کد خبر: 920094
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
نیلوفر امانی
این روز‌ها قانون منع به کارگیری بازنشستگان کامل‌کننده بازی دستش‌ده قدرتی است که در بهشت تهران در جریان است و به سرپوشی برای نقص کادر مدیریتی اصلاحات تبدیل شده است. شهرداری تهران در دو سال اخیر با مدیریت منقطع، دوره‌ای و کوتاه‌مدت مواجه بوده است.
این بی‌برنامگی و قحط‌الرجالی در شرایطی رخ می‌دهد که اغلب اصلاح‌طلبان و برخی اعتدالیون با همراهی نیرو‌های خیابانی و مجازی به دست گرفتن مدیریت شهری را به عنوان فتح‌الفتوح جریان خود معرفی می‌کردند و عرصه‌های مدیریتی را به نوعی غنیمت‌گیری از نظام می‌دانستند. در حالی که جوانگرایی در میان جریان حاکم بر مدیریت شهر تهران بی‌معنا و بدون تعبیر است.
چندی پیش محمود صادقی نماینده مجلس گفت: شهرداری از اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان مستثنی نیست. با وجودی که این قانون در سال ۹۵ مصوب شده و می‌توانست، سرنوشت سنی شهردار تهران را متأثر کند. با این حال به نظر می‌رسد، علت گمانه‌زنی‌ها برای جابه‌جایی افشانی همزمان با تصویب اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان دلیل دیگری غیر از بازنشستگی او باشد که در کش‌و‌قوس رفتن و ماندن از بهشت نادیده گرفته شده است. یعنی با تصویب اصلاحیه اخیر قانون منع به کارگیری بازنشستگان اتفاق تازه‌ای نیفتاده که شهردار تهران را اتفاقی در دایره مشمولان این قانون قرار دهد و تا پیش از این و از زمان تصویب قانون مذکور در ابتدای سال ۹۵ این موضوع لازم‌الاجرا و افشانی جزو مشمولان آن بوده است.
حالا اینکه این مسئله برای ادامه فعالیت شهردار در این بازه زمانی مهم شده، به نظر مفری بوده که دست تقدیر آورده تا بازی دست‌به‌دست شدن قدرت در شهرداری متوقف نشود.
در حال حاضر، تهران در یک وضعیت حداقلی اداره می‌شود و خدماتی که در آن صورت می‌گیرد در حد نظافت معابر و جمع‌کردن پسماندهاست.
اگرچه از ناحیه شورای شهر تحرکاتی در حوزه‌های زیرساختی دیده می‌شود که گهگاه منجر به انجام برخی امور در شهرداری می‌شود، با این وجود اقدام محسوسی در نحوه اداره شهر به چشم نمی‌خورد. در عوض شهر تهران مدام در شیش و بش انتخاب شهردار مانده است.
به نظر می‌رسد، این سیاست به عمد در شهر تهران دنبال می‌شود و از آنجا که نه برنامه‌ای برای اداره شهر وجود دارد و نه فرد متخصصی برای قرارگرفتن در رأس مدیریت شهری این سیاست از سوی جریان اصلاحات و نزدیکان آن تا انتخابات آینده ادامه خواهد یافت.
به بیان دیگر از آنجا که مراکز مستقل افکارسنجی نشان می‌دهند، جریان‌های حامی اعتدالیون پایگاه اجتماعی خود را از دست داده‌اند، این جریان‌ها برای ماندن در رقابت‌های سیاسی و حضور در انتخابات آینده تمام ظرفیت‌های خود را استفاده می‌کنند و در این میان ظرفیت‌های شهرداری را نیز در حالت آماده‌باش نگه می‌دارند.
در حال حاضر تنها گزینه مطرح برای جانشینی افشانی محسن هاشمی ۵۷ ساله است که در صورت شهردار شدن وی، پست ریاست شورای شهر بدون متصدی می‌ماند و مدیریت شهری دوباره دچار هزینه‌هایی می‌شود که گران‌ترین آن زمان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار