کد خبر: 943013
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
نیم‌نگاهی به فرصت سوزی اروپایی‌ها
«اگر دولت‌های اروپایی می‌دانستند که بر شرکت‌های خود نفوذی ندارند، چرا با ایران وارد مذاکره شدند؟»؛ این جدی‌ترین سؤال این روزهاست که از سوی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران مطرح شده است. البته خرازی هشدار داده است امنیت اروپا با شکست برجام، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

جوان‌آنلاین: خبرگزاری میزان در گزارشی پیرامون فرجام برجام و تعلل اروپایی ها در عمل به تعهداتشان نوشت: اروپایی‌ها قریب به ۹ ماه است که در ارائه راهکاری برای زنده نگه داشتن برجام تعلل می‌کنند.

از ۱۸ اردیبهشت ۹۷ که آمریکا از برجام خارج شد اروپایی‌ها قرار است، تضمینی برای انتفاع اقتصادی ایران از این توافق بین‌المللی ارائه کنند، اما نه تنها این کار را نکرده‌اند که به طور مرتب با همراهی کانون‌های مشخص آمریکایی - صهیونیستی در حال حاشیه سازی و ایراد اتهامات امنیتی کذایی به ایران هستند.

کشور‌های اروپایی نظیر، فرانسه، اتریش، بلژیک، هلند، دانمارک و آلمان در یکسال اخیر اتهامات واهی و بدون سندی را علیه ایران مطرح کرده‌اند و مطابق با یک سناریوی آمریکایی – صهیونیستی به دروغ مدعی شده‌اند عناصر تروریستی ساکن این کشور‌ها مورد سوء قصد افراد منسوب به ایران قرار گرفته‌اند.

همصدایی اروپا با آمریکا و صهیونیست‌ها
از سویی دیگر، اروپایی‌ها همصدا با آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به فعالیت‌های متعارف دفاعی و موشکی و علمی کشورمان، مواضع خصمانه‌ای اتخاذ کرده‌اند. هفته گذشته که ماهواره‌بر «سیمرغ»، ماهواره «پیام» را به فضا پرتاب کرد، فرانسه سردمدار اتخاذ موضع خصمانه نسبت به این دستاورد علمی متخصصان و دانشمندان کشورمان بود.

اما علت این رویکرد اروپایی‌ها در قبال ایران چیست؟ آن‌ها در شرایطی که باید پاسخگوی تعلل خود در ارائه راهکار برجامی به ایران باشند، موضع طلبکارانه اتخاذ و برجام را اهرمی برای فشار به ایران کرده‌اند و حتی اخیرا وقیحانه سخن از تحریم ایران هم به زبان می‌رانند.

برجام، نباید به وسیله فشار به ایران تبدیل شود/ توافق برای برداشتن فشار تحریم‌ها بود 
مقام معظم رهبری در تاریخ ۳ آذر ۹۵ در دیدار با بسیجیان در همین رابطه فرمودند: حرف من در این زمینه به مسئولین و به مردم این است که این توافق هسته‌ای که اسمش را گذاشته‌اند برجام، نباید تبدیل بشود به یک وسیله‌ای برای فشار هرچند وقت یک‌باری از سوی دشمن به ملّت ایران و به کشور ما؛ یعنی نباید اجازه بدهیم که این را وسیله‌ی فشار کنند. مسئولین به ما گفتند که ما این کار را انجام می‌دهیم، این اقدام را می‌کنیم برای اینکه فشار‌های تحریم برداشته بشود؛ حالا علاوه بر اینکه آن کاری را که آن‌وقت قول دادند بکنند و بنا بود همان روز اوّل انجام بگیرد و تا هشت و نُه ماه هنوز به‌طور کامل انجام نگرفته و ناقص است -که مسئولین ما این را صریحاً بیان می‌کنند؛ آن‌هایی که خودشان دست‌اندرکار بودند این را صریحاً بیان کردند و بیان میکنند- [انجام ندادند]، این را باز وسیله‌ای قرار بدهند برای فشار‌های مجدّد به جمهوری اسلامی؛ نه، جمهوری اسلامی با اتّکاء به قدرت الهی و با باور کردن قدرت حضور مردم، از هیچ قدرتی در دنیا هراس ندارد.

تبعات فرصت سوزی اروپایی‌ها
اروپایی‌ها که در حدود ۹ ماه در قضیه ارائه راهکاری برای حفظ برجام فرصت سوزی کرده‌اند و نسخه «کانال مالی» یا همان «اس پی وی» آن‌ها نیز صرفا در حد حرف و شعار باقی مانده است، باید بدانند که صبر ایران حدی دارد و خروج تهران از برجام به معنای انهدام این توافق و به دنبال آن وقوع پیامد‌های غیرمترقبه برای اروپایی‌ها در زمینه‌های مختلف خواهد بود. این گزاره‌ای است که طی ماه‌های اخیر از سوی مسئولان کشورمان به طرف اروپایی فهمانده شده است.

شکست برجام، امنیت اروپا را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد
سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی روز شنبه در دیدار با هیئتی از موسسه ایتالیایی امور بین‌المللی (IAI) با اشاره به اینکه ایران صداقت خود را در اجرای برجام نشان داده و نگاه افکار عمومی ایران به رویکرد اروپا در قبال برجام منفی‌تر شده است، افزود: منافع اروپا ایجاب می‌کند که گام‌های عملی در قبال برجام بردارد.

وی با اشاره به تاخیر‌های مکرر اتحادیه اروپا برای عملیاتی کردن سازوکار مالی ویژه تعامل با ایران موسوم به (اس. پی. وی) تاکید کرد: اینکه دولت‌های اروپایی توان حمایت و هدایت شرکت‌های اروپایی را برای همکاری با ایران ندارند، قابل دفاع و پذیرش نیست. این بدان معناست که نمی‌توان به امضای دولت‌های اروپایی اعتماد کرد و این سوال مطرح می‌شود که اگر دولت‌های اروپایی می‌دانستند که بر شرکت‌های خود نفوذی ندارند، چرا با ایران وارد مذاکره شدند؟

خرازی همچنین با تصریح اینکه تن دادن اروپا به فشار‌های آمریکا در این مقطع موجب فشار‌های بیشتر آمریکا بر اروپا در آینده خواهد شد، هشدار داد: شکست برجام، امنیت اروپا را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد.

با تضعیف ایران از راه تحریم، خیلی‌ها در امان نخواهند بود
حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان نیز ۱۷ آذر ۹۷ در دومین کنفرانس روسای مجالس ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه گفت: ایران به حکم رسالت بزرگ خود امروز، سد بزرگی در برابر سوداگران خشونت و دلالان فلاکت بوده است و بهای سنگین این ایستادگی را هزاران نفر از دلاوران ما با جانشان پرداخته‌اند. ما سالانه ۸۰۰ میلیون دلار برای مبارزه با مواد مخدر صرف می‌کنیم که نتیجه آن تضمین سلامتی افزون‌تر ملت‌ها از شرق اروپا تا غرب آمریکا و از شمال آفریقا تا غرب آسیاست. برای لحظه‌ای تصور کنید که اگر رخنه‌ای در این سد ایجاد شود؛ چه فاجعه‌ای به بار می‌آید. ما در مبارزه با تروریسم به همین اندازه راسخ بوده‌ایم. ما در راه مبارزه بی‌امان با خشونت و افراطی‌گری هم صد‌ها نفر از نیرو‌های ارزشمند خود را فدا کرده‌ایم و هم سالانه میلیون‌ها دلار هزینه کرده‌ایم؛ بدون این فداکاری‌ها و هزینه‌ها این منطقه، شاهد ظهور و قدرت‌گیری خلافت وحشیانه داعش در پهنه‌ای بسیار پهناور بود. دستاورد این اهتمام، امنیت جان انسان‌ها فارغ از ملیت، قومیت و مذهب در سراسر جهان است. از غربی‌ها انتظار نداریم که سهم‌شان را در ازای امنیت و ثباتی که برای آن‌ها تامین کرده‌ایم، بپردازند، اما بدانند که با تحریم ایران، به توانایی ما برای مبارزه با مواد مخدر و تروریسم آسیب می‌زنند. به تحریم‌کنندگان هشدار می‌دهم اگر توانایی‌های ما در مبارزه با مواد مخدر و تروریسم در خاستگاه آن‌ها ضربه‌ای ببیند؛ شما نخواهید توانست از زیر آوار مواد مخدر، پناهجویان و بمب‌ها و ترور‌ها به سلامت خارج شوید. با تضعیف ایران از راه تحریم، خیلی‌ها در امان نخواهند بود؛ آن‌ها که حرف ما را باور ندارند، خوب است به نقشه جغرافیا نگاهی بیاندازند.

آیا اروپا تحمل موج جدید تروریسم و مهاجرت و شروع بحران هسته‌ای را دارد؟
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز ۲۸ آبان ۹۷ در همایش تحولات منطقه و نظام بین‌الملل به اروپایی‌ها نسبت به تعلل‌شان، در ارائه راهکاری جهت حفظ برجام هشدار داد و گفت: اگر اروپایی‌ها کوتاه بیایند حاکمیت، اعتبار و امنیت آن‌ها زیر سوال می‌رود. اگر اروپا فکر می‌کند منطقه غرب آسیا بدون برجام امن‌تر است می‌تواند امتحان کند. منطقه ما کلکسیونی از مسایل و مشکلات دارد؛ آیا اروپا تحمل موج جدید تروریسم و مهاجرت و شروع بحران هسته‌ای را دارد؟ بی شک هزینه از بین رفتن برجام برای اروپا بیش از آمریکاست.

بنابراین اروپایی‌ها باید در ارائه راهکاری برای حفظ برجام و تضمین منافع اقتصادی ایران از این توافق بین‌المللی تعجیل کنند و بدانند که سقوط برجام، فرجام نامشخصی - هم تراز سیاهی - برای قاره سبز خواهد داشت.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
0
مگر سالها قبل که برجام نبود امنیت اروبا خدشه دار شد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
0
دقیقا
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
0
پس به نفع شونه که در برجام بمونند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار