کد خبر: 942507
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
هزار کیلومتر خط ریلی طی دو سال اخیر در کشور افتتاح شده است که استان‌های مختلف از شمال به جنوب و از شرق به غرب را به یکدیگر متصل می‌کند.
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: هزار کیلومتر خط ریلی طی دو سال اخیر در کشور افتتاح شده است که استان‌های مختلف از شمال به جنوب و از شرق به غرب را به یکدیگر متصل می‌کند. اتفاق خوبی که معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اتصال استان‌های مختلف کشور به خط ریلی سراسری در دستور کار است، از آغاز عملیات ساخت قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر به شیراز به طول ۲۵ کیلومتر خبر می‌دهد که قرار است طی آن مسیر ریلی شمال به جنوب به بوشهر متصل شود و در مرکز کشور به اصفهان و شیراز وصل شود. این مسیر‌ها علاوه بر جابه‌جایی راحت مسافران، می‌توانند فعالیت‌های تجاری و جابه‌جایی کالا‌ها را هم تسهیل‌تر کنند و کمک بزرگی در راستای توسعه اقتصادی کشور باشند.

هزار کیلومتر شبکه ریلی طی دو سال اخیر در کشور افتتاح شده است. خبر مسرت بخشی که حکایت از توسعه روز افزون زیرساخت‌ها حمل و نقلی بخصوص شبکه ریلی در کشور را دارد. در این راستا بر اساس گفته متولیان قرار است تمام استان‌های کشور به شبکه ریلی متصل شوند و جابه‌جایی مسافران و حمل کالا از هرنقطه از کشور به نقطه‌ای دیگر تسهیل و تسریع شود. در این رابطه معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت اتصال تمام استان‌های کشور به شبکه ریلی سراسری می‌گوید: «عملیات اجرایی پروژه اتصال چهار مرکز استان بوشهر به خط ریلی در سال‌جاری آغاز شده است» گفته می‌شود که بوشهر بیست و دومین مرکز استان کشور است که به خط ریلی سراسری متصل می‌شود. خیرالله خادمی می‌افزاید: «بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است شبکه ریلی ایران به خط راه‌آهن افغانستان هم متصل شود.» مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور با اشاره به آغاز عملیات ساخت قطعه ۱۰ راه آهن بوشهر به شیراز به طول ۲۵ کیلومتر بیان می‌کند: «مسیر ریلی شمال به جنوب به بوشهر متصل می‌شود و در مرکز کشور به اصفهان و شیراز وصل خواهد شد.» این اتفاق با توجه به رونق صنایعی، چون فولادسازی در استان اصفهان می‌تواند کمک بزرگی در راستای جابه‌جایی کالا‌های تولید شده و صادرات آن‌ها باشد. وی با اشاره به اجرای این طرح اقتصادی می‌افزاید: «این پروژه با کمک استاندار و نمایندگان استان در مجلس اجرایی شده چرا که همه اعتباراتی که سال قبل در بودجه برای نمایندگان پیش‌بینی شده بود به این مهم تخصیص دادند.» بر اساس گفته این مقام مسئول اعتبار این بخش از ۲۵ میلیارد تومان به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

صرفه جویی ۵۷۰ میلیون دلار با حمل‌و‌نقل ریلی

با توجه به توسعه هزار کیلومتری شبکه ریلی طی دو سال اخیر، مدیرعامل شرکت راه‌آهن از ایجاد فرصتی برای انتقال ۳۰ میلیارد تن بار در شبکه ریلی استان‌های کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «شبکه کنونی ریلی کشور امکان انتقال ۳۰ میلیارد تن بار را دارد که در صورت تحقق این جابه‌جایی در کشور و با قیمت‌های فعلی حامل‌های انرژی، سالانه ۷۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت خواهیم داشت.» سعید محمدزاده می‌افزاید: «سالانه یک میلیارد نفر- سفر حومه‌ای در تهران انجام می‌شود که ۴۰ درصد این سفر‌ها در کریدور‌هایی است که ریل داریم و ۳۰ درصد خودرو‌های ورودی تهران مربوط به مناطق و شهر‌های حومه‌ای هستند که اگر این تعداد جابه‌جایی جاده‌ای با ریل انجام شود، هم هوای پاک خواهیم داشت و هم از تصادفات جاده‌ای در اطراف شهر‌های بزرگ کم می‌شود.» این مهم علاوه بر شهر تهران می‌تواند در کلانشهر‌های دیگری همچون مشهد، تبریز و اصفهان هم صورت بگیرد و از حجم آلودگی هوای آن مناطق هم تا میزان قابل توجهی بکاهد. گفته می‌شود که طی ۱۰ سال اخیر ۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی افتتاح شده که هزار کیلومتر آن مربوط به دو سال اخیر است. این موضوع خود نشان دهنده افزایش سرعت توسعه‌ای شبکه حمل و نقل ریلی است. لازم به ذکر است با وجود این ۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی می‌توان از طریق مرز‌های میرجاوه، سرخس، اینچه برون، امیرآباد، ترکیه، آذربایجان، عراق و... ۷۲ میلیون تن بار را به واسطه ریل صادر و وارد کرد. همین موضوع علاوه بر کمک به اقتصاد هر استان، ظرفیتی بزرگ برای توسعه صنایعی همچون فولادسازی و فعالیت هرچه بهتر و بیشتر معادن است.

رونق اقتصادی با توسعه شبکه ریلی استان‌ها

در کنار مزایای مهم حمل و نقل صنعتی شبکه ریلی، مزیت دیگری که برای این شبکه در نظر گرفته می‌شود، بحث توسعه گردشگری است. در این خصوص مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به ضرورت افتتاح خط ریلی راه‌آهن رشت – قزوین تأکید می‌کند: «این بهره‌برداری تحولی در گردشگری استان به حساب می‌آید و می‌تواند به عنوان زیرساختی مهم برای رفع معضل ترافیکی این استان شناخته شود.» شهرود امیر انتخابی ادامه می‌دهد: «با افتتاح رسمی پروژه یاد شده معضل ترافیک به حد مطلوبی کاهش یافته و ورود مسافر از طریق قطار مسافربری بر رونق گردشگری نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت.» البته توسعه گردشگری شمال کشور با افتتاح این خط ریلی تنها مزیت پروژه نیست و با توجه به مرزی بودن شهرستان آستارا، این خط ریلی امکان اتصال به خط ریلی آذربایجان را دارد که به دنبال تحقق این طرح ارتباط اقتصادی خوبی برای ایران با کشور‌های حاشیه دریای خزر و حتی اروپا پیش‌بینی می‌شود. در این راستا کارشناسان معتقدند که اجرای این طرح مقدمات افزایش صادرات، ارزآوری و حضور گردشگران خارجی را هم فراهم می‌کند. بنابر این انتظار می‌رود، با همین روال که طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور افتتاح شده است، از سال ۹۸ به بعد هم به همین سرعت شبکه ریلی کشور توسعه یابد و زیرساخت‌های ریلی در استان‌ها تکمیل شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار