کد خبر: 1097008
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
قدم به قدم با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی (۱۷)
معنويت و اخلاق براي نظام سياسي ولايي هم علت موجده است و هم علت موجبه. در واقع در عصري كه نشانه‌هاي تفوق انديشه‌هاي ليبراليستي بر تفكر ماركسيستي هويدا مي‌شد و رژيم مسلط بر ايران به شدت ارزش‌هاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي فرهنگ غرب را در كشور ترويج مي‌داد
محسن خاکی

معنویت و اخلاق، علت انقلاب اسلامی
معنویت و اخلاق برای نظام سیاسی ولایی هم علت موجده است و هم علت موجبه. در واقع در عصری که نشانه‌های تفوق اندیشه‌های لیبرالیستی بر تفکر مارکسیستی هویدا می‌شد و رژیم مسلط بر ایران به شدت ارزش‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فرهنگ غرب را در کشور ترویج می‌داد، روحیه مبتنی بر معنویت و اخلاق از رهبر انقلاب یعنی امام خمینی (ره) منتشر شد و با امتزاج در جان انقلابیون، بارقه‌های پیروزی انقلاب اسلامی را روشن کرد. این نکته به معنای این است که معنویت و اخلاق در انقلاب اسلامی نه در رهبانیت و گوشه‌های اعتزال که در شالوده‌شکنی جذابیت‌های ظاهری لیبرالیسم بنا شد، بنابراین دارای اصالت و اعتبار است.
پس از آن و در برهه‌ای که با مقایسه و سنجش مادی در جنگ تحمیلی توان طرفین جنگ به هیچ وجه قابل مقایسه نبود، انقلاب اسلامی توانست به دلیل بهره‌مندی از نیروی ایمان بر قدرت مادی همه کشور‌های مهاجم غلبه کند، سپس معنویت و ایثار در کار سازندگی کشور به کار گرفته شد و مظاهری، چون جهاد سازندگی، اردو‌های جهادی و پدیده مبارک دفاع از حرم را آفرید و محرومیت‌زدایی و امنیت را در کشور تضمین کرد، بنابراین فارغ از آنکه انقلاب اسلامی اساساً در بستر معنویت و اخلاق به وجود آمد، در همین زمینه باقی مانده است و رشد می‌کند.
در سال‌های اخیر نیز مظاهر شگفت‌انگیزی از ترویج معنویت و اخلاق در کشور برخلاف رسم معهود تمام جهان که بر مبنای سکولاریسم و اومانیسم به ترویج و تبلیغ غفلت و دوری از خدا می‌پردازند، به وجود آمده است. بر این اساس طبق برخی آمار‌ها تعداد مساجد کشور در طول ۴۰سال گذشته، حدود سه برابر شده است و از ۲۵هزار باب مسجد در سال۱۳۵۷ به ۷۳هزار باب در سال۱۳۹۷رسیده است. (۱) حدود هزار نماز جمعه هر هفته در سراسر کشور برگزار می‌شود. (۲) تنها درسال ۱۳۹۶ بیش از ۱۹۰ هزارنفر به اردو‌های جهادی عازم
شده‌اند. (۳) حتی در مقایسه با دیگر کشور‌های جهان نیز برجستگی گرایش معنوی در ایرانیان نیز مشخص می‌شود. بر اساس نتایج پژوهش‌های مرکز تحقیقاتی پیو، درصد افرادی که هر روز دعا می‌خوانند در کشور‌ها و دولت‌های مختلف به شرح ذیل است:
۱- چین: یک درصد ۲- انگلستان: ۶‌درصد ۳- آلمان: ۹‌درصد
۴- روسیه: ۱۸‌درصد ۵- رژیم‌صهیونیستی: ۲۷‌درصد ۶- امریکا: ۵۵‌درصد ۷- ایران: ۸۷‌درصد
همان‌گونه که در نقشه زیر نیز پیداست ایران جزو کشور‌های برتر جهانی از نظر میزان گرایش افراد به مداومت در دعاخواندن روزانه است که از شاخص‌های مهم معنوی است.
بر اساس دیگر آمار‌های قابل‌اتکا میزان جمعیت معتکفان کشور طی ۲۲ سال حدوداً ۴۷ برابر شده و از ۱۶ هزارو۵۰۰ نفر در سال ۱۳۷۴ به ۷۷۰ هزارو۹۱۷ نفر در سال ۱۳۹۶ رسیده است. (۵)
همچنین طی هشت سال میزان استقبال از پیاده‌روی اربعین حدوداً ۶۰ برابر شد و از ۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به ۳ میلیون نفر در سال ۱۳۹۸ رسید.
منابع:
۱- http://shabestan.ir/detail/News/۷۲۳۲۱۳،
۲- ۹۱۱۶۵۳۵ /برگزاری هزار نماز جمعه در سراسر کشور /http:// basijnews.ir/fa/news
۳-۸۸۴۱۲۱۲/ اعزام بیش از۱۹۰هزارنفربه اردو‌های جهادی درسال ۹۶/ http://basijnews.ir/fa/news/
۴- https://www.pewforum.org/۲۰۱۸/۰۶/۱۳/
how-religious-commitment-varies-by-country-among-people-of-all-ages/pf-۰۶-۱۳-۱۸_
religiouscommitment-۰۳-۰۹/
۵- http://ido.ir/post/۸۴۷۳۹۶،
۶- https://www.yjc.ir/fa/news/۶۳۱۶۲۵۳

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار