کد خبر: 920265
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۳
ظاهراً رئیس‌جمهور امریکا تا کام مذاکره کردنش با ایران برنیاید، قصد ندارد دست از توئیت کردن بردارد! دونالد ترامپ که بعد از چند ماه تهدید کردن، سه شنبه قبل با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای گفت: «بدون هیچ شرطی» آماده است «در هر زمانی که آن‌ها (مقام‌های ایرانی) بخواهند» ملاقات کند، برای چهارمین بار متوالی طی کمتر از شش روز درخواست مذاکره را تکرار کرد.
از چپ و راست خبر‌ها درباره احتمال دور جدید مذاکرات جدید ایران با امریکا سبز می‌شوند. اواخر هفته قبل، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به امریکا سفر کرد و در همان اثنی، گزارش‌هایی درباره میانجیگری او بین تهران و واشنگتن منتشر شد؛ گزارش‌هایی که البته علوی آن‌ها را تکذیب کرد: «در حال حاضر هیچ‌گونه میانجیگری وجود ندارد و دلیل سفر من به امریکا میانجیگری نیست.» حالا هم یک مقام بلندپایه سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی معاریو از احتمال دیدار روحانی و ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در شهریور ماه خبر داده است: «هنوز خیلی زود است که در این باره صحبت کنیم، اما ما فکر می‌کنیم که ارزش آن را دارد که تلاش کنیم چنین فرصتی راه خود را ادامه داده و دیدار میان رهبران دو کشور محقق شود.» در حالی که تا همین چند هفته قبل، همه گزارش‌ها روی اقدام نظامی احتمالی امریکا علیه ایران متمرکز شده بود، از دوشنبه هفته قبل که ترامپ برای مذاکره بدون قید و شرط با ایران اعلام آمادگی کرد، گزارش‌ها بر مذاکره احتمالی امریکا با ایران متمرکز شده است. ترامپ در آخرین پیام به ایران که دیروز روی حساب کاربری او قرار گرفت، نوشته است: «ایران و اقتصاد آن، دارد خیلی بد می‌شود و خیلی هم به سرعت! مهم نیست من دیدار می‌کنم یا دیدار نمی‌کنم، به آن‌ها بستگی دارد!» بعد از سه موضع‌گیری متوالی که ترامپ در همه آن‌ها مصرانه بر مذاکره با ایران تأکید کرد، این اولین توئیت ترامپ است که او در آن، بهبود وضع اقتصادی در ایران را به ملاقات با خودش پیوند می‌زند.
نشنال اینترست می‌گوید: «به نظر می‌رسد در دولت ترامپ باوری قوی وجود دارد مبنی بر اینکه ایران را می‌توان با تحریم‌ها فروپاشاند و وادار به آمدن پای میز مذاکره کرد.» نشنال اینترست می‌افزاید: «اگر روحانی مذاکرات جدید را قبول کند، در کشورش به عنوان فردی وطن‌فروش مورد سرزنش قرار خواهد گرفت، مانند شاهان قاجار که یک قرن پیش کشورشان را به انگلیسی‌ها و روس‌ها فروختند، حتی اگر روحانی به صورتی غیرقابل توجیه هنوز تمایل داشته باشد به امریکا اعتماد کند، فضایی در داخل برای مانور نخواهد داشت.» به نوشته نشنال اینترست «خروج از برجام و در همان حال، اصرار بر اینکه می‌توان توافقی بهتر کرد خیالبافی است. پیش‌شرط‌های امریکایی‌ها برای مذاکرات که مایک پامپئو اخیراً به آن‌ها اشاره کرده، زیاده‌خواهانه هستند. مطالبات پمپئو در بهترین حالت شبیه ضرب‌الاجل اتریش به صربستان در سال ۱۹۱۴ است. آن‌ها در واقع، پیش‌شرط نیستند بلکه اصرار به تسلیم پیشدستانه توسط جمهوری اسلامی هستند.» این مجله در ادامه به تعاملات دیپلماتیک میان امریکا و کره‌شمالی اشاره کرده و نوشته: «نشست‌های بی‌حاصل بهتر از تهدید‌های بی‌حاصل است.» نشنال‌اینترست در پایان نوشته است: «با وجود این، رئیس‌جمهور بسیار بعید است که به این زودی‌ها فرصت گرفتن عکس یادگاری با ایرانی‌ها داشته باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار