کد خبر: 942172
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
چند عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گردهمایی پژوهشگران زیست‌فناوری به معرفی دستاورد‌های تحقیقاتی خود از جمله کاربرد بایومتریال در درمان سرطان، پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه دارورسانی و کنترل آلزایمر با بهره‌گیری از اینترنت اشیا پرداختند.
سرويس دانشگاه جوان آنلاين: چند عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گردهمایی پژوهشگران زیست‌فناوری به معرفی دستاورد‌های تحقیقاتی خود از جمله کاربرد بایومتریال در درمان سرطان، پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه دارورسانی و کنترل آلزایمر با بهره‌گیری از اینترنت اشیا پرداختند.

دکتر صلاحی‌نژاد در این گردهمایی که در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، به تشریح برخی توانمندی‌های دانشکده مهندسی و علم مواد در حوزه بایومواد پرداخت و با اشاره به اینکه مواد درگیر در حوزه زیست‌فناوری مواد غذایی، دارویی، بایومتریال و بایومواد یا زیست‌مواد را دربرمی‌گیرند، توضیح داد: زیست‌مواد، مواد مصنوعی یا ساخت بشر هستند که به منظور جایگزینی بافت، عضو یا عملکردی از بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه حوزه فعالیت ما مواد غذایی و دارویی را شامل نمی‌شود، اظهار کرد: در طراحی بایومتریال، از مواد طبیعی الهام گرفته و مواد را به شکل متخلل می‌سازیم.

محمد سلطانی، عضو هیئت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز ضمن حضور در این گردهمایی به برخی فعالیت‌های مرکز پزشکی محاسباتی پرداخت و تشریح کرد: در این مرکز یک کار تحقیقاتی مشترک در زمینه دارورسانی (drug delivery) بین ایران و کانادا، تعریف شده که در بیمارستان‌های کانادا پیاده شده است. در این طرح با توجه به آن که دارورسانی به مرکز تومور امکان‌ناپذیر است، این موضوع از طریق طیفی که برای تومور طراحی شده، انجام می‌شود.

وی سپس به نورگ‌زایی پرداخت و توضیح داد: در دهه بعدی می‌توان برخی بیماری‌ها نظیر چاقی، دیابت و... را از طریق رگ‌زایی و المان‌هایی شبیه «انرژی‌رسانی» کنترل کرد.

منصور ولی، عضو هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این گردهمایی حضور یافت و ضمن اشاره به فعالیت اساتید دانشکده برق و کامپیوتر در زمینه شبکه‌های عصبی عمیق در پزشکی، خاطرنشان کرد: یک طرح موفق این دانشکده در حوزه فناوری‌های زیستی، پایش و هدایت بیماران مبتلا به آلزایمر بوده است. وی تشریح کرد: در این طرح با بهره‌مندی از اینترنت اشیا و از طریق اتصال اینترنت به گیرنده همراه بیمار (همچون عینک او و...) ارتباط داده‌های مربوط به او با تگ وای‌فای اشیا برقرار شده و از این طریق اطلاعات به خانواده فرد یا پزشک معالج می‌رسد؛ ضمن آن‌که این طرح در پروتکل درمانی بیمار نیز مؤثر خواهد بود. این عضو هیئت علمی همچنین سایر این فعالیت‌ها را درمان برخی بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها مانند صرع و پارکینسون، برطرف کردن برخی معایب و ناتوانی‌ها مانند ناشنوایی و نابینایی و افزودن برخی توانمندی‌ها مانند ارتباط مغز و ماشین عنوان کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر