کد خبر: 1186917
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
رسانه‌های فرانسوی از برگزاری تظاهرات گسترده علیه "خشونت پلیس فرانسه" و "نژادپرستی سیستماتیک" در نقاط مختلف این کشور از جمله پاریس خبر دادند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، تظاهرات امروز شنبه در چندین شهر فرانسه به دعوت گروه‌هایی همچون احزاب چپ رادیکال برنامه‌ریزی شده بود و پیش‌بینی شده است که حدود ۳۰ هزار نفر در حدود ۱۱۶ تظاهرات امروز در سراسر فرانسه، شرکت کنند.

راهپیمایی چند هزار نفره پاریس، حدود ساعت ۱۵:۰۰ بعدازظهر به وقت پایتخت این کشور (۱۶:۳۰ به وقت تهران) از منطقه گَر دو نور (Gare du Nord) واقع در شمال شرقی پاریس به راه افتاد و در صف نخست گروهی از اعضای قربانیان خشونت پلیس حضور داشتند.

اوا سیسِ (Hawa Cissé) ۲۱ ساله، خواهر محمدو سیسِ (Mahamadou Cissé) که در دسامبر ۲۰۲۲ با شلیک گلوله کشته شد، می‌گوید: ما آمده‌ایم تا برای برادرم بجنگیم. مردی که او را کشت، آزاد شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تظاهرات امروز به دلیل حضور پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در شهر بندری مارسی، تحت تدابیر شدید امنیتی برگزاری می‌شود و ژرال دارمنن وزیر کشور فرانسه در نامه‌ای که به فرمانداری‌ها ارسال کرده بود، تاکید داشته است که در صورت نیاز برگزاری تظاهرات ممنوع شود.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ همچنین اعلام کرد که تظاهرات گسترده امروز حمایت ۱۵۰ تن از چهره‌های شاخص سینمای این کشور از جمله ژوستین تریه (Justine Triet) کارگردان نخل طلای ۲۰۲۳ را به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا، اعمال خشونت لفظی و فیزیکی، بخش جدایی‌ناپذیر عملکرد پلیس فرانسه و نتیجه اجرای دهه‌ها آموزش و حمایت قانونی است و سالانه افراد و معترضان زیادی را قربانی وحشیگری خود می‌کند.

نمونه ملموس خشونت ژاندارم‌های فرانسوی را اوایل تیرماه امسال در قتل خونسردانه یک نوجوان ۱۷ ساله به نام نائل (Nahel) آنهم در روز روشن و به دست پلیس و ارایه گزارش دروغ از این واقعه، می‌توان مشاهده کرد.

این قتل به خیزش گسترده شهروندان فرانسوی علیه خشونت پلیس این کشور انجامید و مدت‌ها فرانسه را در موجی از ناآرامی و تنش فرو برد و آتش خشم شهروندان را به عطش انتقام تبدیل کرد.

این شرایط باعث شد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه مجبور به تشکیل «هسته بحران بین‌وزارتی» شود و با استقرار ۴۵ هزار نیروی پلیس و ژاندارم، خودرو‌های زرهی، بالگرد و پهپاد، در خیابان‌ها و آسمان این کشور، معترضان را سرکوب و آنچه نظم می‌نامید را بر جامعه تحمیل کند.

لازم به یادآوری است که رئیس بازرسی کل پلیس ملی فرانسه (IGPN) در تاریخ ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) از تشکیل دست‌کم ۲۱ پرونده تحقیق در زمینه اقدامات پلیس این کشور در جریان تظاهرات و ناآرامی‌های پس از مرگ نائل خبر داده بود؛ رقمی که بر اساس گزارش‌های اخیر هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

در همین زمینه ۲۳ شهریور جاری نیز دادگاهی در فرانسه پنج افسر پلیس این کشور از یک تیپ محلی در بخش پانتَن (Pantin) واقع در شهرستان سن-سن-دُنی (Seine-Saint-Denis) را به دلیل انجام جرایمی همچون اعمال خشونت، به تحمل یک سال زندان محکوم کرد.

افسران یاد شده به دلیل مواردی همچون اعمال خشونت و شکستن دست با باتون، ارایه گزارش‌های نادرست و بازرسی‌های غیرقانونی شبانه به زندان محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، پلیس‌های محکوم شده در این دادگاه بین ۳۰ تا ۴۸ سال سن دارند و متهم ششم پرونده تبرئه شده است.

تمایل به استفاده از اسلحه شوکر برقی، ضرب و شتم و پرتاب گاز اشک‌آور از دیگر اتهام‌های محکومان این پرونده اعلام شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار