کد خبر: 942876
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
با تجهیز واحد‌های صنعتی به تصفیه خانه صورت گرفت
تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و گسترش خشکسالی واقعیتی غیر قابل انکار است. اتفاقی که نه با دست روی دست گذاشتن بلکه با مدیریت صحیح منابع آبی قابل کنترل است.
ميترا شهبازی
سرويس ايران جوان آنلاين: این روز‌ها که از هر گوشه و کنار خبر‌هایی در خصوص تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی منتشر می‌شود، برخی از مسئولان به جای دست روی دست گذاشتن و امید داشتن به اینکه دوباره روز‌های پربارانی بر می‌گردند، آستین بالا زده‌اند و برنامه مدیریت منابع آبی را پیش گرفته‌اند. در این راستا می‌توان به برنامه‌ریزی مسئولان استان زنجان در راستای تجهیز واحد‌های صنعتی به تصفیه خانه پساب‌های صنعتی و استفاده دوباره منابع آبی اشاره کرد که نه تنها این شیوه تضمین کننده ادامه تولید است، بلکه از هدر رفت منابع آبی هم تا بخش قابل توجهی کاسته می‌شود. اتفاقی که باید در دیگر استان‌های کشور نیز مد نظر قرار گیرد.

تغییرات اقلیمی، کاهش بارندگی و گسترش خشکسالی واقعیتی غیر قابل انکار است. اتفاقی که نه با دست روی دست گذاشتن بلکه با مدیریت صحیح منابع آبی قابل کنترل است. چرا که با وجود چنین شرایطی باز هم به قدر کافی هر سال باران می‌بارد تا نه صنعتی دچار رکود شود و نه چشم کشاورزی به زمین برای رشد دانه‌ای خشک شود. فقط موضوعی که در این بین مشکل ساز شده است، عدم پذیرش این حقیقت از سوی مسئولان و عدم برنامه‌ریزی برای کنترل آن است. به رغم اینکه در اکثر نقاط کشور هنوز فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی به همان شیوه قدیمی، سنتی و بر مبنای پرآبی است، در استان زنجان قرار است واحد‌های صنعتی با تصفیه مجدد منابع آبی، این موهبت الهی را دوباره به چرخه تولید برگردانند و با کاهش هدر رفت آب فعالیت‌شان را تضمین کنند. اتفاقی که امید است به زودی در دیگر شهر‌ها و شهرستان‌های کشور هم رخ دهد و بیش از این منابع آبی از دست نرود. در این راستا مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان با تأیید مطالب فوق و با اشاره به اینکه در طراحی شبکه‌های توزیع آب در شهرک‌های صنعتی جدید این استان، سامانه استفاده از پساب پیش‌بینی شده است، می‌گوید: «قرار است در پنج شهرک صنعتی استان، از پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده شود. بر اساس این شیوه با بازچرخانی آب، صرفه جویی قابل توجهی هم در مصرف آب صورت می‌گیرد.»

ایرج احمدی با اشاره به اینکه پساب، به عنوان کالای جدیدی شناخته می‌شود و در گذشته به دلیل عدم وجود تصفیه خانه‌های فاضلاب در شهر‌ها امکان بهره‌مندی از آن‌ها وجود نداشت، می‌افزاید: «با ایجاد زیرساخت‌های تصفیه پساب واحد‌های صنعتی امکان بهره‌مندی از این کالای جدید فراهم شده است.» وی با اشاره به اجرای شبکه جمع‌آوری و تصفیه خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر در پنج شهرک صنعتی استان تصفیه خانه فاضلاب به بهره‌برداری رسیده و دو تصفیه خانه دیگر نیز در دست مطالعه است.» با این شرایط پیش‌بینی می‌شود که در شهرک‌های صنعتی استان زنجان کمترین مقدار هدر رفت منابع آبی از این پس رخ دهد. لازم به ذکر است که چند ماه پیش علیرضا جزء قاسمی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در خصوص ضرورت مصرف صحیح آب و وجود مشکل خشکسالی در این استان تأکید کرده بود که حالا با تجهیز واحد‌های صنعتی به سیستم تصفیه خانه شرایط برای مدیریت بخشی از منابع آبی در معرض هدر رفت فراهم شده است. بنابراین انتظار می‌رود با اصلاح سیستم آبیاری و تجهیز مزارع کشاورزی هم به سیستم آبیاری نوین معضل هدر رفت منابع آبی در صنعت و کشاورزی این استان به حداقل برسد. کاری که باید در دیگر استان‌های کشور نیز به عنوان الگویی مهم دنبال شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار