کد خبر: 943047
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۲
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: پروژه آزاد راه حرم تا حرم در مهرماه سال ۸۹ با هدف اتصال آزاد راه مشهد به قم، افزایش ایمنی و کاهش مدت‌زمان سفر زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم از این مسیر و کاهش میزان مصرف سوخت و آرامش در طول سفر کلید خورد و بر اساس طرح اولیه، قرار بود تا پایان دولت دهم این پروژه ۴۹۳ کیلومتری به بهره‌برداری برسد.

بر اساس قرارداد بین دولت دهم و قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص)، سهم بخش دولتی در این پروژه ۷۰ درصد و سهم بخش خصوصی ۳۰ درصد پیش‌بینی‌شده بود، اما به دلیل مشکلات اقتصادی، این پروژه در سال‌های ۹۱ تا ۹۲ متوقف ماند. با این حال فاز اول این آزادراه در اسفند ۹۳ حدفاصل قم تا گرمسار به بهره‌برداری رسید. پس از آن نیز در ۱۸ خرداد ۹۴ عملیات اجرایی قطعه سبزوار- نیشابور- مشهد به طول ۲۲۳ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت آغاز شد و به گفته آخوندی بنا بود این پروژه ظرف سه سال به بهره‌برداری برسد. حالا نزدیک به ۴۰ ماه از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد. بعد از سفررئیس‌جمهور به سمنان گویا با اعتباری ۳۰۰ میلیارد تومانی این طرح پیشرفت فیزیکی‌اش را از سر گرفته و در محدوده‌ای که در استان سمنان قرار دارد کار‌ها آغاز شده است. البته در مورد پروژه‌های استان سمنان باید گفت که قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) دو پروژه ملی در استان سمنان دارد و در سطح وزارت خانه قرارداد‌های آن‌ها بسته شده است. حرم تا حرم یکی از این پروژه‌هاست که هم اکنون حدفاصل قطعه گرمسار تا سمنان آن در حال اجراست و خوشبختانه قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) سپاه توانسته از نظر پیشرفت فیزیکی رکوردی از خود به جای بگذارد.

هر چند شنیده‌ها حاکی است که برخی شهروندان سمنانی فکر می‌کنند شهرهایشان در طرح حرم تا حرم نادیده گرفته شده، اما وقتی قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار این پروژه را در دست گرفت این اطمینان را به مردم داد که نگران دور ماندن از طرح نباشند، چون تمام تدابیر برای تمام شهر‌ها اندیشیده شده است. از کل پروژه آزاد راه حرم تا حرم به طول ۴۹۰ کیلومتر، ۲۲۰ کیلومتر آن حدفاصل مشهد تا سبزوار در خراسان رضوی قرار دارد که از این میان ۴۷ کیلومتر آن توسط قرارگاه خاتم الانبیا (ص) خاک‌برداری و خاک‌ریزی شد، اما بعد با توجه به مشکلاتی که به وجود آمد، پروژه راکد ماند. اما هنوز مسئولان طوری صحبت می‌کنند که گویا اجرای کل طرح چهار سال دیگر به طول خواهد انجامید. آزاد راهی که به خاطر مسافران و زائرانش به شدت مورد نیاز است و این همه تعلل در آن غیر قابل قبول است. اهمیت طرح حرم تا حرم وقتی دو چندان می‌شود که بدانیم به علت مسافرت‌های زیاد به سمت مشهد، آمار تصادفات این مسیر هم به شدت بالاست.
فقط در نوروز ۹۷ آمار فوتی‌های ناشی از حوادث جاده‌ای در محور‌های مواصلاتی استان سمنان بیش از ۹ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش داشت. بر همین اساس تردد خودرو‌ها در محور‌های استان در نوروز ۹۷ نسبت به سال قبل‌تر نیز ۱۵ درصد افزایش داشت.

هر چند حوادث جاده‌ای منجر به فوت سال ۹۴ نسبت به سال ۹۵، نزدیک به ۱۹ درصد کاهش داشت، اما این تعداد در سال ۹۶ افزایش داشت. با این تفاسیر و با علم به اینکه کل مسیر تا مشهد برای زائران بارگاه ملکوتی امام هشتم پر خطر و حادثه خیز است، وزارت راه می‌تواند آن را در لیست الویت‌ها و برنامه‌های ویژه‌اش قرار دهد. حتی پلیس راه کشور هم بار‌ها اعلام کرده که مسیر غرب و مسیر مشهد به نیشابور و سبزوار از جمله پرحادثه‌ترین و پر تلفات‌ترین جاده‌هاست.

آمار‌ها نشان می‌دهند ۶۴ درصد حوادث مربوط به حوادثی است که خودرو‌های سواری در آن نقش دارند. مسیر غرب و مسیر مشهد به نیشابور و سبزوار از جمله پرحادثه‌ترین و پر تلفات‌ترین جاده‌هاست به طوری که ۲۳ درصد تصادفات در این مسیر‌ها اتفاق می‌افتد. در ترافیک جاده‌ای نیز بیشترین حجم تردد در راه‌های خراسان رضوی است به طوری که سالانه ۳۰ میلیون زائر و ۱۵ میلیون تردد خارج از استان وجود دارد. به هرحال چنین تصور می‌شود با توجه به اهمیت این پروژه، مبادا طولانی شدن کار، آن را به یک پروژه کلنگی تبدیل کند و چشم مسافران مشهد به جاده بماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار