کد خبر: 939873
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
فیلم قلع و قمع درختان ارسباران واقعی از آب درآمد و مسئولان سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی موضوع را بر گردن جهادکشاورزی انداختند!
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: طی روز‌های گذشته فیلمی موسوم به قتل عام درختان منطقه ارسباران در فضای مجازی منتشر شد که توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد. منطقه‌ای که گفته می‌شود بر اساس طرح تنفس ۱۰ ساله، نباید هیچ مجوزی برای قطع درختان در آن داده شود و حالا با انتشار این ویدیو موجی از انتقادات روانه سازمان حفاظت از محیط‌زیست شده است. در مقابل این سازمان هم با اعلام این موضوع که منطقه نمایش داده شده در تصویر در محدوده محافظت شده نیست، موضوع را بر گردن جهادکشاورزی می‌اندازد. بنابر این نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با ورود به این موضوع خواستار شفاف‌سازی درباره قطع گسترده درختان ارسباران شده است.

«هیچ درختی از جنگل‌های ارسباران بریده نشده است.» این را سخنگوی اداره‌کل محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی می‌گوید. داود قاسم‌زاده با بیان اینکه در جنگل‌های ارسباران حتی یک درخت هم بریده نشده است و اگر کسی چنین ادعایی دارد باید مدارکش را ارائه دهد، به صراحت می‌گوید: «طبق بررسی‌های انجام گرفته، درختان قطع شده درختان باغی بوده و داخل منطقه حفاظت شده نیست.» وی ادامه می‌دهد: «بر اساس پیگیری‌های انجام شده، درختان قطع شده مربوط به یک کارگاه چوب‌بری در ۳ کیلومتری مسیر کلیبر- اهر است.» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی هم با تأیید گفته‌های مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست، می‌گوید: «هیچ درخت جنگلی در فیلم انتشار یافته از «قطع درختان در فضای مجازی» وجود ندارد.» داور نامدار می‌افزاید: «درختان قطع شده مربوط به باغات مسن و پوسیده هستند.» وی ادامه می‌دهد: «بخش عمده‌ای از درختان نمایش داده شده در فیلم صنوبر یا تبریزی هستند که جزو درختان غیرمثمره محسوب می‌شوند.» بنابر این به گفته این مسئولان قطع درختان مربوط به باغات کشاورزی و جهاد کشاورزی است و ربطی به محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها ندارد.

درختان قطع شده جنگلی نیستند

لازم به ذکر است که بر اساس طرح ۱۰ ساله تنفس جنگل‌های شمال قطع هرگونه درختی از مناطقی همچون ارسباران غیرقانونی به حساب می‌آید. به‌رغم اینکه این طرح با ضعف‌های بسیاری روبه‌روست، اما باز هم روزنه امیدی برای محافظت از جنگل‌ها در مقابل دست درازی‌های سودجویان شناخته می‌شود. حالا این فیلم کوتاه که طی چند روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است، موجی از نگرانی را در خصوص احتمال اجرایی نشدن این طرح و نابودی قریب‌الوقوع جنگل‌های شمال ایجاد کرده است که مسئولان به صراحت می‌گویند این قطع درختان ربطی به مناطق محافظت شده ندارد. البته حتی این موضوع که درختان قطع شده مربوط به باغات هستند هم نمی‌تواند ذره‌ای از اهمیت جلوگیری از قطع درختان در مناطق شمالی کشور کم کند. بنابراین حتی باغی بودن درختان هم نمی‌تواند این سؤال که چرا این‌ها قطع شده‌اند را برطرف کند. در این راستا نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز می‌گوید: «قطع درختان ارسباران نیازمند واکاوی و روشنگری در افکار عمومی است و رسانه ملی در استان باید برای شفاف‌سازی و استانداری آذربایجان شرقی برای اقدامات لازم وارد عمل شوند.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد علی آل‌هاشم با اشاره به اینکه برخی مدعی هستند که این درختان قطع شده به شمال کشور برای فروش به قاچاقچیان منتقل می‌شوند، ادامه می‌دهد: «همه مسئولان موظف به حفظ و حراست از این منابع خدادادی هستند و باید هرچه سریع‌تر جلوی چنین اقداماتی گرفته شود.»

خطر بیابانی شدن بیخ گوش استان

درحال حاضر گفته می‌شود که بعد از اجرایی شدن طرح تنفس جنگل‌های شمال به مدت ۱۰ سال، امسال اجازه برداشت چوب جنگلی به کسی داده نشده است و صنایع و کارگاه‌ها برای تأمین مواد اولیه مورد نیازشان که چوب است، رو به باغات شخصی آورده‌اند. برخی از باغداران هم برای تأمین معاش حاضر هستند حتی درخت ۲۰۰ ساله خود را قربانی کنند تا مبلغ کمی از این صاحبان مشاغل صنایع چوبی دریافت کنند. نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی با تأیید مطاب فوق می‌گوید: «بیش‌تر از یک سال است که کارخانه‌های چوب‌بری شمال به درختان باغات کلیبر روی آورده‌اند.» الله‌قلی قلی‌زاده می‌افزاید: «متأسفانه اکنون شاهد این هستیم که برخی از باغداران حتی اجازه بریدن درخت‌هایی همچون گردو را می‌دهند که اگر این شیوه ادامه یابد به طور قطع در آینده‌ای نه چندان دور کلیبر به کویری بی‌آب و علف تبدیل می‌شود.» این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مردم منطقه اغلب به دلیل مشکلات مالی تن به چنین کاری می‌زنند، ادامه می‌دهد: «با اینکه این کار هیچ مشکل قانونی‌ای ندارد، اما رویه بدی است که اکنون به جان منطقه ارسباران افتاده و هرروز بر شدت آن افزوده می‌شود.» بنابر این هرچه سریع‌تر باید برای این مسئله که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور منجر به این شود که باغات ارسباران از روی زمین محو شوند، چاره‌ای اندیشیده شود. در حال حاضر به توصیه کارشناسان باید باغات پرورش دهنده درختان مورد نیاز برای کارگاه‌های چوب بری گسترش یابد تا مواد اولیه مورد نیاز این کارگاه‌ها به جای جنگل و باغات میوه از این باغات تأمین شوند و آسیبی به پوشش سبز منطقه وارد نشود. این موضوع نیز به طور حتم نیازمند رسیدگی از سوی اداره جهاد کشاورزی استان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار