کد خبر: 920487
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸
گزارش میدانی آسوشیتدپرس فاش کرد
گزارش میدانی یک رسانه امریکایی از یمن حاکی از همکاری گسترده و عمیق ائتلاف سعودی با شبه نظامیان القاعده علیه انصارالله است؛ سیاستی که دولت‌های غربی پیش از این در سوریه و لیبی برای پیشبرد اهداف خود به کار گرفته‌اند و نتیجه‌ای جز نابودی و ویرانی به همراه نداشته است.
گزارش میدانی یک رسانه امریکایی از یمن حاکی از همکاری گسترده و عمیق ائتلاف سعودی با شبه نظامیان القاعده علیه انصارالله است؛ سیاستی که دولت‌های غربی پیش از این در سوریه و لیبی برای پیشبرد اهداف خود به کار گرفته‌اند و نتیجه‌ای جز نابودی و ویرانی به همراه نداشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس طی یک گزارش تحقیقی که روز گذشته منتشر کرد از ارتباط عربستان و امارات با تروریست‌های القاعده خبر داد که با آگاهی واشنگتن صورت می‌گیرد. در این گزارش آماده است: «ائتلاف [عربی]به رهبری عربستان سعودی و مورد حمایت امریکا در دو سال اخیر بار‌ها و بار‌ها ادعا کرده که پیروزی‌های قاطعانه‌ای علیه نیرو‌های القاعده در یمن به دست آورده است، اما این افراد پیروز فاش نکرده‌اند که بسیاری از این پیروزی‌ها بدون حتی شلیک یک گلوله حاصل شده است.» آسوشیتدپرس در ادامه تأکید می‌کند: «نتیجه یک تحقیق نشان می‌دهد دلیل این موضوع آن است که ائتلاف (سعودی) توافق‌های محرمانه با جنگجویان القاعده بسته و به برخی از آن‌ها برای خروج از شهر‌های مهم پول و اجازه می‌دهند که با سلاح، مهمات و پولشان عقب‌نشینی کنند. صد‌ها تن از آن‌ها هم جذب خود ائتلاف شدند.

اعضای مهم شرکت‌کننده در این توافق‌های محرمانه گفتند که امریکا درباره این قرار و مدار‌ها مطلع بوده و هرگونه حملات پهپادی به این اعضای القاعده را معلق کرد.» یافته‌های آسوشیتدپرس بر اساس گزارش‌ها و مصاحبه‌ها با ده‌ها مقام شامل مقام یمنی، فرماندهان محلی، سران قبایل و چهار عضو القاعده یمن یافته‌های تحقیقی خود را منتشر کرد. بیش از سه سال از تجاوز آل سعود با کمک کشور‌های غربی به رهبری امریکا علیه یمن می‌گذرد، در حالی که رهبران سعودی ابتدا از تصرف صنعا در عرض سه هفته خبر می‌دادند، اما مقاومت سرسختانه و غافلگیرانه انصارالله رؤیا‌های ریاض را به کابوس تبدیل کرد. حالا گزارش آسوشیتدپرس نشان می‌دهد امریکا و عربستان برای رسیدن به اهداف خود با خطرناک‌ترین گروه تروریستی جهان همدست شده‌اند. واشنگتن شاخه یمنی القاعده را خطرناک‌ترین گروه تروریستی در جهان اعلام کرده است، البته گزارش آسوشیتدپرس اولین گزارشی نیست که از همکاری القاعده و ائتلاف سعودی پرده‌برداری می‌کند، پیش از این نیز گزارش‌های زیادی در این باره در یمن منتشر شده است. دی ماه ۱۳۹۵ شبکه المسیره اسناد و مدارک جدیدی منتشر کرد که نشان می‌داد سابقه حمایت عربستان سعودی از گروه تروریستی القاعده در یمن به قبل از تجاوز ائتلاف سعودی به این کشور برمی‌گردد و این حمایت به پشتیبانی مالی و نظامی محدود نمی‌شود بلکه زمینه را برای سرکرده‌های القاعده هموار می‌کرده است تا به دستگاه‌های کلیدی و مهم یمن نفوذ کنند. گزارش اخیر آسوشیتدپرس دلیل همکاری ائتلاف سعودی و امریکا با القاعده را اولویت مهم‌تر یعنی ایران ذکر کرده است. «مایکل هورتون» کارشناس مسائل تروریسم در اندیشکده «بنیاد جیمزتاون» به آسوشیتدپرس گفت: «عناصری از ارتش امریکا کاملاً مطلع هستند آنچه امریکا در یمن انجام می‌دهد، دارد به القاعده کمک می‌کند، اما از نظر امریکا، حمایت از مقابله امارات و عربستان سعودی با آنچه توسعه‌طلبی ایران خوانده می‌شود، بر مقابله با القاعده و حتی با ثبات کردن یمن اولویت دارد.»، اما ناظران معتقدند غرب به تروریسم وهابی برای پیشبرد اهداف خود در جهان اسلام عادت کرده است و هر گاه لازم باشد از تروریست‌های وهابی استفاده می‌کند. هیکل بافنع فعال و وکیل یمنی از صنعا در صفحه توئیتر خود نوشت: «سوریه، افغانستان، یمن و ...: امریکا آگاهانه با طالبان، القاعده و تروریست‌های داعش وارد اتحاد ضمنی می‌شود. این پروژه جدید امریکاست. هدف استراتژیک امریکا در حال حاضر مبارزه با تروریسم نیست بلکه به راه انداختن جنگ علیه ایران است.»

نیرو‌های سعودی در کمین انصارالله
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی دیگر از کشته شدن بیش از ۳۰ نفر از نیرو‌های وابسته به ائتلاف سعودی در روز یک‌شنبه در جبهه جنوبی استان الحدیده یمن خبر داد. این خبرگزاری به نقل از مقامات و شاهدان عینی نوشت: نیرو‌های تحت حمایت ائتلاف عربستان درصدد تسلط بر مواضعی در شهر الدریهمی هستند تا آنجا را از نیرو‌های انصارالله بگیرند. بنا به اعلام این منبع، از روز شنبه دست‌کم ۸۰ نفر در درگیری‌های شدید جنوب استان الحدیده، کشته و ۱۰۰ نفر نیز زخمی شدند. این خبرگزاری به نقل از نیرو‌های انصارالله هم آورده است: دست‌کم ۳۰ نفر از نیرو‌های تحت حمایت امارات در عملیات کمینی در الدریهمی کشته شدند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار