کد خبر: 1178683
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
تعدادی از نمایندگان مجلس، به بیان نظرات خود درباره گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره تحقق احکام تکلیفی منتخب بودجه ۱۴۰۲ پرداختند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 24 مرداد) به بیان نظرات خود درباره  گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره  تحقق احکام تکلیفی منتخب بودجه ۱۴۰۲ پرداختند.

گودرزوند چگینی: عملکرد بودجه عمرانی کشور مناسب نیست

در ابتدا مهرداد گودرزوند چگینی،نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص تحقق احکام تکلیفی منتخب بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بیان کرد: یکی از موضوعات جدی برای اداره کشور بحث بودجه است. اگر ما می‌خواهیم تا برنامه‌های پیش بینی شده تحقق پیدا کند و شاهد کنترل تورم، اشتغال و رونق اقتصادی باشیم باید عملکرد بودجه‌ای خود را بسنجیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه نتوانسته آن طور که باید و شاید برنامه‌های خود را اجرایی کند. عملکرد بودجه عمرانی در چهارماهه امسال مناسب نیست و عملکرد بودجه عمرانی در چهار ماهه ابتدای سال جاری ۲۱ درصد است که در سطح ضعیفی است.

گودرزوند چگینی ادامه داد: علی‌رغم تلاش رئیس جمهور برای سفر به استان‌های مختلف و بازدید از پروژه‌های عمرانی عملکرد بودجه عمرانی بسیار ضعیف بوده و سازمان برنامه و بودجه نتوانسته آن طور که باید در این حوزه گام بردارد. از تکالیفی که برای وزارتخانه‌ها تعیین شده و از آنها درخواست گزارش شده است تنها تعداد محدودی عملکرد داشته‌اند و از ۱۱ سامانه‌ای که توسط دستگاه‌های اجرایی باید تکمیل می‌شد تنها دو سامانه تکمیل شده است.

هشدار میرتاج‌الدینی نسبت به مدیریت مصرف انرژی

همچنین حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور گفت: آقای منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه میزان تحقق منابع را بیان کردند؛ طبیعی است در چهار ماهه اول میزان تحقق، نسبت به ماه های بعدی کمتر باشد.

وی‌ ادامه داد: یکی از موارد قابل توجه مربوط به منابع حاصل شده از درآمدهای فراورده های نفتی است که میزان این درآمدهای در داخل بیشتر از میزان پیش بینی شده است و در مقابل منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی کاهش پیدا کرده که این یک هشدار است.

میرتاج الدینی توضیح داد: این موضوع بدان معناست که هر چه قدر مصرف فرآورده های نفتی یعنی مصرف بنزین، نفت و گاز در داخل کشور بیشتر شود به همان میزان صادرات این فرآورده ها کمتر شده و در نتیجه درآمدهای کمتری محقق می شود لذا باید احکام برنامه هفتم مربوط به حوزه انرژی با توجه به مدیریت بهینه مصرف انرژی تنظیم شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: اگر مدیریت بهینه مصرف انرژی را در کشور جدی نگیریم، امسال و سال آینده به جای صادرکننده تبدیل به وارد کننده برخی فرآورده های نفتی همچون بنزین و گازوئیل می شویم.

شهریاری: وزارت بهداشت دچار بیماری شده است

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص تحقق احکام تکلیفی منتخب بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور بیان کرد: وزارت بهداشت و درمان باید سلامت مردم را تامین کند اما به علت مشکلات امروز خودش دچار بیماری شده است. منابع مالی که در بودجه مصوب شد تا پرداختی از جیب بیماران کاهش پیدا کند به علت این‌که سازمان برنامه به قول خود عمل نکرده است محقق نشده است.

وی در ادامه اظهار کرد: قرار بود ۶۹ هزار میلیارد و به عبارتی ماهیانه ۵ هزار و ۷۰۰  میلیارد به بیمه‌ها پرداخت شود تا پوشش دارویی مردم با مشکلی مواجه نشود، اکنون که پنج ماه از سال می‌گذرد فقط ۱۲ هزار میلیارد یعنی کمتر از یک دوم منابع پیش بینی شده، تحقق یافته است. از سوی دیگر منابعی که قرار بود از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به این حوزه اختصاص پیدا کند و بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد بود میزان اندکی یعنی حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تحقق یافته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تامین دارو و شیرخشک منابع مالی اندک است، گفت: اعتبارات محرومیت‌زدایی پرداخت نشده است. آیا گوش شنوایی در مسئولان وجود دارد؟

محبی‌نجم‌آبادی: عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ابهام جدی دارد

همچنین بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در مورد تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور گفت: تعریف منابع پایدار و قابل وصول بهترین اتفاق برای قانون بودجه مستحکم و قابل اتکاست.

وی ادامه داد: درآمد حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه و مالی تحقق مناسبی نداشته، علی رغم اینکه نسبت به سال گذشته رشد داشته که این هم به دلیل مشکلات مالی و تحریم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: درآمدهای مالیاتی و سود سهام شرکت های دولتی و درآمد حاصل از خالص صادرات گاز طبیعی تحقق قابل قبول داشته و دولت در بازپرداخت سود و اصل اوراق موفقیت نسبی داشته و به موقع اقدام کرده است.

مجبی نجم آبادی با بیان اینکه پرداخت های ضعیفی در چهارماهه ابتدای امسال در حوزه عمرانی شاهد بودیم، افزود: با توجه به اینکه چهارماهه سوم سال با شرایط سخت فصول سرد مواجهیم، باید اهتمام ویژه ای در پرداخت اعتبارات حوزه عمرانی شود.

وی خاطرنشان کرد: باید دولت در مبادله توافقنامه ها سرعت بیشتر و قابل قبولی داشته باشد. همچنین پرداخت ها از محل بودجه عمومی و هدفمندسازی یارانه ها براساس قانون به صورت برخط باشد و به اطلاع مجلس برسد اما علیرغم اطلاع رسانی مقطعی این مسئله به صورت کامل عملیاتی نشده است.

محبی نجم آبادی گفت: درباره حساب واحد خزانه دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه، کلیه حساب های فرعی باید مسدود شده و تمامی حساب های درآمدی و هزینه ای از طریق خزانه داری کل را در یک حساب واحد نزد بانک مرکزی افتتاح کنند اما دلایل استنکاف از این تکلیف قانونی هنوز مشخص نیست و باید رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ مشخصی به این موضوع دهند، باید مشخص شود که این قانون چند درصد تاکنون اجرایی شده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: در شرایطی که مجلس در مصوبات خود توجه ویژه به تسهیلات قرض الحسنه در تبصره ۱۶ بودجه امسال داشته، عملکرد پرداخت در قرض الحسنه ازدواج و فرزند آوری حدود نیم میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده است. در تسهیلات ساخت و خرید مسکن به ویژه مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و تهیه جهیزیه، عملکرد بانک ها ابهامات جدی دارد که باید دیوان محاسبات ورود جدی داشته باشد.

بسطامی: دهک های اجتماعی در حوزه ایثارگران و رزمندگان در حال تغییر است

علی اکبر بسطامی، نماینده مردم ایلام نیز در اخطاری با استناد به بندهای 9 و 12 اصل 3 قانون اساسی، گفت: متاسفانه نظام بودجه ریزی در کشور مبتنی بر قدرت چانه زنی است.

نماینده مردم ایلام در مجلس، با بیان اینکه تصویب و تخصیص بودجه ها براساس قدرت چانه زنی صورت می گیرد، بیان کرد: براساس اصل سوم قانون اساسی، اقتصاد اسلامی باید مبتنی بر عدالت بوده و در خدمت همه توده های مردم قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: بخش هایی که صدایشان به جایی نمی رسد متاسفانه دولت در تخصیص اعتبارات آنها توجه جدی ندارد، به واقع نمایندگان محبت کردند و در بودجه 1402 مستمری محرومان را 40 درصد ارتقا دادند، اما رئیس سازمان برنامه و بودجه باید پاسخ دهد که چرا تاکنون به این قانون تمکین نکرده است.

بسطامی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرو رسیدگی به اقشار آسیب پذیر جامعه بیان کرد: باید مشخص شود که چرا قانون فوق از سوی سازمان برنامه و بودجه اجرایی نمی شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مبحث دهک بندی های اجتماعی تاکید کرد: در حال حاضر دهک های ایثارگران و رزمندگان معسر هر روز در دست تغییر است. بنابراین دولت باید در این بخش پاسخ دهد که براساس چه شاخص هایی حق ایثارگران و این خانواده ها را به چنین روزی تبدیل کرده است.

وی با اشاره به اعمال ماده 67 قانون الحاق تاکید کرد: پیرو این ماده باید مستمری خانواده های محروم تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد به طور صددرصد اختصاص یابد، اما دولت متاسفانه به قانون فوق تمکین نمی کند.

بسطامی با اشاره به مبحث ودیعه مسکن زوج های جوان و محرومان جامعه بیان کرد: متاسفانه امروز مسکن بالاترین هزینه ها را برای مردم ایجاد کرده است. همچنین در موضوع صندوق عدالت و پیشرفت که به نوعی پاشنه آشیل دولت بود، خلف وعده صورت گرفته و تاکنون تنها 15 درصد در این بخش تحقق منابع را شاهد بوده ایم.

سپس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتراض رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به اخطار بسطامی، گفت: جناب آقای منظور؛ یک دقیقه تحمل کنید، بهرحال اخطار امروز بوده و نماینده باید در این بخش صحبت کند. شما به بنده اعتراض می کنید که چرا این نماینده صحبت می کند. به واقع نماینده باید در داخل مجلس حرف خود را بزند که شما می آیید و فریاد می زنید چرا این نماینده آمده و حرف می زند. این چه حرفی است که شما می زنید؟

وی خطاب به منظور گفت: شما فرصت لازم را در اختیار دارید، به همین دلیل است که ما فرصت آخر را به شما می دهیم که همه این موارد را یادداشت کرده و به آنها پاسخ دهید.

حاجی‌بابایی: در ۴ ماهه ابتدایی سال توازنی بین منابع و مصارف بودجه نداشتیم

  در ادامه حمیدرضا حاجی بابائی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در مورد تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال 1402 کل کشور، گفت: اجرای قانون یک اصل است که نسبت به آن همه جوامع تاکید دارند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارهای بزرگی در این دولت انجام شده، افزود: آنچه امروز پیگیری می شود گزارشی است از روند اجرایی قانون بودجه در 4 ماه گذشته؛ که این مسئله را مجلس به عهده کمیسیون برنامه و بودجه گذاشته است.

وی با بیان اینکه در 4 ماه گذشته نتوانسته ایم توازن بین منابع و مصارف داشته باشیم، ادامه داد: با وجود اینکه درآمدهای ما 53 درصد رشد داشته است اما نسبت به مخارج منابع ما رشد نداشته است یعنی منابع پیش بینی شده در بودجه به صورت کامل تحقق پیدا نکرده است.

حاجی بابائی تصریح کرد: در قانون بودجه 53 درصد افزایش درآمد مالیاتی پیش بینی شده بود در کنار این موضوع از 480 همت درآمدی که باید حاصل می شد، فقط 64 درصد تحقق پیدا کرده است این مسئله بیانگر این است که دولت یا باید مخارج خود را کنترل کند یا منابع را به شکلی تعریف کند که توازن بین درآمد و هزینه ها ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در زمینه پرداخت تملک دارایی ها فقط 21 درصد حاصل شده که مطالبات در شمال کشور این مسئله با مشکل جدی مواجه شده چرا که فصل کاری در این مناطق محدود است و چرخ توسعه و پویایی کشور نمی چرخد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در مسائل اجرایی در قانون بودجه 265 دستگاه در جدول شماره 7 وظیفه دارند که طبق قانون گزارش عملکرد خود را به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کنند، از 265 دستگاه اجرایی 78 دستگاه گزارش خود را ارائه کردند که بسیار کم است. با این روند کار نظارتی ما با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

حاجی بابائی تاکید کرد: در بند ز تبصره 19 قانون بودجه نیز آمده است که سامانه ای در زمینه مسائل مالی باید ایجاد شود و قرارمان بر این است که پرداخت ها از طریق خزانه کل به صورت آنلاین انجام شود و تمام حساب های فرعی بسته شود تا ما با شفافیت به حساب ها رسیدگی کنیم.

وی یادآور شد: کار سازمان برنامه نیز در این زمینه بسیار سخت است به ویژه در حوزه نفت ما حساب های فرعی بسیاری داریم که در بانک های مختلف ایجاد شده است. البته عنوان شده که اگر برخی از این حساب ها بسته شود اخلال در اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به عملکرد بند هـ تبصره 19، گفت: در این بند 144 حکم تکلیفی آورده شده که تا امروز فقط 25 مورد از آن ها اقدام شده است. از 74 آئین نامه و دستورالعمل مجموعا 49 مورد انجام شده و 25 مورد باقی مانده است.

حاجی بابائی تصریح کرد: همچنین 11 سامانه جدید براساس قانون بودجه باید ایجاد می شد که ایجاد نشده و از همه مهم تر از 31 همت بودجه ای که برای جهش مسکن باید در اختیار وزارتخانه مربوطه قرار می گرفت چیزی حدود 2 همت تحقق پیدا کرده است.

وی بابت اجرایی شدن 267 هزار پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج از طریق اجرای تبصره 16 تشکر کرد و گفت: در زمینه ودیعه مسکن و کالاهای ایرانی گزارش خاصی به ما نرسیده و از اینکه چه میزان تحقق یافتگی داریم اطلاعی در دست نیست. این میزان تحقق یافتگی نمی تواند ساخت یک میلیون مسکن در سال را محقق کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: دولت فشار زیادی به خود آورد که از تنخواه استفاده نکند اما طبق بررسی های ما از شرکت های وزارت نفت 30 همت تنخواه مورد استفاده قرار گرفته لذا خواهش من این است که در خصوص اجرای تبصره 14 که به نظر می رسد دولت به بن بست رسیده اصلاح قانونی انجام پذیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار