کد خبر: 942508
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
بیش از دو دهه است که خشکسالی بسیاری از منابع آبی کرمان را از بین برده است و بر اساس آمار‌های موجود، نیمی از مراتع و جنگل‌های این استان خشک شده و مشکل بی‌آبی پنجه در پنجه مردم انداخته است.
سجاد مرسلى
سرویس ایران جوان آنلاین: در شرایطی که بسیاری از استان‌های کشور درگیر بارش‌های شدید برف و باران هستند و به خاطر ارتفاع برف یا راه‌هایشان بسته شده یا بدون زنجیر چرخ، تردد خودرو‌ها در آن‌ها امکانپذیر نیست، اما در مرکز ایران استانی وجود دارد که برخی جاده‌هایش به واسطه طوفان‌های شن بسته و تنفس ساکنانش به دلیل غلظت بالای ریزگرد‌ها سخت شده است.

بیش از دو دهه است که خشکسالی بسیاری از منابع آبی کرمان را از بین برده است و بر اساس آمار‌های موجود، نیمی از مراتع و جنگل‌های این استان خشک شده و مشکل بی‌آبی پنجه در پنجه مردم انداخته است. اما این تمام ماجرا نیست و افزایش کانون‌های بحرانی بیابانی از دیگر دستاورد‌های خشکسالی است که زندگی را برای کرمانی‌ها سخت کرده است.

آلودگی‌ها ۳۰ برابر حد مجاز

طی یک هفته اخیر سازمان هواشناسی کشور در رابطه با بارش‌های شدید و سرمای پیش رو برای بیشتر استان‌ها هشدار داده بود و از پنج‌شنبه گذشته هم با شروع بارش‌ها، برخی از راه‌ها بسته و تردد در اکثر آن‌ها فقط با زنجیر چرخ ممکن بود. با این حال از اواسط هفته گذشته ستاد بحران استان کرمان در خصوص طوفان شدید شن و ریزگرد‌ها در این استان هشدار داد و از آخرین روز هفته بود که مردم استان شاهد افت شدید دید افقی شدند. این مشکل فقط در داخل استان نبود و به علت گرد و غبار شدید، جاده‌های ارتباطی کرمان به یزد، همچنین جاده‌های کرمان - خراسان‌جنوبی و کرمان – سیستان و بلوچستان را هم در بر گرفت. کرمانی‌ها در حالی باید گرد و غبار و ریزگرد‌ها را تحمل کنند که طی دو سال اخیر در این ماه از سال حداقل شاهد بارش برف و باران‌های خفیفی بودند و امروز باید ببینند که میزان آلودگی هوا در شهرستان‌هایی همچون ریگان و فهرج به ۳۰ برابر حد استاندارد رسیده و راه ارتباطی ۲۳ روستا نیز مسدود شده است. آلودگی‌هایی که راه بسیاری از مردم را به خاطر مشکلات تنفسی به مراکز درمانی کج کرده است. طی روز‌های اخیر با اینکه دید افقی در شهر کرمان به ۹۰ متر رسیده بود، اما در برخی شهرستان‌های شرقی استان شرایط بسیار بحرانی‌تر بود و دید افقی به چند قدم رسید و برخی از جاده‌های اصلی و فرعی بسته و مسافران دچار مشکلات عدیده‌ای شدند.

سرمای سختی در راه است

با تمام مشکلاتی که گرد و غبار روز‌های اخیر کرمانی‌ها را درگیر خود کرده است، کارشناس اداره هواشناسی این استان با بیان اینکه شاهد تغییرات اقلیمی جدی در استان هستیم از بارش‌های بهتری در بهمن ماه نسبت به دی ماه در کرمان خبر می‌دهد. مریم سلاجقه با اشاره به اینکه طوفان شن در شرق استان کرمان فروکش می‌کند و در برخی از مناطق شمال استان هم شاهد بارندگی‌های بسیار خفیف خواهیم بود، به کشاورزان و مردم کرمان در خصوص روز‌های آینده هشدار داده و می‌گوید: «از بامداد امروز (شنبه) شاهد افت بسیار شدید دمای هوا خواهیم بود و به همین دلیل به کشاورزان و به ویژه گلخانه داران هشدار می‌دهیم که تدابیر ایمنی را رعایت کنند.» به هرحال باید گفت: استان کرمان به نوبه خود یک استان خشک و کم آب است و حالا کاهش بارش‌ها و خشکسالی‌ها هم مزید بر علت شده تا با هر وزش بادی، طوفانی از گرد و غبار و ریز گرد‌ها به راه بیفتد و زندگی مردم را مختل کند. البته این مسئله هم در شرایطی رقم می‌خورد که تنها پروژه انتقال آب به شهر کرمان از سد صفا رود مدت‌هاست مسکوت مانده و انتقال آب از خلیج فارس اسیر وعده‌ها شده و انتقال آب از بهشت‌آباد نیز به کلی رها شده و چشم انداز دولت از وضعیت موجود تنها از راه صرفه‌جویی مردم در مصرف آب می‌گذرد. اوایل پاییز بود. درست در روز‌هایی که همه بچه‌ها خود را آماده حضور در سر کلاس‌های درس می‌کردند، اداره کل مدیریت بحران استان کرمان اعلام کرد: «با توجه به آلودگی شدید هوا براثر گرد و غبار کلیه مقاطع تحصیلی شهر‌های کرمان، ماهان، ریگان و فهرج تعطیل است.» حالا و درست در چله زمستان که باید اوج بارش‌ها در ایران باشد، طوفان شن نه تنها مدارس را به تعطیلی می‌کشاند، بلکه خساراتی نیز به کشاورزی، زیر ساخت‌ها و معابر عمومی شهر‌ها و روستا‌ها وارد کرده است. طوفان آنقدر قدرت داشت که راهداران را جهت کمک به مسافران به جاده‌ها بکشد و امدادگران نیز موارد قطعی برق و مشکلات ناشی از وزش باد را رصد کرده و برای امدادرسانی به مردم و به خصوص ساکنان روستا‌های در محاصره شن به نقاط مختلف استان بکشاند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار