کد خبر: 920296
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکوی ایران:
دبیر کل کمیسیون ملی یونسکوی ایران در پیامی به پیامی به همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران گفت: یونسکو آماده همکاری و تعامل با شهر تاریخی تبریز است .

حجت‌الله ایوبی پیامی به همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران فرستاد که متن پیام به شرح زیر است:

مردم شریف آذربایجان، مردم قهرمان تبریز، مسوولا محترم برگزارکننده همایش بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران و شهردار محترم تبریز
 
 بدین وسیله مراتب احترام عمیق قلبی خودم را نسبت به همه شما بزرگواران ابراز داشته و از دعوت رسمی و صمیمانه شهردار تبریز دکتر ایرج شهین باهر برای حضور در رویداد تبریز 2018 و از مسوولان این همایش برای دعوت از بنده و همکارانم برای حضور در کنگره بین‌المللی تبریز و انقلاب مشروطه ایران تقدیر و تشکر می‌کنم و از اینکه به دلیل مسافرت خارج از کشور امکان حضور مستقیم در بین شما بزرگان ایران زمین و خطه گهربار و تاریخ‌ساز آذربایجان را ندارم از صمیم دل پوزش طلبیده و اطمینان دارم که همکارم ؛ نماینده شایسته‌ای برای حضور در جمع ارزشمند شما خواهند بود و این قول و اطمینان را می‌دهم که در آینده‌ای نزدیک به دیار شما خوبان سفر نمایم .  

یونسکو جهانی در اجرای رسالت خود و در ارتباط با جامعه بین‌المللی پنج وظیفه اصلی بر عهده دارد:

آزمایشگاه عقاید: یونسکو به مثابه کانونی فکری به عنوان مرکز جهانی مبادله اطلاعات و آزمایشگاه ایده‌ها فعالیت می‌کند و مطالعات آینده نگرانه انجام می‌دهد.

هنجارسازی: یونسکو نقش سازمان معیارگذار و ناظر جهانی را بر عهده دارد و به صورت‌بندی مسائل فکری، هنجاری و اخلاقی از طریق تدوین دستور‌العمل‌ها، توصیه‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی می‌پردازد.

مرکز مبادله اطلاعات: یونسکو مانند سایر نهادهای تخصصی نظام ملل متحد، حافظ و امانت‌دار دانشِ به‌دست آمده در گستره فعالیت‌های خود است و به عنوان مرکز اصلی مبادله اطلاعات در زمینه گردآوری اطلاعات از کشورهای عضو و تبادل و اشاعه برابر و عادلانه در بین آنها فعالیت می‌کند.

ظرفیت‌سازی: این سازمان از طریق فعالیت‌های آموزشی، علمی و فرهنگی که در کشورهای عضو انجام می‌دهد، تلاش می‌کند تا توان فنی، علمی و انسانی آ‌‌نها را برای مشارکت فعال در زمینه‌های فعالیت خود و نیز پرکردن شکاف علمی بین کشورهای شمال و جنوب تقویت نماید.

تسهیل‌کننده همکاری‌های بین‌المللی: یونسکو از طریق دفاتری که در سراسر جهان دارد از توانمندی لازم برای اجرای برنامه‌هایش در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است.

بر این اساس، یونسکو نقش تسهیل‌کننده‌ای در همکاری‌های بین‌المللی دارد و اجرای مؤثر طرح‌ها را تضمین می‌کند و متناظر با این 5 فعالیت ؛ کمیسیون ملی یونسکو پنج نقش مشخص به عهده دارد: نقش رابط، بین دولت، نهادهای دولتی و غیر دولتی و افراد با یونسکو، مراکز و دفاتر زیرمنطقه‌ای، منطقه‌ای و بین‌ منطقه‌ای سازمان و همچنین با کمیسیون‌های ملی دیگر کشورها و نهادهای نظام ملل متحد نقش مشورتی، ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های کاری یونسکو به دولت، نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط در خصوص نحوه مشارکت در فعالیت‌ها و برنامه‌های یونسکو
نقش اطلاع‌رسانی، معرفی اهداف، راهبردها، برنامه‌ها و انتشارات یونسکو در سطح ملی از طریق رسانه‌های ملی و محلی، جمع‌آوری آمارها و داده‌های ملی همسو با زمینه‌های فعالیت یونسکو به منظور انتشار در جهان و ترجمه و انتشار کتب و اسناد یونسکو به زبان فارسی نقش هماهنگ‌کننده، انجام هماهنگی‌های لازم برای اجرای برنامه‌های یونسکو در کشور و فراهم‌ساختن زمینه شرکت مقامات و نهادهای دولتی، غیر دولتی و افراد برای حضور در گردهمایی‌ها و اجلاس‌های یونسکو.

نقش طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه‌های یونسکو در کشور، معرفی اولویت‌های یونسکو به دولت، جلب مشارکت نهادها و مجامع علمی و مدنی کشور در فرآیند طراحی و اجرای برنامه‌های یونسکو به‌ویژه در زمینه تدوین و تصویب ابزارهای حقوقی بین‌المللی و نیز مشارکت در پژوهش‌های مربوط با موضوع‌های کاری یونسکو در کشور.
 
کمیسیون ملی یونسکو که نهاد رابط جمهوری اسلامی ایران با مقر یونسکو در پاریس و دفاتر منطقه‌ای مربوط به آن است، دارای شخصیت حقوقی و اهدافی به این شرح است: 

مشارکت در فعالیت‌های یونسکو به منظور استقرار صلح و ایجاد تفاهم متقابل میان ملت‌ها از طریق اشاعه دانش و معرفت و اهتمام در امر نشر فرهنگ و آموزش، تلاش برای برقراری، حفظ و گسترش عدالت، آزادی و حقوق اساسی افراد انسانی با الهام از اصول اسلامی و اهداف یونسکو از راه همکاری با سازمان مرکزی یونسکو و مؤسسات تابعه آن، تلاش برای اعتلای فرهنگ و ارزش‌های انسانی و مبارزه با مفاسد اخلاقی، از راه تبادل فکری با صاحب‌نظران در قلمرو ادیان و مذاهب، تعلیم و تربیت و علم اخلاق، کوشش در غنی‌کردن اندیشه بشری از راه نشر و توسعه دانش به منظور ارتقاء فضیلت‌های انسانی، شناخت فرهنگ‌های گوناگون جوامع و معرفی فرهنگ اسلامی و میراث فرهنگی ایران، تعمیم آموزش و نیز مبارزه با بی‌سوادی به عنوان مانع اصلی تعالی فکری و توسعه فرهنگی، از طریق همکاری با یونسکو و مؤسسات همسو، همکاری و همگامی در ایجاد سامانه نوین ارتباطات برای مبادله گسترده اطلاعات در مقیاس جهانی و مقابله با انحصارطلبی قدرت‌های سلطه‌جوی جهانی در این زمینه.

رسالت اصلی کمیسیون ملی در کشور، تعیین خلأها، تمرکز نیروها بر حوزه‌های اولویت‌دار و بحران‌زای ملی و جهانی و اجتناب از تلاش‌های حاشیه‌ای است. 

کانون اصلی فعالیت‌ها، مطالعه و بررسی اندیشه‌ها و تبادل اطلاعات و توسعه توان و ظرفیت کشور در زمینه آموزش، علوم، فرهنگ و ارتباطات با توجه به معیارهای بین‌المللی است. راهبرد اصلی در هدایت اقدام‌ها موارد زیر است: 

تقویت ارتباط بین تحقیقات و سیاست‌گذاری‌ها‌، شناسایی و تعیین خط‌ مشی‌های موفق، توسعه ظرفیت‌های نهادی و انسانی کشور و حساس‌کردن دولت و جامعه نسبت به موضوع‌های مهم و روزآمد جهانی.

 در انتها ضمن تشکر مجدد از همه الطاف و ارزش های حاکم بر دیدگاه های شما شایستگان ؛ آمادگی کمیسیون ملی یونسکو – ایران را برای تعامل هر چه بیشتر و نزدیکتر با خطه آذربایجان در چارچوب سیاست های یونسکو اعلام داشته و از اهتمام شهرداری معزز تبریز برای تمهید حضور عینی و ساختارمند یونسکو در این شهر تاریخی قدردانی نموده و امیدوار هستم که این مهم ؛ با ایجاد زیر ساخت های لازم در آینده ای نزدیک محقق گردد.  
 
با سپاس
حجت الله ایوبی

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر