جوان آنلاين: خسرو معتضد با انتقاد از محتوای فیلم ۳۰۰ و نحوه به تصویر کشیدن ایرانیها و خشایار شاه در این فیلم گفت که کارگردان ۳۰۰، مورخ و سینماگر نیست بلکه یک حقوق بگیرِ مزدور است و فیلمهای ضد ایرانی نظیر ۳۰۰ غرض ورزانه و تحت نفوذ رژیم صهیونیستی ساخته میشوند.
تاریخ نگار و کارشناس برنامه «تاریخ و سینما» در شبکه آی فیلم بیان کرد: من درباره فیلمهای ضد ایرانی، تحریف شده و فیلمهایی که وقتی فردی به آنها نگاه میکند متوجه میشود که این فیلمها جنبه خصمانه و ضد ایرانی دارد صحبت میکنم. گویی برنامهای در کار است که میخواهند به دنیا بگویند ایران در گذشته نیز چیزی نبوده است.
او افزود: هرودوت با اینکه جزو مخالفان ایران و از تاریخ دانان یونان بوده است، اما در کتاب «تواریخ» نتوانسته خودداری کند و از ایران، اجتماعات و مردمش تعریف کرده است. امروز موجی از فیلمهای ضد ایرانی راه افتاده است و در گذشته این موجها بر روی فیلمهایی مثل مومیایی و ایندیانا جونز بود. امروز نیز گشتهاند و دیدهاند ایران جای بکری است و کسی به فکرش نیست.
او ادامه داد: ما چهل هزار سوژه برای تاریخ ایران داریم که یکی از یکی زیباتر، بکرتر، جالبتر و دیدنیتر است، اما یا کاهلی میکنیم و یا به دنبال این سوژهها نمیرویم.
معتضد ضمن بیان اینکه عدهای برای نوشتن سناریوی ضد ایرانی استخدام میشوند گفت: هارولد لمب یکی از کسانی بوده که بهترین سناریوها را برای سینما نوشته است، امروز او و بسیاری از افراد دیگر کجا رفتند، این سناریو نویسهای جدید از کجا آمدند، چرا اینها اینقدر بی سوادند، من فکر میکنم این بی سوادی تعمدی است در غیر این صورت چطور یک شخص میتواند خشایار شاه را در آن حالتی که در فیلم ۳۰۰ نمایش داده شده به تصویر بکشد.
او خاطر نشان کرد: در این فیلم همه ایرانیها برهنه و ژنده پوش هستند، چهره هایشان بسیار زشت است در حالی که ایرانیها یکی از زیباترین چهرههای دنیا را داشتند. همه این موارد جلوی چشمشان است، تشریف ببرند تخت جمشید و قد و قامت، لباس، آراستگی، آن بالاپوشی که مثل کت و شلوار است و آن کلاههای زیبا را ببینند. چرا این موارد در این فیلمها مردهاند، کورند و نمیبینند؟ خیر، غرض دارند و معتقدند که باید بر ضد ایران فیلم بسازند و ایرانیها را یک سکه پول کنند و بگویند ایران باستانی نبوده است.
معتضد اظهار داشت: در میان فیلمهای ضد ایرانی هالیوود مخصوصا کمپانی برادران وارنر یکی از احمقانهترین و مهملترین این فیلمها به نام ۳۰۰ را تهیه کرده است. برخی از سینما گران هالیوود کینه توزی عجیبی دارند، آنها پول گرفتهاند. کمپانی وارنر یک کمپانی کاملا تحت نفوذ رژیم صهیونیستی است. این فیلم به قدری احمقانه است که خشایار شاه را در تمام صحنههای فیلم برهنه نمایش داده است، خشایار شاه با آن همه دبدبه و کبکبه اینگونه نبود.
او با اشاره به بخشهایی از فیلم عنوان کرد: ارتش ایران بعد از جنگ ترموپیل ده سال دیگر در یونان جنگید و آتن و سایر شهرهای بزرگ را فتح کرد. همه ایرانیها در این فیلم زشتاند و ماسکهای عجیبی مثل جادوگران آفریقا در فیلمهای قدیمی مربوط به دوران قرن بیستم بر صورت دارند. به قدری کار سازندگان این فیلم خنده دار است که روزنامه گاردین که نظر چندان خوبی به ایران ندارد نوشته است: «شما خجالت نکشیدید این فیلم را تهیه کردید؟ این فیلم محتوایی احمقانه دارد، شما ایرانیها را به صورت یکسری از بومیان جزایر دورافتاده جهان مجسم کردید». آن چهره چیست که برای خشایار شاه درست کردند، خشایارشاه و ایرانیها همیشه لباس میپوشیدند، لباسهای پر زرق و برق؛ خشایار شاه در این فیلم با سری تراشیده، و بدقیافه نشان داده شده است. بروند تخت جمشید، موزه لوور، موزه پرگامون و موزه ایران باستان و ببینید که ایرانیها چه موها و چهرههای زیبایی داشتند.
این تاریخ نگار ادامه داد: این مزخرفات چیست. آیا شاه ایران، خشایار شاه برهنه است و تمام قسمتهای بدنش در معرض دید است؟ شما شرم نمیکنید که این فیلمهای احمقانه را میسازید؟ این فیلم درباره سرگذشت لئونیداس پادشاه اسپارت است. این کارگردان و نویسنده نادان نمیداند که اسپارتیها در دربار ایران مورد علاقه شاهان ایران بودند. از آنجا که تصادفا اسپارت یک رژیم جنگی داشت نسبت به ایران خیلی تمایل نشان میداد. بسیاری از بزرگان یونان در دربار خشایارشاه بودند. در فیلم ۳۰۰ یک کشور بیگانهای به نام ایران که میخواهد تمدن یونان را از بین ببرد به نمایش گذاشتند؛ اصلا چنین چیزی نیست. ماجرا این است که ایرانیان از جایی که اکنون بلغارستان است طلا میآوردند و راهزنان دریایی حمله میکردند و کشورهای بدون دفاع ایران را تصرف میکردند لذا تصمیم گرفتند آنها را سرکوب کنند.
کارشناس برنامه تاریخ و سینما بیان کرد: در این فیلم دو نفر سیاه پوست از ایران به یونان میآیند و به اسپارتیها میگویند که از آنها اطاعت کنند. لئونیداس در کودکی تربیت اسپارتایی داشته است یعنی از کودکی نزاع و شمشیر بازی میکرده؛ در ایران نیز همینگونه بوده و همه کودکان ایرانی از همان کودکی ورزش، شمشیر بازی و کمانگیری میکردند. چرا افلاطون ایران را دوست داشت و میگفت: باید حکومت اریستوکراسی باشد، برای اینکه طبقات نخبه روی کار میآیند که عاقلاند و مملکت را خوب اداره میکنند. این نظر شاید از نظر دموکراسی مورد قبول نباشد، ولی آنچه که افلاطون معرفی میکند حکومت پارسها است.
او با اشاره به فیلم گفت: معمولا سفرای ایران خیلی شیک بودند، سیاهپوستها مردمان خوبی هستند و ایرانیها نیز دوستشان دارند، ولی سفیر ایران سیاهپوست نبوده است بلکه از پارس بوده، موهای مجعد و لباسهای رنگی داشته است؛ هرودوت نوشته است که مدالهای طلا داشتند و شمشیر ها، لباسها و تاجی که بر سر داشتند بسیار شیک بوده است. در فیلم لئونیداس این دو سیاهپوست را با شمشیر میکشد و به چاه میاندازد در حالی که این دروغ است و برای زمان داریوش است. هرودوت نوشته که در زمان داریوش چنین کاری میکنند و سپس پشیمان میشوند. در این بخش از فیلم لئونیداس با فرزندش بازی میکند و سیاهپوست میآید و میگوید که ارتش میلیونی دارند و میخواهند میلیونها سرباز به اسپارت بفرستند در حالی که این نیز دروغ است. محققان برجسته قرن بیستم گفتهاند که خشایار شاه بیشتر از ۳۵۰ هزار نفر سپاه نداشته است.
کارشناس تاریخ و سینما با اشاره به تصویرگری خشایارشاه در ۳۰۰ گفت: خشایار شاه در این فیلم بدنش را خالکوبی کرده است. این ماسکها چیست که روی ایرانیها زدهاند؟ در بخشی از فیلم افیالتس ظاهر میشود که من نمیدانم او را از کجا پیدا کردهاند. قوزی است و یک چهره زشت و کثیف دارد که به دربار ایران میآید، او را به بزمی میبرند و به او خوش میگذرد. سپس ایرانیها را نشان میدهد که در حال کشت و کشتارند و هر کدامشان که بیکار میشود گرزی بر سر اُسرا میکوبد.
این تاریخ نگار در پایان خاطرنشان کرد: مردم دنیا شعور دارند و میفهمند که این فیلمها سفارشیاند و برای رژیم صهیونیستی است. کارگردان فیلم ۳۰۰ نه مورخ است و نه سینماگر؛ بلکه یک فرد حقوق بگیرِ مزدورِ بدبخت است.