مدیرکل راه آهن شمال شرق۲ گفت: این قطار با ۵۰ کانتینر حامل کک نفتی وارد حوزه ریلی منطقه شمالشرق۲ گردید و بعد از انجام مراحل اداری گمرکی، از طریق خط ریلی شمال کشور به مقصد اراک حمل میشود.
محمدرضا قربانی افزود: براساس مذاکره مدیران ارشد راهآهن دو کشور بیش از این ۷ قطار از چین به صورت ترانزیت و به وسیله کریدور ریلی اینچهبرون وارد ایران شدند و به مناطق دیگر کشور اعزام شدند.
به گفته وی، قطارهای کانتینری کشور چین با طی حدود مسافت ۱۰ هزارکیلومتری کریدور بینالمللی کشورهای چین، قزاقستان و ترکمنستان در مرز اینچهبرون به خاک ایران وارد و سپس به دیگر نقاط ایران یا دیگر کشورها ادامه مسیر میدهند.
قربانی ادامه داد: پیش از این قطارهای تجاری چین از طریق مرز سرخس واقع در خراسان وارد کشور میشدند که کریدور بینالمللی اینچه برون استان گلستان نیز برای ورود قطارهای چین به ایران یکی از نزدیکترین و مناسبترین حوزه ریلی است.
مدیرکل راهآهن شمال شرق۲ افزود: هزینه کمتر و سرعت بیشتر در حمل بار از مزایای خط ریلی اینچه برون استان گلستان برای تجار و بازرگانان است.
راهآهن شمال شرق یکی از خطوط مهم شبکه ریلی کشور محسوب میشود، این مسیر برای انتقال بارهای کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک المنافع) از لحاظ مسافت نسبت به دیگر کریدورهای موجود کشور، کوتاهتر و ارزانتر است.
آذر ماه سال ۱۳۹۳ راهآهن ترانزیتی ایران (اینچه برون) - ترکمنستان - قزاقستان با حضور روسای جمهوری سه کشور بهرهبرداری شد.