کد خبر: 1181892
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
تیم ملی بسکتبال ایران در دومین بازی خود از سری مسابقات جام‌جهانی در اندونزی در یک بازی نزدیک و نفسگیر با حساب ۷۱ بر ۶۹ نتیجه را به ساحل عاج واگذار کرد تا با توجه به شکست بازی اول مقابل برزیل عملاً شانس صعود از گروه خود را از دست بدهد.
فریدون حسن

آنچه در بازی دیروز تیم ملی به چشم آمد بیشتر از همه عصبانیت بازیکنان تیم و کادر فنی بود، موضوعی که در نهایت کار دستمان داد و در‌حالی که در فاصله ۱۳ ثانیه به پایان مسابقه از حریف پیش بودیم همین عصبانیت و عدم تمرکز باعث شد به جای کنترل بازی و بستن آن در زمین حریف رو به خطا کردن بیاوریم و به راحتی فرصت جبران را به حریف سرسخت خود بدهیم و در نهایت هم بازی برده را واگذار کنیم. بدتر اینکه عصبانیت ناشی از این باخت به لحظات بعد از پایان مسابقه هم کشیده شد و هاکان دمیر، سرمربی تیم ملی با اعتراض‌های شدید خود به داوران مسابقه شکار خوبی برای لنز عکاسان شد.
سردرگم و پراشتباه
حرکات سردرگم، اشتباهات بچگانه و نداشتن تمرکز بزرگ‌ترین نقاط ضعف ایران در جام جهانی بسکتبال است. ایراد‌هایی که در بازی با برزیل به سبب برتری مطلق حریف چندان به چشم نیامد، اما در بازی دیروز مقابل ساحل عاج که حریفی همسطح ایران بود، به‌وضوح دیده شد. ایران مقابل ساحل عاج به‌گونه‌ای بازی می‌کرد که انگار تاکنون تجربه حضور در جام جهانی بسکتبال را نداشته و برای اولین بار است که وارد چنین فضایی می‌شود. از دست دادن توپ‌ها در زمان حمله از دست رفتن موقعیت‌های صددرصد امتیاز‌گیری با کم‌دقتی و حتی از دست دادن پرتاب‌های پنالتی و مهم‌تر از همه ضعف در دفاع و برگشت‌ها و اجازه دادن به حریف برای حضور پرتعداد در محوطه زیر سبد همه نشان از این دارد که تیم ایران برای جام جهانی آماده نشده است و صرفاً به اندونزی رفته تا فقط حضور داشته باشد.
فرصت دادن به حریف
نکته قابل تأمل دیگر در نوع بازی تیم ملی آنکه ایران در شروع زمان‌های چهارگانه مسابقه کاملاً توپ و میدان را به حریف واگذار می‌کند و بعد که با اختلاف امتیاز عقب می‌افتد درصدد جبران برمی‌آید که طبیعتاً هم کار سختی است و هم اینکه فشار مضاعفی روی بازیکنان وارد می‌شود. ایران کوارتر اول را ۲۰ بر ۱۵ به سود خود خاتمه داد، در‌حالی‌که تا اواسط این وقت از حریف عقب بود. شروع کوارتر دوم هم همین‌گونه بود؛ ساحل عاج جلو کشید و امتیاز پشت امتیاز کسب کرد و موفق شد در پایان این وقت و نیمه اول مسابقه ۳۷ بر ۳۵ جلو بیفتد. هرچند ایران در وقت سوم مسابقه به خود آمد و در پایان ۵۶ بر ۵۴ جلو افتاد، اما باز هم در ابتدا توپ و میدان را به حریف داد، اتفاقی که در کوارتر چهارم هم تکرار شد و اینقدر پیش رفت تا ساحال عاج کاملاً جلو افتاد.
با این حال تلاش بازیکنان ایران باعث شد امتیاز‌های عقب‌افتاده جبران و حتی قرمزپوشان کشورمان یک امتیاز هم جلو بیفتند، اما باز هم عدم تمرکز و از دست دادن یکی، دو موقعیت عالی زیر سبد باعث شد در نهایت این ساحل عاج باشد که بازی را با اختلاف دو امتیاز و با نتیجه ۷۱ بر ۶۹ از ایران ببرد.
داور نتیجه را عوض کرد
در پایان این مسابقه بهنام یخچالی، گارد رأس تیم ملی با کسب ۱۹ امتیاز، پنج ریباند و سه پاس و تأثیرگذاری ۱۶، بهترین بازیکن کشورمان بود. محمد امینی با ۱۵ و حامد حدادی با ۹ امتیاز دیگر بازیکنان امتیازآور ایران بودند. حدادی همچنین با هشت ریباند بهترین ریباندر کشورمان بود. در سوی دیگر میدان زوزوآ با ۱۷ امتیاز، پرامتیازترین بازیکن ساحل عاج لقب گرفت. تیم ملی ایران در سومین بازی خود روز چهارشنبه به مصاف اسپانیا، قهرمان جهان می‌رود. هاکان دمیر، سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران پس از قبول دومین باخت متوالی در دور گروهی جام جهانی ۲۰۲۳ مقابل تیم ملی ساحل‌عاج گفت: «لایق باخت نبودیم. متأسفانه این اتفاق افتاد و در لحظات حساس به نتیجه دلخواهمان نرسیدیم، اما بازیکنانم تمام تلاش‌شان را کردند.»
وی درباره اینکه چرا از سینا واحدی استفاده نکرد، گفت: «در هر بازی نمی‌توانیم از تمام بازیکنان استفاده کنیم و نظر من این بود که امروز گروه دیگری به تیم کمک کنند. من گفته‌ام تلاش کنیم در تمام بازی‌ها نمونه خوبمان را نشان دهیم و چیزی بیشتر از این نگفته‌ام.»
دمیر که همچنان از عملکرد تیم داوری مسابقه عصبانی بود با ابراز نارضایتی از آن‌ها اشتباهات و تصمیم‌گیری‌های آن‌ها را در نتیجه نهایی بازی مؤثر خواند و گفت: «اشتباهات زیاد بود و به ضرر ما تمام شد؛ این درست نبود. داور سرنوشت ما را عوض کرد و در آخر بازی اشتباه عجیب و بدی داشت.»
ارسلان کاظمی، ملی‌پوش بسکتبال کشورمان هم با اشاره به اتفاقات آخر بازی گفت: «داورانی که در جام جهانی حضور دارند، سال‌هاست در مسابقات مختلف سوت زده‌اند. ما می‌توانستیم اواخر بازی منطقی‌تر رفتار کنیم، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.»
بهنام یخچالی بهترین بازیکن کشورمان هم اظهار داشت: «به ساحل عاج تبریک می‌گویم، در ثانیه‌های آخر بهتر بازی کرد. برخلاف بازی با برزیل امروز خیلی خوب از ابتدا تا انتها بازی کردیم، اما در این سطح از مسابقات یک اشتباه کوچک باعث باخت می‌شود.»
وی ادامه داد: «در ۱۳ ثانیه آخر تصمیمات خوبی به خصوص ما بازیکنان نگرفتیم، اما همین که پس از آن شکست توانستیم مقابل ساحل عاج بجنگیم خوب بود. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار