کد خبر: 939710
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
با احداث ۷ واحد پرورش شترمرغ درچابهار سالانه ۷۰ تن گوشت و ۱۳۰۰ قطعه جوجه به بازار عرضه می‌شود.
محمدرضا سورى
سرویس ایران جوان آنلاین: اتکا به داشته‌های اقتصادی در هر منطقه یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود که می‌تواند علاوه بر رونق بخشیدن به اشتغال و ایجاد درآمد، کشور را در برابر تهدیدات اقتصادی و غذایی مصون بدارد. دراین میان سیستان‌وبلوچستان از جمله استان‌هایی به شمار می‌رود که به‌رغم گرم و خشک بودن و سایه انداختن خشکسالی برآن توانسته است با تکیه بر داشته‌های خود کار‌های خوبی را در زمینه تولیدات کشاورزی و دامی بردارد که دراین میان می‌توان به تولیدات محصولات متنوع کشاورزی، شیلات و پرورش دام و طیور اشاره کرد. تمام این ویژگی‌ها و شرایط منطقه موجب شده است این استان یکی از بهترین مناطق برای پرورش شترمرغ به حساب آید؛ موضوعی که به گفته رئیس جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان سبب شده است برای نخستین بار پروژه پرورش زنجیره‌ای شترمرغ با ظرفیت ۲۴ هزار قطعه پرواری و ۷۰۰ قطعه مولد درشهرستان چابهار توسط بخش خصوصی ایجاد شود.

با وجود گرم و خشک بودن سیستان‌وبلوچستان، اما سختکوشی مردم این استان که بهترین بهره را از شرایط سخت می‌برند موجب شده است کشاورزی، پرورش دام، طیور و صید و صیادی در این استان روند خوب و رو به رشدی داشته باشد. سیستان‌وبلوچستان ۴۲۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد و به دلیل محدودیت منابع آبی و آب تخصیصی بین ۴۵ تا ۷۰ درصد آن زیرکشت محصولات باغی و زراعی است، با این حال سالانه ۵میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در استان تولید می‌شود و این استان از لحاظ تولید محصولات گرمسیری، تولید خرما، تولید محصولات خارج از فصل، تولید گوشت قرمز، ظرفیت دامپروری و محصولات شیلاتی دارای جایگاه ویژه‌ای در کشور است.

کشت ۳۰ نوع خرما در سیستان و بلوچستان، ظرفیت مناسب برای پرورش و تولید گل‌های شاخه بریده مانند گلایول در جنوب استان، تولید «پاپایا» یا خربزه درختی که موطن آن نواحی گرمسیری امریکای مرکزی است و تولید پسته دشت گوهرکوه شهرستان خاش که از انواع خاص پسته است و در سایر نقاط ایران از این نمونه دیده نمی‌شود همچنین تولید مرکبات در این استان شامل ترنج، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی، انواع انار و میوه‌های جالیزی از دیگر محصولاتی هستند که طعم آن‌ها متفاوت از اقسامی است که در سایر نقاط کشور کشت می‌شود.

سیستان‌وبلوچستان بهترین منطقه برای پرورش شترمرغ

شرایط آب و هوایی در سیستان‌وبلوچستان ازجمله موارد مثبتی است که بهترین شرایط را برای پرورش انواع طیور مساعد کرده است؛ مسئله‌ای که موجب شده تا دراین زمینه سرمایه‌گذاری‌های خوبی را طی چند سال گذشته در این استان شاهد باشیم. در این میان باید به رونق پرورش شترمرغ در شهر‌های مختلف این استان اشاره کرد. با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و لزوم توسعه طرح‌های کم آب‌بر، یکی از فعالیت‌های عمده در حوزه دامپروری توسعه پرورش شترمرغ در سطح استان است. در همین راستا در قالب طرح پرورش شترمرغ در منطقه سیستان از سال ۱۳۹۲ تاکنون هفت واحد پرورش شترمرغ به ظرفیت هزار و ۹۰۰ قطعه شتر مرغ مولد و گوشتی احداث شده است که سالانه ۷۰ تن گوشت و هزار و۳۰۰ قطعه جوجه تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون واحد‌های صنعتی پرورش شترمرغ در شهرستان‌های زهک، هیرمند، هامون، میرجاوه، سراوان و چابهار فعال است. همچنین در شهرستان‌های خاش، زاهدان و ایرانشهر هم به‌صورت سنتی بهره‌برداران در حال پرورش شترمرغ هستند. رئیس جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان با تأیید این موضوع می‌گوید: «این استان به‌لحاظ تولید و پرورش شترمرغ درکشور استعداد بالقوه و بی‌نظیری دارد و دولت طی سال‌های اخیر در کنار بخش خصوصی سرمایه‌گذاری و حمایت‌های ویژه‌ای از این صنعت کرده است.»

مجتبی پیری با بیان اینکه با گسترش این صنعت در استان می‌توان اشتغالزایی مناسبی را به‌وجود آورد، می‌افزاید: «برای نخستین بار پروژه پرورش زنجیره‌ای شترمرغ توسط شرکت «مکران ساحل آرامش» توسط بخش خصوصی با هدف اشتغالزایی، محرومیت‌زدایی، تولید و افزایش درآمد خانوار‌های روستایی در زمینی به مساحت ۷۳ هکتار عملیات اجرایی آن از سال گذشته در چابهار آغاز شد.» به گفته وی، ظرفیت این طرح ۲۴ هزار قطعه پرواری و ۷۰۰ قطعه مولد است و جوجه‌کشی این مجموعه با ظرفیت ۷ هزار و ۲۰۰ تخم و پرورش جوجه مستقیم و غیرمستقیم (از طریق توزیع جوجه) با ظرفیت ۲۴ هزار قطعه است.

این مهم موجب شده است کشتارگاه، تولید محصولات پوستی، واحد روغن‌کشی و تولید محصولات بهداشتی و جانبی در این مجموعه پرورش شترمرغ پیش‌بینی شود. براساس برآورد‌های اولیه امکان ایجاد بیش از هزار شغل در این مجموعه وجود دارد و از طرفی صادرات محصولات تولیدی از جمله گوشت و تخم شترمرغ صرفه اقتصادی بالایی دارد. درکنار این موضوع، شهرستان چابهار ظرفیت مناسبی برای توسعه بخش کشاورزی، راه‌اندازی واحد‌های مرغ گوشتی، ایجاد گلخانه و صنایع بسته‌بندی موادغذایی دارد. این درحالی است که کارآفرینان داخلی در سال‌های اخیر با توجه به تأکیدات رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی به بهترین شکل ممکن اشتغالزایی و کارآفرینی کرده‌اند که می‌تواند آغازی بر تحولی بزرگ در اقتصاد کشور باشد. رئیس جهاد کشاورزی سیستان‌وبلوچستان به پرورش شترمرغ در هیرمند اشاره می‌کند و می‌گوید: «این شهرستان با داشتن افزون بر هزار قطعه شترمرغ، قطب پرورش این پرنده در سیستان‌وبلوچستان محسوب می‌شود.» پیری می‌افزاید: «اقلیم شهرستان هیرمند شرایط مناسبی برای پرورش شترمرغ فراهم کرده است، به طوری‌که هم‌اینک دو واحد صنعتی و حدود هزار واحد سنتی در این شهرستان به پرورش این پرنده اختصاص دارد.» وی با اشاره به راه‌اندازی بزرگ‌ترین مجتمع پرورش شترمرغ جنوب شرق کشور در چابهار ادامه می‌دهد: «این مجتمع دارای ظرفیت ۲۳ هزار و ۷۰۰ قطعه شترمرغ مولد و پرواری است.» این مسئول یادآور می‌شود: «مزرعه شترمرغ کشاورز در شهرستان هیرمند با ظرفیت ۳۰۰ قطعه و با سرمایه‌گذاری ۹۸۰۰ میلیون ریال در زمینی به مساحت یک هکتار در سال ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسیده که بیانگر رونق این صنعت در سال‌های اخیر است.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
نجاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
0
5
با کمال تشکر از خانم ظاهری و غیرت این خانم بزرگوار
صلاحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
0
1
سلام
بنده چگونه می توانم با این خانم بابت پرورش شترمرغ ارتباط پیدا کنم؟
داوود ضیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
0
با سلام
برای پرورش در زمینه پروار شتر مرغ حدود 15 قطعه شتر مرغ چه فضایی لازم است
2 قیمت جوجه یک روزه و ارسال به استان کرمان امکان پذیر است
حبیب اله شهنواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
0
1
باسلام من چطور ارتباط برقرارکنم برای خرید جوجه شترمرغ
منصور اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
0
0
انمانب چند عدد جومه شتر مرغ نیاز دارم از کما باید خرید کگم
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
0
سلام چطور باشما تماس برقرار کنم برای خرید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار