیاسی دولت‌های برآمده از متن مردم هستند.

نیرو‌های گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرز‌ها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار