کد خبر: 924834
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
محور مقاومت با طرح کنفدرالی فلسطین همراهی نمی‌کند
«محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از دیدار با تعدادی از فعالان جنبش چپ‌گرای صهیونیستی از تشکیل «کنفدرالی اردن- فلسطین» خبر داد که با پیشنهاد رییس‌جمهوری آمریکا دنبال شده است. کنفدرالی که ایده آن از سال‌1984 در دستورکار رهبران فلسطینی قرار داشته است.
جوان آنلاین: «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از دیدار با تعدادی از فعالان جنبش چپ‌گرای صهیونیستی از تشکیل «کنفدرالی اردن- فلسطین» خبر داد که با پیشنهاد رییس‌جمهوری آمریکا دنبال شده است. کنفدرالی که ایده آن از سال‌1984 در دستورکار رهبران فلسطینی قرار داشته است.

بر اساس اعلام روزنامه صهیونیستی هاآرتص؛ محمود عباس تاکید دارد که ترامپ تنها در صورتی با این طرح موافقت خواهد کرد که اسرائیل قبول کند ‌در این کنفدرال حضور داشته باشد.

مخالفت اردن با طرح کنفدرالی
این اظهار نظر رییس تشکیلات خودگردان فلسطین(ابومازن) در حالی عنوان می‌شود که سخنگوی دولت اردن روز گذشته آن را رد کرد و گفت: اردن مخالفت خود با سخنان مطرح شده درخصوص مرتبط کردن این کشور با کرانه باختری از طریق ایجاد نظامی کنفدرالی را رد و آن را غیر قابل مذاکره و بحث اعلام کرده است.
«جمانه غنیمات» سخنگوی دولت اردن در این باره تاکید کرد: پیوند دادن اردن به کرانه باختری غیر قابل مذاکره بوده و چنین امری قابل تحقق نیست و اردن همچنان بر موضع گذشته خود مبنی بر اجرا و تحقق راه‌حل دو دولتی در فلسطین تاکید دارد. 
این اظهارات محمود‌ عباس در حالی بیان می‌شود که بر اساس برخی گزارش‌ها، آمریکا قصد دارد در ماه جاری طرح موسوم به «معامله قرن» ویژه صلح را ارائه دهد؛ موضوعی که تشکیلات خودگردان می‌گوید با آن مخالف است و بیشتر موافق دو دولتی بودن فلسطین است.
همچنین بر اساس طرح مذکور، دولت فلسطین در نوار غزه و صرفاً در مناطق «الف و ب» و بخش‌هایی از منطقه «ج» کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان 
رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی منطقه سعودی آغاز می‌شود.

ساف: با طرح کنفدرالی حق بازگشت لغو و شهرک سازی ادامه می‌یابد 
 از سویی دیگر، «صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» اعلام کرد آمریکا و اسرائیل قصد دارند در سایه اختلافات عربی معامله قرن را عملی کنند. دولت آمریکا می‌خواهد که خودش را از پرونده فلسطین و روند صلح عقب بکشد.
دبیرکل کمیته اجرایی ساف تأکید کرد دولت کنونی آمریکا مسأله فلسطین را کنار زده و می‌خواهد قدس را به اسرائیل واگذار کند. آمریکا می‌خواهد قدس پایتخت رژیم صهیونیستی باشد، حق بازگشت را لغو کند، شهرک‌سازی را قانونی و نوار غزه را از کرانه باختری جدا کند، همه دولت‌های آمریکا از رژیم اشغالگر طرفداری کرده‌اند اما دولت ترامپ می‌خواهد قدس را به صهیونیست‌ها بدهد.

روح‌الله‌زاد: عدم همراهی محور مقاومت با طرح کنفدرالی فلسطین
موضوعی که «احمد روح‌الله‌زاد» دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین برآن تاکید دارد و در این‌باره به روزنامه «صبح‌نو»، گفت: دراین طرح و مذاکرات بعدی، مسأله آوارگان با «وطن جایگزین» درخارج از فلسطین اشغالی مورد بحث قرار می‌گیرد و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.
وی افزود: این طرح در ادامه معامله قرن یا توافق نهایی عنوان شده است، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان است که برای پایان منازعه رژیم صهیونیستی با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عبری عبری دنبال می‌شود.
این کارشناس امور فلسطین گفت: کنفدرالی اردن فلسطین از خیلی سال‌ها قبل مطرح شده است و در چهارچوب «وطن جایگزین» هم تعریف می‌شود و موضوعی است که به معامله قرن ختم می‌شود. 
روح‌الله‌زاد با اشاره به اینکه بر اساس این طرح، حق بازگشت به فلسطین‌ها داده نمی‌شود، اظهار داشت: این موضوع پس از مطرح شدن وطن جایگزین دنبال می‌شود که عبدالله اردن و السیسی مصر در کنار محمود عباس در فلسطین آن را دنبال می‌کنند.
دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین ادامه داد: یکی از دلایل آتش در فلسطین هم 
فشار وارد کردن به محمود عباس برای تن دادن به معامله قرن و پذیرش آن بوده است. آن‌ها در گام نخست به دو کشور اردن و مصر به‌عنوان دو پازل جدی معامله قرن فشار آوردند تا مقدمات این امر دنبال شود کما اینکه می‌بینیم مصر اکنون بازسازی جدی در مرزهای خود صورت داده و فلسطینی‌ها را به دیگر نقاط بیرون رانده است.
گام‌های شیطانی برای تحقق معامله قرن
وی با بیان اینکه اجرای طرح «آنروا» و قطع شدن کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها در راستای اهداف آمریکا صورت می‌گیرد، گفت: لغو کمک‌های مالی آمریکا و مطرح شدن موضوعات جدید را باید در معامله قرن دانست.
دبیر کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از فلسطین با اشاره به اینکه سیاست‌های محمود عباس برای فلسطین تعیین‌کننده نیست، گفت: آمریکا تلاش می‌کند تا هر چه را باعث مانایی فلسطین می‌شود، حذف کند اما جامعه فلسطین و محور مقاومت تعیین‌کننده سرنوشت نهایی فلسطین‌اند و اجازه محقق شدن این‌گونه طرح‌های شیطانی را نخواهند داد. به گفته برخی دیگر از تحلیل‌گران ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی معتقدند در سایه اختلافات عربی کنونی، زمان مناسب برای اجرایی شدن معامله قرن فرا رسیده و دولت آمریکا سیاست باج‌خواهی را علیه ملت فلسطین به کار خواهد گرفت. 
با توافق آتش‌بس در غزه اسراییل تلاش دارد تا این موضوع را به دیگر مسائل پیوند دهد و موضوع بازداشت شدگان و قطع مالی آمریکا از فلسطینی‌ها(آنروا) و همچنین دو دولتی بودن فلسطین را در اراضی اشغالی کم‌رنگ‌تر جلوه دهد.
 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار