کد خبر: 910702
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
"انقلابی‌گری" و جلوگیری از تحریف شخصیت انقلابی امام‌خمینی (ره) یکی از کلیدواژه‌های مهم در بیانات امام خامنه‌ای در سالگرد ارتحال امام راحل در ده سال اخیر است.

جوان آنلاین: هر ساله مراسم سالگرد ارتحال امام‌خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام با حضور خیل عظیم مشتاقان و سخنرانی رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود.

یکی از مهمترین بیانات رهبر انقلاب در طول سال، سخنرانی ایشان در حرم امام‌خمینی(ره) است که محورها و شاخص‌های مهمی را مطرح می‌کنند. هر سال چند کلیدواژه مهم در بیانات ایشان استفاده می‌شود.

برای مثال سال گذشته در بیست‌ و هشتمین سالگرد ارتحال امام‌خمینی، آیت‌اللّه خامنه‌ای با اشاره به دهه شصت فرمودند "دهه‌ شصت یک دهه‌ مظلوم و در عین‌ حال بسیار مهم و سرنوشت‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است که متأسفانه ناشناخته مانده و اخیراً هم به‌وسیله‌ برخی بلندگوها و صاحبان آن‌ها مورد تهاجم قرار گرفته است... مراقب باشیم تا در دهه‌ شصت، جای شهید و جلاد عوض نشود، زیرا ملت ایران در دهه‌ شصت مظلوم واقع شد و به‌دلیل اینکه تروریست‌ها و منافقین و پشتیبانان آن‌ها به امام و ملت ایران ظلم و خباثت کردند، ملت در موضع دفاع قرار گرفت و در نهایت هم پیروز شد."

در بررسی بیانات ایشان در 10 سال گذشته یکی از کلیدواژه‌هایی که هر ساله رهبر معظم انقلاب در ارتباط با امام راحل آن را استفاده کردند "انقلابی‌گری و توجه به روحیه انقلابی" بوده است.

آیت‌‌اللّه خامنه‌ای سال گذشته در اجتماع مردمی در حرم امام به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی انقلابی‌گری را همان عقلانیت برشمرده و با اشاره به دیدگاه عقلانی امام درباره آمریکا فرمودند "عقلانیت واقعی در «انقلابیگری» است و نگاه انقلابی است که می‌تواند حقایق و واقعیت‌ها را نشان دهد. امام بزرگوار سی و چند سال پیش در پرتو نگاه انقلابی و در واقع عقلانی، آمریکا را «شیطان بزرگ» و «غیرقابل اعتماد» معرفی کرد و اکنون بعد از سه دهه، رؤسای برخی کشورهای اروپایی به این واقعیت اذعان می‌کنند و آمریکا را غیرقابل اعتماد می‌نامند که این مسئله، عقلانیتِ ناشی از انقلابیگری امام را نشان می‌دهد."

ایشان در تاریخ 14 خرداد 95 در سالگرد امام‌خمینی(ره) ، "امام راحل را شخصیت «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» خواندند و با تأکید بر ادامه‌ راه «امامِ انقلابیِ ملت» به‌عنوان تنها راه پیشرفت و تحقق اهداف مردم و نظام، برای انقلابی‌گری 5 شاخص برشمردند. آیت‌اللّه خامنه‌ای با تأکید بر اینکه قدرت‌ها از کلمه‌ انقلاب و انقلابی‌گری ملت ایران به‌شدت هراس دارند، می‌گویند "علت اصلی فشارهایی که در طول سال‌های متمادی با بهانه‌های مختلف ازجمله موضوع هسته‌ای و حقوق بشر به ملت وارد شده است، خصوصیت انقلابی‌گری ملت ایران و نظام اسلامی است."

رهبر انقلاب 5 شاخص «پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی»، «هدف‌گیری مستمر آرمان‌ها و همت بلند برای رسیدن به آنها»، «پایبندی به استقلال همه‌جانبه‌ی کشور»، «حساسیت در برابر دشمن و تبعیت نکردن از او» و «تقوای دینی و سیاسی» را معیارهای اصلی انقلابی‌گری دانستند.

آیت‌اللّه خامنه‌ای در اجتماع مشتاقان امام راحل در حرم مطهر ایشان در سال 94 بار دیگر مواضع انقلابی امام را مورد تأکید قرار می‌دهند: " اتّکال به قدرت پروردگار و اعتماد به او، موجب می‌شد که امام بزرگوار در مواضع انقلابی خود صریح باشد. امام با صراحت صحبت می‌کرد؛ آنچه را مورد اعتقاد او بود صریح بیان می‌کرد، چون اتّکاء به خدا داشت، نه اینکه نمی‌دانست قدرتها بدشان می‌آید، نه اینکه نمی‌دانست آنها عصبانی می‌شوند، می‌دانست امّا به قدرت الهی، به کمک الهی، به نصرت الهی باور داشت."

ایشان سال 1393 نیز در در مراسم بیست‌ و پنجمین سالگرد رحلت امام‌خمینی(ره) با اشاره به دشمنی‌های علیه انقلاب اسلامی فرمودند "از اول انقلاب تحریم‌ها آغاز شد و روزبه‌ روز تا امروز تشدید شده است... این جبهه‌ پرقدرت غربى، در مقابل جمهورى اسلامى35 سال است که هر کارى از دستش برآمده، کرده است. تلاش نظامى کرده است، به مهاجمِ نظامىِ به کشور کمک کرده است، دشمنان را در هر نقطه‌اى علیه جمهورى اسلامى حمایت کرده است، تبلیغات پرحجم علیه آن به‌کار برده است، تلاش تحریمى و محاصره‌ى اقتصادى را در اعلى‌ درجه‌ ممکن و بدون سابقه به‌کار برده است، اما در مقابلْ جمهورى اسلامى، دربرابر این‌همه هجمه و این‌همه مخالفت خشن و بى‌ملاحظه، هم از بین نرفت و هم دچار محافظه‌کارى نشد."

سال 1392، آیت‌اللّه خامنه‌ای به روحیه انقلابی امام‌خمینی(ره) حتی در دوران پیری و سال‌های آخر حیاتشان اشاره کرده و تأکید کردند که امام هیچ‌گاه دچار محافظه‌کاری نشدند "بسیاری از انقلابی‌های دنیا وقتی که از دوران جوانی خارج می‌شوند و به پیری می‌رسند، دچار تردید می‌شوند، دچار محافظه‌کاری می‌شوند؛ حتّی گاهی حرفهای اصلی خودشان را هم پس می‌گیرند. بیانیه‌های امام در سالهای آخر عمر، حتّی از سخنان سال 42 ایشان گاهی انقلابی‌تر بود، تندتر بود، قوی‌تر بود؛ پیر می‌شد، اما دل او جوان بود، روح او زنده بود؛ این همان استقامتی است که در قرآن کریم می‌فرماید..."

در بیانات سال 91 هم باز رهبر انقلاب به این موضوع اشاره داشتند و تداوم روحیه انقلابی در بین مردم را وجود جشن‌های سالگرد انقلاب دانستند "جشن‌های یادبود انقلاب‌های دنیا در کشورها چگونه انجام می‌گیرد. یک مراسم رسمی‌ای درست می‌کنند، یک عده‌ای از رجال یک جائی جمع می‌شوند، احیاناً نیروهای مسلحی هم رژه می‌روند. در ایران، سالروز پیروزی انقلاب - یعنی بیست و دو بهمن - به وسیله‌ میلیونها مردم در سرتاسر کشور با شوق و ذوقِ فراوان انجام می‌گیرد. هر سال هم از سال قبل شورانگیزتر و مهمتر و بزرگتر؛ این نشان‌دهنده‌ی زنده بودن این ملت و پیشرفت این ملت در اهداف انقلابی است."

سال 90 رهبر معظم انقلاب به وجود جوانان انقلابی اشاره کرده و نسل  جوان امروز کشور را از نسل اول انقلاب جلوتر دانستند "من به چشم می‌بینم و می‌توانم گواهی بدهم که جوانان انقلابی امروز ما، از جوانان انقلابی آغاز انقلاب، اگر از لحاظ ایمان و تقوا و استحکام عقیده بهتر نباشند، عقب‌تر نیستند. من از صمیم قلب و از بن دندان گواهی میدهم و  اعتقاد دارم که بهترین نقش را مردم ایفاء کرده‌اند؛ ارزشها را نگه داشته‌اند، حفظ کرده‌اند و پای آن ایستاده‌اند؛ مردم بودند که نقشه‌های دشمنان ما را خنثی کردند."

سال 88 هم ایشان کلید حل مشکلات کشور را در حفظ انقلاب و استخوان‌بندی نظام می‌بینند و تأکید می‌‌کنند "اگر این استخوان‌بندی محکم که انقلاب به وجود آورد حفظ بشود، خیلی از مشکلات را در گوشه و کنار در طول زمان می‌شود ترمیم کرد. نگذارید این استخوان‌بندی محکم شکسته بشود، که اگر شکسته شد، هیچ زخمی هم دیگر درمان پیدا نخواهد کرد، هیچ گوشه‌ خرابی هم دیگر ترمیم نخواهد شد. استخوان‌بندی مستحکم نظام اسلامی‌ را که امام آن را به ما یاد داده است، باید حفظ کنیم. من خدا را شکر می‌کنم که در طول این سی سال، ملت ایران و مسئولین کشور توانستند به قدر وسع خودشان این راه را دنبال کنند، تعقیب بکنند."

سال 87 نیز رهبر انقلاب تأکید می‌کنند "امام بزرگوار ما از اول انقلاب تا روز آخر و در وصیت‌نامه‌ی خود تأکید می‌کند که روح انقلابی، روح حرکت به جلو است، روح پیشرفت است، روح ابتکار و نوآوری است و این در واقعیت ملت ایران هم تحقق پیدا کرد... این روح انقلابی، هر چه در ملت زنده‌تر و پویاتر باشد، روح نوآوری و ابتکار و خلاقیت زنده‌تر خواهد بود؛ همچنانی که خود انقلاب هم یک نوآوری بزرگ بود."

با بررسی بیانات ده ساله اخیر رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر امام‌خمینی(ره) و همچنین سایر سخنرانی‌های ایشان، دغدغه معظم له در حفظ روحیه انقلابی و جلوگیری از تحریف شخصیت انقلابی امام راحل به خوبی به چشم می‌خورد. 

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار