کد خبر: 943685
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۹
دادستان تهران خبر داد
«در حال حاضر نباید اجازه داد پاره‌ای بی‌تدبیری‌ها موجب واردآمدن فشار بر مردم شود. برخی به بهانه اینکه قیمت ارز بالا رفت، قیمت کالا‌های خود را افزایش دادند و امروز هم که نرخ ارز سیر نزولی دارد باز هم به بهانه آنکه اجناس را به قیمت بالا خریداری کرده‌اند، همچنان گرانفروشی می‌کنند.» این بخشی از سخنرانی رئیس دستگاه قضا در اواخر آذرماه بود. حالا هم دادستان تهران خبر از تشکیل کمیته‌هایی داده که قرار است با گرانفروشی کالا‌ها پس از پایین‌آمدن نرخ ارز برخورد کنند.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: آیت‌الله لاریجانی با اشاره به وظیفه سازمان تعزیرات حکومتی برای نظارت بر قیمت‌ها، به دادستان‌ها دستور داد که در چارچوب قانون و با همکاری مراجع ذی‌صلاح به موضوع گرانی‌ها ورود کنند.

همه مراکز بزرگ بازرسی می‌شود
در همین راستا روزگذشته جعفری‌دولت‌آبادی در اولین نشست کمیته مقابله با گرانفروشی، از ورود دادستانی تهران به موضوع گرانفروشی با تشکیل کمیته استانی خبر داد و گفت: نباید اجازه داد این اقدام به شکست منجر شود. دادستان تهران با اشاره به تشکیل تیم‌های مشترک بازرسی با حضور معاونان دادستان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و تعزیرات در دادستانی تهران گفت: از همه مراکز بزرگ، توزیع بازدید و شیوه‌های توزیع مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و از دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود که نمایندگان تام‌الاختیار، مسئولیت‌پذیر و با تدبیر را برای حضور در این اکیپ‌ها معرفی کنند.

مردم از گرانفروشی رنج می‌برند
جعفری‌دولت‌آبادی، در رابطه با علت ورود دستگاه قضایی به موضوع مقابله با گرانفروشی اظهار داشت: مطابق قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور، گرانفروشی کلان از موارد اخلال در نظام اقتصادی است و در این زمینه در شعب ویژه نیز به عنوان اولین پرونده موضوع گرانفروشی تلفن همراه به نحو سازمان یافته رسیدگی شده است که حکم محکومان در حال اجراست. وی گفت: مردم از موضوع گرانفروشی رنج می‌برند چراکه در طول ۴۰ سال پس از انقلاب، گرانفروشی تا این حد وجود نداشته، اختلاف قیمت اقلام مصرفی برای مردم قابل توجیه نیست و تنوع، تعدد و تکثر قیمت‌ها در اقلام مشابه قابل دفاع نیست.

گوشت و مرغ در اولویت بازرسی
جعفری‌دولت‌آبادی با تأکید بر تأثیرگذاربودن استفاده از ظرفیت دادستانی در مبارزه با گرانفروشی اظهار داشت: بازدید‌های هدفمند و هوشمندانه تأثیرگذار خواهد بود و موجب خواهد شد تا متخلفان بدانند که اخلال در توزیع اقلام اساسی و ضروری مردم پیگیری و حسب مورد قابل تعقیب قضایی خواهد بود. دادستان تهران با تأکید بر اینکه در مرحله اول، در مورد گرانفروشی اقلام گوشت قرمز، مرغ، لبنیات و میوه ورود خواهد شد، گفت: بازرسی و مقابله با گرانفروشی را باید از مراکز بزرگ عرضه و توزیع کالا، فروشگاه‌های بزرگ، میادین عرضه میوه و و انبار‌هایی که کالا را احتکار کرده و عرضه نمی‌کنند، آغاز شود.

دولت به گرانی خودرو ورود کند
جعفری‌دولت‌آبادی با اشاره به اینکه گرانی امری اقتصادی است و بیشتر در حوزه اقتصادی و اقدامات دولت قابل بررسی است؛ ولی گرانفروشی بیشتر مرتبط با حقوق عامه است. به عنوان مصداق، گران کردن خودرو‌ها توسط شرکت‌های خودرو‌سازی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: دولت باید این قبیل موضوعات را مدیریت کند چراکه گران کردن کالا در شرایطی که با گرانفروشی مبارزه می‌شود، کار را مشکل می‌کند.

«نمی‌توانیم» برای مردم قابل درک نیست
وی توجه به گرانفروشی کلان را در اولویت قرار داد و در ذکر برخی سؤال‌های بی‌جواب که جامعه با آن مواجه است، گفت: افکار عمومی درخصوص گرانی گوشت قرمز و اینکه چرا دام زنده قاچاق می‌شود، سؤال می‌کنند و مسئولان نیز در پاسخ، موضوعاتی از قبیل: اینکه نمی‌توان جلوی قاچاق دام را گرفت، مطرح می‌کنند؛ در حالی که واژه نمی‌توانیم برای مردم قابل درک نیست. دادستان تهران تجربه موفق راه‌اندازی شعب ویژه در دادسرای تهران را مرهون ویژگی‌های رسیدگی در این شعب شامل سرعت، دقت، قاطعیت و شفافیت از جمله علنی‌بودن محاکمات دانست و افزود: این شاخص‌ها به کسانی که قصد اخلال در نظام اقتصادی کشور را دارند، نشان داد عزم قوه قضائیه در مقابله با جرائم اقتصادی جدی است.

وزارت صمت قیمت کالا‌ها را اعلام کند
وی قیمتگذاری همراه با مدیریت را تأثیرگذار دانست و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست که با قیمتگذاری عادلانه، قیمت کالا‌ها را رسماً به رسانه‌ها و اصناف و دادستانی تهران اعلام کند تا در مبارزه با گرانفروشی ملاک قرار گیرد. جعفری دولت‌آبادی از دستگاه‌های دولتی خواست که نظارت‌ها را تشدید کنند و یادآور شد، دستگاه‌های دولتی باید پس از تأمین کالا، قیمتگذاری و توزیع، نسبت به چگونگی عرضه نظارت جدی داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار