کد خبر: 921269
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
گندم زمانی
۷۹ روز مانده تا پا گذاشتن زائران حسینی در راه عشق و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین درخصوص آخرین تمهیدات برای مراسم اربعین امسال اظهاراتی را بیان داشته است.
شهریار حیدری از جلسات مشترک متعدد بین مسئولان ستاد اربعین ایران و عراق برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم اربعین ٩٧ خبر داده و گفته است: قرار بر این شده، تمام نقایصی که در سال گذشته در زمینه برگزاری اربعین وجود داشته، مرتفع شود. اشاره وی به مواردی، چون توافق برای پوشش اینترنت مسیر مراسم اربعین و تعیین تکلیف بیمه زائران در حالی که راهپیمایی اربعین طولانی‌ترین زنجیره انسانی ۹۰ کیلومتری جهان، به عنوان شاخص‌ترین مراسم شیعه در دنیا شناخته می‌شود.

هر چند که باید گفت: سختی سفر از لوازم زیارت‌سیدالشهدا (ع) به خصوص در بحث پیاده‌روی اربعین است، اما انصاف حکم می‌کند که بگوییم بخشی از این مشقت‌ها به دلیل نابسامانی مدیریتی کشور عراق است و البته بخش دیگری به دلیل سوء‌مدیریت‌های داخلی کشور ما برمی‌گردد که همواره زائران نیز تمامی آن‌ها را به عشق امام حسین (ع) نادیده می‌گیرند. مواردی که تا حدی می‌توان با شناسایی آن‌ها سختی‌های موجود را تا حدی برای زائران هموارتر کرد:

ویزا و بیمه
اولین و مهم‌ترین موضوع مورد اشاره این است که غالب افراد شرکت‌کننده در مراسم راهپیمایی اربعین از اقشار متوسط و پایین جامعه هستند و به همین دلیل انتظار می‌رود، تمهیداتی اندیشیده شود که کمترین هزینه متوجه زائران شود. اما آنچه هرساله شاهد آن هستیم، دقیقاً عکس این رویه است. مصداق بارز این مهم هزینه اعلام شده در بحث ویزا و بیمه زائران است که سال گذشته حاشیه‌های بسیاری را به دنبال داشت و رویکرد کاسب‌کارانه دولت در بحث ویزا و دلالی در بیمه به جد مورد نقد قرار گرفت. انتظار می‌رود با در نظرگرفتن نوسانات ارزی حکم بر فضای اقتصادی کشور، از هم اکنون به فکر این دو موضوع بود.

حمل‌و‌نقل
بخش دیگری از هزینه‌تراشی‌ها به هزینه حمل‌و‌نقل این سفر برمی‌گردد. در بخش هوایی شاهد هستیم، پیش از شروع خرید بلیت توسط زائران نرخ‌های مصوب مشخص شود. این در حالی است که در موارد متعدد در روز‌های منتهی به اربعین شرکت‌های هواپیمایی بنا به بهانه‌های مختلف قیمت بلیت تمام‌شده را چند برابر مصوبه به فروش می‌رسانند. در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز به بهانه یک سر خالی رفت‌و‌آمد در جاده، رانندگان بلیت اتوبوس را تا چند برابر قیمت روز‌های عادی افزایش می‌دهند.

یکی از مشکلاتی که سال گذشته برای بسیاری از زائران هوایی به وجود آمد، عدم توافق و ناهماهنگی با کشور عراق در بحث سفر‌های هوایی بود که باعث لغو دقیقه ۹۰ پرواز بسیاری از زائران شد. پرواز‌هایی که یا تأخیر چندساعته و حتی چند روزه داشتند یا در نهایت به کنسلی ختم شد.

زیرساخت‌های مرزی
مشکلات مربوط به خروج اتباع خارجی، جابه‌جایی زائران در پارکینگ‌های مرزی، شلوغی بی‌اندازه مرز‌های شلمچه، چذابه، مهران و خسروی، مشکلات ترافیکی مسیر‌های جاده‌ای منتهی به پایانه‌های مرزی، معضل وضعیت پارکینگ‌ها، اقدامات خدماتی و رفاهی و همچنین مباحث مربوط به توسعه خدمات بهداشتی و درمانی، اسکان و تغذیه زائران در مرز‌ها از جمله معضلاتی است که هر ساله تکرار می‌شود و خستگی زائران را پیش از شروع سفر مضاعف می‌کند.

شلوغی گیت‌های خروجی و ورودی زائران از دیگر مشکلاتی است که هر ساله تکرار می‌شود. بی‌توجهی به سختی‌های خروج بانوان از مرز‌های زمینی دیگر موضوع قابل اهمیتی است که همواره شنیده می‌شود، اما همچنان در عمل امکاناتی فراهم نمی‌شود که این خروج لااقل تا حدی تسهیل شود.

مشکلات عراق
تهیه وسیله حمل‌و نقل برای رسیدن زائران به نجف در روز‌های ابتدایی و نیز بازگشت به مرز بعد از اتمام زیارت اربعین از مهم‌ترین مشکلاتی است که زائران با آن مواجه هستند. در نهایت زائران حسینی مجبور هستند یا با پرداخت هزینه‌های گزاف اقدام به رفت‌و‌آمد از مرز تا نجف کنند یا تن به رفت‌و‌آمد‌های سخت و مشقف‌آوری، چون سوارشدن موتور سه چرخ و کامیون‌های سنگین دهند. گم‌کردن مسیر راه موکب‌ها، کمبود راهنما، نبود عابر بانک برای برداشت پول از دیگر مشکلات حاکم در کشور عراق است.
چند سالی می‌شود که چشم جهانیان به این حماسه است؛ باید تلاش کرد تا با تسهیل شرایط جانبی این سفر، به باشکوه‌تر برگزارشدن اصل و جلوه‌های این عظیم‌ترین حماسه انسانی دنیا افزود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار