کد خبر: 1178656
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱
عاشورا، فرصت بسیار خوبی برای ابراز ارادت اهالی موسیقی به این رخداد عظیم است. تاکنون چندین آلبوم موسیقی و ده‌ها قطعه مستقل در باب عاشورا منتشر شده که عمده این کارها، با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، عاشورا، لوح عظیمی است که هنرمندان مسلمان سراسر جهان را واداشته تا در برابر این حادثه بزرگ، ابراز ارادت کرده و با زبان خود، نسبت به تصویرگری شمه‌ای از این حادثه، اقدام کنند.

موسیقی، به عنوان یک هنر لایتناهی، تاکنون تلاش‌های بسیاری در این زمینه به ثبت رسانده است. تاکنون چندین آلبوم عاشورایی و تک‌آهنگ مرتبط با این ماه منتشر شده که ادای دین خوبی در ارتباط با حماسه بزرگ عاشورا به حساب می‌آید.

حسام‌الدین سراج در سال ۸۴، یکی از مهم‌ترین آلبوم‌های مرثیه عاشورایی به نام وداع را بر اساس اشعار عمان سامانی منتشر کرد. آلبومی که در سال ۸۴ به بازار آمد و تولید آن ۳ سال به طول انجامید.

سراج در جایی گفته بود که چندین سال درگیر مجموعه گنجینه اسرار سامانی بوده و مدت‌ها بر روی اشعار این مجموعه کار کرده تا مجموعه موسیقایی وداع از آن استخراج شده است. البته سراج در سال ۵۹؛ نخستین آلبوم حرفه‌ای خود تحت عنوان نینوا را منتشر کرد که در آن آلبوم نیز ابراز ارادتی به امام حسین (ع) داشت.

بنیامین بهادری قبل از اینکه نخستین آلبوم رسمی خود را وارد بازار کند، در سال ۸۴، آلبوم ماه مهربون را به صورت غیررسمی منتشر می‌کند. برخی از قطعات این آلبوم نظیر بوی محرم، با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و بنیامین را در مسیر ورود به دنیای حرفه‌ای، مصمم‌تر کرد.

علیرضا عصار، یکی از باکیفیت‌ترین آلبوم‌های عاشورایی را منتشر کرده است. در روزهای محرم ۱۳۸۲، عصار با آلبوم مولای عشق که کار آهنگسازی‌اش را فواد حجازی به انجام رساند، یک اتفاق بزرگ را در حوزه موسیقی عاشورایی کشور رقم زد. ریتم مدون آلبوم که از زمان حرکت کاروان به سمت کربلا تا پس از شهادت را در برگرفته، درکنار ترانه‌های پرمغز و ملودی‌های تاثیرگذار، از مولای عشق، یکی از تکنیکی‌ترین و حرفه‌ترین آلبوم‌های عاشورایی کشور را ساخته که علیرغم استقبال بسیارخوب در همان زمان، همچنان نیز مورد توجه مخاطبان و رسانه‌ها قرار دارد.

خسوف یکی از متفاوت‌ترین تلاش‌های هنری در حوزه موسیقی عاشورایی است. این آلبوم با آهنگسازی محمدسعید شریفیان، در فاصله سال‌های ۷۵ تا ۷۸ ساخته شد اما برای نخستین بار در سال ۸۲ توسط ارکستر سمفونیک تهران و با همکاری نوازندگان و خوانندگانی از ارکستر کرایوای رومانی به اجرا درآمد و برای ضبط این آلبوم از ارکستر فیلارمونیک و گروه کر اولتینای رومانی استفاده شد.

علیرضا افتخاری در سال ۸۶، آلبوم متفاوت خروش بحر را منتشر کرد. قطعات مشهور کاروان، وداع و سرو خدا از این آلبوم هستند که به شهرت بسیاری دست یافتند. این آلبوم به لحاظ فضاسازی و مضمون، یکی از متفاوت‌ترین آلبوم‌های افتخاری است.

امیرحسین مدرس؛ مجری شناخته‌شده تلویزیون، تاکنون ۳ آلبوم عاشورایی روانه بازار کرده است. مدرس در سال ۸۵، آلبوم ماه نی، در سال ۹۰، آلبوم خورشید را با دکلمه امین تارخ به بازار فرستاد. خطبه‌خوان رستاخیز نیز سومین آلبوم مدرس در زمینه عاشورا به حساب می‌آید که این ۳ آلبوم، علی‌الخصوص ماه نی وی با استقبال خوبی از جانب مخاطب مواجه شد.

ساقی سرمست با صدای محمدعلی کریم‌خانی و آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد، دیگر آلبوم مهم عاشورایی است که به‌واسطه ملودی و تنظیم‌های مدرنی که دارد، مورد توجه قرار گرفته است. قطعه آواز معروف ای حرمت، ملجا درماندگان از همین آلبوم است که به شهرت بسیاری دست یافته است.

آلبوم سلام آقا نیز ابراز اراداتی به سالار شهیدان است که در محرم سال ۸۸ روانه بازار شد و طی آن، محسن چاوشی، رضا صادقی، محمد علیزاده و مهدی یغمایی در آذرماه سال ۸۸ منتشر شد. این آلبوم نیز با حضور چند خواننده نسل جوان، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

فارغ از این آلبوم‌ها، تاکنون ده‌ها قطعه عاشورایی توسط خوانندگان مختلف روانه بازار شده است که عمده این کارها، به صورت دلی صورت گرفته و اغلب این آثار با اقبال بسیار بالایی از جانب مخاطب مواجه شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار