کد خبر: 916144
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
معاون وزیر نفت:
معاون وزیر نفت گفت: با اینکه ایران تولیدکننده گاز بوده ولی حدود هشت درصد گاز کشور در پتروشیمی استفاده می‌شود که سه درصد به تولید رسیده و پنج درصد به سوخت تبدیل می‌شود.

رضا نوروززاده   در سی‌امین اجلاس مدیران‌عامل شرکت‌های نفت در سالن جلسه هتل لاله تبریز اظهار کرد: کشور ایران یک کشور نفتی است و این ظرفیت خدادادی بالقوه بوده که باید به همت مردم این سرزمین بالفعل شود و ظرفیت‌سازی صورت گیرد.

وی افزود: با اینکه ایران تولیدکننده گاز بوده ولی حدود هشت درصد گاز کشور در پتروشیمی استفاده می‌شود که سه درصد به تولید رسیده و پنج درصد به سوخت تبدیل می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه از این ظرفیت موجود در منابع گازی تقریبا مقدار ناچیزی در پتروشیمی استفاده می‌شود، گفت: همین مقدار کمی که تولید می‌کنیم، معادل با  ۲۴ میلیارد دلار ارزش دارد و تقریبا نصف آن صادرات مستقیمی است که امروز توجه دولت را متوجه آن ارز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در پتروشیمی به دلیل مشکلات ایجاد شده دچار برخی نوساناتی شده‌ایم که البته یکسری مشکلاتی هم  از ابتدا وجود داشت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه مشکل ما در واحدهای تولیدی خوراک بود، ادامه داد: با بررسی انجام گرفته می‌توان گفت دیگر این مشکل کم واحدهای تولیدی است.

وی با تاکید به اینکه مشکلاتی که واحدهای تولیدی از بابت خوراک دارند، بخشی به نفت و سیاست اقتصادی به نفت مربوط است، افزود: ما موظفیم با کمک تسهیل‌سازی، مشکلات را در وزارتخانه حل کنیم.

نوروززاده خاطرنشان کرد: وقتی واحدهای نفتی را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند و کسی که روی آن واحد شخصیت حقوقی دارد به دنبال منفعت حداکثری خود است، مشکل از آنجا آغاز می‌شود.

وی، با تاکید به اینکه از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در مورد اجرای اصل ۱۴۴ بازنگری شود، توضیح داد: از سازمان توسعه امروزی توقع نداریم که رقیب آنها شویم زیرا بخش خصوصی آمده و امیدواریم بخش خصوصی واقعی‌تر بیاید ولی برای سیاست‌گذاری و کمک همچنین تسهیل امور نیاز به رصدکننده وجود دارد و این به معنی موی دماغ شدن نیست.

معاون وزیر نفت با اشاره به محتوای ماده دو اصل ۱۴۴ مبنی بر سرمایه‌گذاری، ایجاد شرکت، مشارکت با بخش خصوصی به هیچ وجه مجاز نیست، افزود: در این قانون آمده که کلیه واحدها قبل از پایان برنامه پنج ساله چهارم واگذار شود در حالیکه نه جامعه را شناخته و نه نیازهای و توانمندی آن را می‌شناسد و دست به واگذاری می‌زند که نتیجه آن به این شکل می‌شود.

وی ابراز کرد: سازمان‌های توسعه مانند یک لوکوموتیو بوده و ما سوت حرکت را زده‌ایم ولی نباید اجازه دهیم تا بایستد و البته ابزار حرکت آن واحدهایی تولیدی‌اش است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه یکسری مسائل از جمله ارز 4 هزار و 200 تومان، به ما مربوط است، ادامه داد: بنده جزو معدود کسانی هستم که هم در مجلس و هم در صنعت بودم، از این‌رو معتقدم اگر چنانچه قانون‌های سازمان توسعه و ماموریت آنها را دوباره ننویسند و بازنگری نکنند، نمی‌توانند کاری کنند.

وی ادامه داد: اگر وظایف سازمان توسعه‌ای بازنگری نشود، تعطیل شوند به نفع جامعه خواهد بود.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه متانول در کشور با ظرفیت ۱۹ میلیون تن تولید می‌شود، ادامه داد: بار اول، دوم و سوم را پتروشیمی راه انداخت و وقتی بخش خصوصی ریسک منفعتی این کار را دید، وارد عمل شد.

نوروززاده با بیان  اینکه معتقدیم کشور دارای منابع عظیم پولی است و دارای ۱۵ هزار میلیارد دلار منابع هستیم، گفت: بنگاه‌داری باید توسط بخش خصوصی باشد زیرا آن چیزی که  آفت جامعه سازمان توسعه‌ای است، همان بنگاه‌داری واحدهاست.

وی تصریح کرد: اگر سازمان‌های توسعه‌ای بتوانند در کنار بخش خصوصی نقش خود را ایفا کنند، به صراحت می‌توانم بگویم که سه درصد مورد استفاده در گاز را هر سال نیم درصد به ظرفیت گاز شور اضافه کنیم، در ۱۰ سال این سه درصد به هشت درصد می‌رسد.

نوروززاده با اشاره به رصد و پیگیری مشکلات ابراز کرد: ما با مشکلات جدی مواجه هستیم  از این‌رو بخش مشاوره‌ای را در پتروشیمی راه‌اندازی می‌کنیم تا مشکل تمرکز در صادرات، حل مشکلات کشتیرانی و بیمه و مشکل بخش‌های مختلف را رصد کند.

معاون وزیر نفت اذعان داشت: برای حل مشکلات از مرکز پژوهش و فناوری خواستیم تا  ارتباط خود را با واحدها برقرار کنند و البته باید پروژه‌ها را به آنها بسپارید و رصد کرد.

وی، با بیان اینکه وقتی این پروژه‌های تحقیقاتی روی هم گذاشته می‌شود، خاک می‌خورد، گفت: اگر قرارداد را سه جانبه کنید به عنوان حاکمیت در خدمت شما هستیم زیرا  حاکمیت، پژوهشگر و واحدها باید سه ضلع قرارداد باشند.

نوروززاده متذکر شد: حاکمیت با بنگاه مالیاتی فرق دارد زیرا نقش ما  تسهیل کار و روند کاری است.

وی، به اهمیت حضور محققان توسط حلقه واصله دانشگاه در رفع مشکلات گفت: اگر سه رکن مذکور با یکدیگر همکاری کنند، می‌توان به نتیجه مطلوب رسید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به  تولید سنگ آهن به روش میترکس که سنگ آهن تبدیل به اسفنج می‌شود، توضیح داد: یک شرکت ایرانی توانست این دانش را بومی کند و کشوری که ما را در بخش اول تحریم کرده بود، وقتی این موضوع را فهمید به صراحت به توانایی ایران اشاره کرد و از ایران خواست که تحت لیسانس آن کشور تولید کند.

وی تاکید کرد: با همدلی و فرصت دادن به یکدیگر می‌توان از پیچ این تحریم‌ها خارج شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر