کد خبر: 944152
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۷
چشمه‌ها، قنات‌ها و آب‌انبار‌ها تنها منابع آبی بودند که تا قبل از انقلاب تأمین‌کننده آب مورد نیاز شرب و کشاورزی روستاییان بودند. این درحالی بود که راه پیداکردن بسیاری از آلودگی‌ها به این منابع موجب بروز برخی بیماری‌های سخت درمان در میان روستاییان می‌شد.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: چشمه‌ها، قنات‌ها و آب‌انبار‌ها تنها منابع آبی بودند که تا قبل از انقلاب تأمین‌کننده آب مورد نیاز شرب و کشاورزی روستاییان بودند. این درحالی بود که راه پیداکردن بسیاری از آلودگی‌ها به این منابع موجب بروز برخی بیماری‌های سخت درمان در میان روستاییان می‌شد. ایجاد شبکه‌های بهداشتی آب از جمله موضوعاتی بود که پس از انقلاب به شدت مورد توجه قرار گرفت که به عنوان مثال می‌توان از روستا‌های بندرترکمن درگلستان و بوشهر به عنوان نمونه‌های کوچکی نام برد که تاکنون به بیش از ۵۰۰ روستای آنجا آبرسانی شده است. این درحالی است که تا پایان سال گذشته هزار و ۶۰۰ روستا از نعمت آب بهره‌مند شدند.

از آنجا که روستا‌ها و روستاییان همواره قطب مهم تولیدات مواد غذایی گیاهی و دامی هستند، لذا این مهم می‌طلبد حل مشکلات آن‌ها مورد توجه ویژه مسئولان قرارگیرد. این مهم موجب شد ایجاد شبکه‌های آب و برق در کنار مسائل بهداشتی و پزشکی، ایجاد مدارس و کمک به حل مشکلات کشاورزی، دامداری و طیور همواره یکی از دغدغه‌های آن‌ها باشد. از آنجا که تا قبل از انقلاب واردات محصولات کشاورزی، دامی و طیور با قیمت پایین موجب شده بود مشکلات کشاورزان و دامداران کمتر مورد توجه قرار گیرد، بنابراین پس از انقلاب برای جلوگیری از واردات این محصولات که به دلایل مختلفی ازجمله تحریم‌ها و گرانی هزینه بالایی را به خود اختصاص می‌دادند و با توجه به شعار خودکفایی در زمینه تولیدات این محصولات، موجب شد تا رفع مشکلات کشاورزان و دامداران با ایجاد جهاد سازندگی و پس از آن‌ها بسیج سازندگی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

آبرسانی به ۴۳۳ روستای بوشهر

آب و هوای گرم بوشهر در کنار چهار فصل بودن این استان موجب شده است این منطقه به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی همواره به آب خصوصاً نوع بهداشتی آن که در لوله‌ها جریان دارد نیازمند باشد. براساس آمار‌های موجود تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شمار روستا‌های برخوردار از شبکه آب آشامیدنی سالم در استان بوشهر ۲۶ روستا بود که درحال حاضر به ۴۵۹ روستا رسیده و از رشد ۱۷ برابری برخوردار شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان بوشهر با بیان اینکه سطح بهداشت آب روستا‌ها در اوایل انقلاب صفر بود که اکنون به ۸۷ درصد رسیده است، می‌گوید: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توسعه صورت گرفته طول خط انتقال آب روستا‌های استان بوشهر با رشد ۴۷ برابری از ۴۲ به یکهزار و ۹۶۲ کیلومتر افزایش یافت.» بررسی‌ها نشان می‌دهد در این چهار دهه حجم مخزن آب روستایی استان بوشهر رشدی چشمگیری داشته و با ۲۵۵ برابر افزایش از ۲۸۰ متر مکعب به ۷۱ هزار و ۵۰۵ مترمکعب رسیده است. درحالی که تا پیش از پیروزی انقلاب هیچ ایستگاه پمپاژ آب در روستا‌های استان بوشهر وجود نداشته، اما در ۴۰ سال اخیر ۳۵ ایستگاه در روستا‌های این استان راه‌اندازی شده است. از آنجا که دستگاه کلرزنی به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در سالم‌سازی آب به شمار می‌رود که در ابتدای انقلاب سهم روستا‌های استان بوشهر از این مهم صفر بود اکنون ۱۹۰ دستگاه کلرزنی در روستا‌های این استان نصب و فعال است. از آنجا که تا چند سال قبل بوشهر برای تأمین آب مورد نیاز روستا‌های خود نیازمند واردات از سایر استان‌ها بود، اما با نصب و راه اندازی آب شیرین‌کن‌ها عملاً واردات آب را به‌حداقل ممکن رساند. روح‌الله طاهریان با تأیید این موضوع می‌افزاید: «با توجه به اینکه تأمین بیش از ۸۰ درصد آب روستاییان بوشهر خارج از این استان انجام می‌گرفت، لذا با احداث آب شیرین‌کن‌ها به عنوان منبع جدید تأمین آب تا حد بسیار بالایی آب مورد نیاز روستا‌ها از این روش تأمین شد.» به گفته وی، در این ارتباط سرمایه‌گذار آب‌شیرین کن روستا‌های هلیله و بندرگاه، عسلویه و نوار ساحلی تنگستان هر کدام به ترتیب با یکهزار، ۵ هزار و ۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب تعیین شده‌اند و در حال حاضر گرفتن مجوز‌های راه‌اندازی آب شیرین‌کن در روستا‌های ساحلی دیر، پرک و شیرینو نیز در دست پیگیری است.

آب بهداشتی برای روستا‌های بندرترکمن

از آنجا که داشتن آب بهداشتی و سالم همواره یکی از دغدغه‌های مردم خصوصاً روستاییان به شمار می‌آید، بنابراین پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مهم به شدت مورد توجه قرار گرفت که روستا‌های بندرترکمن در استان گلستان تنها یکی از چندین هزار موارد بود که صاحب آب لوله‌کشی بهداشتی شدند. فرماندار بندرترکمن با اشاره به برخی خدمات نظام اسلامی در چهار دهه گذشته به مردم این شهرستان خصوصاً بحث ایجاد شبکه‌های آبرسانی می‌گوید: «در بخش آب روستایی نیز از ۲۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در این شهرستان ۱۷ روستا آب شرب لوله‌کشی نداشتند، اما از سال ۷۷ با بهره‌برداری از مجتمع‌های آبرسانی، روستا‌های این شهرستان به آب شرب بهداشتی دسترسی پیدا کردند.»

الیاس هیوه‎چی می‌افزاید: «ایجاد مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی برای آبرسانی به ۲۰ هزار نفر، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب که در حال حاضر ۵ هزار مشترک دارد و در آینده ۲۰ هزار مشترک خواهد داشت و افتتاح آب‌شیرین‌کن با سرمایه‌گذاری ۳۲ میلیارد تومان از اقدامات انجام شده در حوزه آب و فاضلاب شهری است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار