کد خبر: 918067
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
گردشگری سومین صنعت درآمدزای دنیا
لرستان از جمله استان‌هایی است که با داشتن مناظر طبیعی و مکان‌های تاریخی و فرهنگی یکی از مهم‌ترین مناطق برای جذب گردشگر به شمار می‌رود...
محمدرضا سوری
استانی که هر ساله تعداد قابل توجهی از افراد را به سوی خود می‌کشاند و این مهم موجب شده تا دست‌اندرکاران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای جذب تعداد بیشتر گردشگر برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار دهند. رونق‌بخشی به بوم‌گردی جزو کار‌هایی است که حالا در لرستان مورد توجه قرار گرفته است. موضوعی که موجب شده تا مشاور میراث فرهنگی و گردشگری استاندار لرستان از بوم‌گردی به عنوان یکی از اهداف توسعه گردشگری در این منطقه از ایران نام ببرد.

تنوع بسیار در مناطق گردشگری لرستان از جمله نکات مثبتی است که سبب شده تا گردشگران بسیاری برای دیدن مناطق متنوع این استان در طول سال به آنجا سفر کنند. مسجد امام بروجرد، تونل برفی ازنا، آبشار آب سفید الیگودرز، بابا بزرگ، برادر امام رضا (ع)، دریاچه گهر، قلعه فلک‌الافلاک، امامزاده شاه‌محمد کوهدشت، آبشارچکان، مقبره باباطاهر، تپه‌های باباخانی و تخته چراغ، دشت لاله‌های واژگون الیگودرز و ده‌ها مناطق دیگر را می‌توان نام برد که سبب شده لرستان به یکی از دیدنی‌ترین استان‌های کشور تبدیل شود.  این در حالی است که با توجه به جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری لرستان باید به قطب گردشگری در کشور تبدیل شود، لذا این موضوع به‌شدت نیازمند توجه، تبلیغات و معرفی است.

مشکلات گردشگری لرستان

در حال حاضر گردشگری در دنیا به عنوان سومین صنعت درآمدزای دنیا تبدیل شده است که این مهم می‌تواند در آینده جای خود را به رتبه اول ارتقا دهد. در این میان مناطق دیدنی لرستان سبب شده تا روی آن بتوان حساب ویژه‌ای در زمینه جذب گردشگر بازکرد. با این حال برخی از مشکلات سبب شده تا نتواند بهره لازم در این زمینه را ببرد. یکی از کارشناسان گردشگری در این خصوص می‌گوید: «ضعف در وجود برخی از زیرساخت‌ها ازجمله نبود جاده مناسب در کنار از بین رفتن محیط‌زیست بکر منطقه توسط برخی از گردشگران به‌شدت بر رونق این صنعت تأثیر منفی گذاشته است.» فرهاد بیرانوند می‌افزاید: «بی‌توجهی به این موضوعات موجب شده تا در برخی از مسیر تردد‌ها ترافیک ایجاد شود و در کنار آن ریختن انواع زباله و آتش‌سوزی به‌شدت بر مناطق طبیعی آسیب رسانده و سبب از بین رفتن آن‌ها شده است.»

بوم‌گردی نیاز رونق گردشگری لرستان

از آنجا که گردشگران به شدت دوستدار دیدن مناطق سنتی و قدیمی هستند لذا ساخت و ساز‌های اخیر خصوصاً در مناطق روستایی موجب شده تا به بافت قدیمی و سنتی آن آسیب جدی برسد و عملاً تأثیر منفی بر ورود و خروج گردشگر بگذارد لذا این مهم موجب شده تا بوم‌گردی در این مناطق به‌شدت مورد نیاز باشد. این مهم سبب شده تا برخی از افراد باذوق با حمایت برخی از سازمان‌ها یا به‌تن‌هایی اقدام به ساخت محیط‌های روستایی کنند؛ موضوعی که ایجاد آن به‌شدت در لرستان باید مورد توجه قرار بگیرد. از آنجا که بوم‌گردی می‌تواند یکی از اهداف توسعه گردشگری در لرستان باشد، لذا این مهم موجب شده تا در حال حاضر بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی و گردشگری این مهم را عامل رونق گردشگری لرستان بدانند.

مشاور میراث فرهنگی و گردشگری استاندار لرستان با تأیید این موضوع می‌گوید: «از آنجا که هدف‌گذاری‌ها در زمینه گردشگری دارای اشکالاتی است، لذا بوم‌گردی می‌تواند یکی از اهداف توسعه گردشگری در لرستان باشد.»‌سیروس ابراهیمی می‌افزاید: «با توجه به فصول سال باید تعاریف مختلفی از بوم‌گردی داشته باشیم.» این در حالی است که در کنار بوم‌گردی باید به این نکته توجه داشت که برای رونق گردشگری باید به راه‌های زمینی، ریلی و هوایی و فرودگاه فعال، مبلمان شهری، تبلیغات و سطح آموزش تورگردان‌ها و آژانس‌های مسافرتی توجه ویژه شود تا بتوان به اهداف مورد نظر در زمینه رونق گردشگری برسیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار