کد خبر: 910650
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
تسلط و احاطه بى ‏نظیر حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبرى بر امورى همچون مسائل نظامى، تهدیدات همه‏‌جانبه دشمنان و خصوصاً تهاجم فرهنگى، نیازهاى نسل جوان، مطالبات و نیازهاى دانشگاه‏‌ها...
حسن رشوند

تسلط و احاطه بى‏‌نظير حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبرى بر امورى همچون مسائل نظامى، تهديدات همه ‏جانبه دشمنان و خصوصاً تهاجم فرهنگى، نيازهاى نسل جوان، مطالبات و نيازهاى دانشگاه ‏ها، بايسته ‏هاى حوزه‏ هاى علميه، شناخت دغدغه‏ هاى نيروهاى انقلاب،در كنار مصاديق بى‏ شمارى از مطالعه دقيق و تحقيق راهبردى و كاربردى، مشورت، استقامت، صبر، متانت ، در شيوه‏‌هاى مديريتى و از همه مهم‏تر، ابعاد عرفانى و معرفتى ايمان به خدا و وعده‏‌هاى صادق او و ايمان به رسالت الهى خود و... همه گوشه‏‌هايى از ابعاد بى نظير و گران ‏سنگى است كه در وجود امامين انقلاب اسلامي موج مى‏ زند.

تسلط و احاطه بى‌‏نظير حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبرى بر امورى همچون مسائل نظامى، تهديدات همه‌‏جانبه دشمنان و خصوصاً تهاجم فرهنگى، نيازهاى نسل جوان، مطالبات و نيازهاى دانشگاه‏‌ها، بايسته‌‏هاى حوزه‌‏هاى علميه، شناخت دغدغه‌‏هاى نيروهاى انقلاب و درك شايسته‌‏اى از بايسته‏‌هاى نظام اسلامى، شناخت قابليت‌‏ها و ظرفيت‏‌هاى ساختار انقلابى نظام و... در كنار مصاديق بى‏‌شمارى از مطالعه دقيق و تحقيق راهبردى و كاربردى، مشورت، استقامت، صبر، متانت ، در شيوه‏‌هاى مديريتى و از همه مهم‌‏تر، ابعاد عرفانى و معرفتى ايمان به خدا و وعده‌‏هاى صادق او و ايمان به رسالت الهى خود و... همه گوشه‏‌هايى از ابعاد بى‌‏نظير و گران‏سنگى است كه در وجود امامين انقلاب اسلامي موج مى‏‌زند. اين تسلط و احاطه همه‌‏جانبه در هر دو رهبر، باعث گرديده تا حتى بدخواهان نظام نيز از اين همه وسعت و جامعيت آنها بر امور، در موارد گوناگون و متعددى گاه ناخواسته لب به تمجيد و تجليل بگشايند. برخى روش ‏ها و شيوه‌‏هاى مديريتى مشترك ميان امامين انقلاب عبارتند از:
الف: واكنش‌هاي واقع‏گرايانه: يكى از ويژگى‏‌هاى مشترك مديريت امام و رهبرى، واكنش‏‌هاى واقع‏گرايانه نسبت به تحولات منطقه‌‏اى و جهانى بوده است. براى مثال، جلوه واكنش واقع‏گرايانه در مديريت حضرت امام(ره) را مى‏توان در عدم دخالت مستقيم در جنگ لبنان يافت و اين در حالى بود كه بسيارى از نيروهاى حزب‌اللهى و دلسوز نظام، بر اساس يك تحليل احساسى اعتقاد به دخالت مستقيم در جنگ لبنان و اعزام نيرو به آنجا و گشودن جبهه جديدى داشتند. جلوه‏‌هاى واكنش‏‌هاى واقع‏گرايانه در شيوه مديريتى رهبر فرزانه انقلاب نيز كم نيست. يكى از اين نمونه‌ها «حمله امريكا به عراق براى آزادسازى كويت» بود كه در آن هنگام برخى از سياسيون چپ سياسى كشور، پيشنهاد همراهى با صدام عليه امريكا را مى‌‏دادند. در چنين شرايطى رهبر معظم انقلاب با درك صحيح تحولات منطقه و با معيار اصول‏گرايى، موضع بى‌‏طرفى ايران را رسماً اعلام كردند. البته اين بى‏‌طرفى به معنای سكوت در برابر جنايات ناشى از جنگ نبود . بعدها اسنادى كه منتشر شد نشان داد كه اين جنگ سناريوى تعريف‏شده امريكا براى اهداف چندمنظوره بود. نمونه ديگر حادثه ۱۱ سپتامبر بود. اكنون كه مواضع اتخاذشده از سوى گروه‌ها و شخصيت‏‌هاى مختلف در آن زمان مورد بررسى قرار مى‏گيرد، كاملاً نشان مى‏دهد كه رويكرد رهبر معظم انقلاب چقدر مدبرانه بوده است. جريانات سياسى به‏اصطلاح اصلاح‏طلب اصرار داشتند كه ايران از اين فرصت استفاده كرده و وارد گفت‌وگو با امريكا شده و در ائتلاف بزرگ ضد تروريستى شركت نمايد. آنچه در نمونه‌‏هاى بالا ملاحظه شد، دقيقاً بيانگر واكنش‌‏ها و رويكردهاى واقع‏گرايانه نسبت به تحولات منطقه‏‌اى و جهانى بوده است.
ب: تشخيص به‏‌موقع رويدادها و روندهاى سياسى‏: پايه اصلى اين تشخيص، درك، بينش، بصيرت، علم و آگاهى فوق‌‏العاده درباره رويدادها و جريان‌‏شناسى روندهاى سياسى داخلى، منطقه‏‌اى و جهانى است.
حضرت امام(ره) با بريدن دست امريكا در روزگارى كه امريكا در اوج قدرت استراتژيك خود قرار داشت و ارسال آن نامه پر معنا و پرمغز به گورباچف (رهبر شوروى) و پيش‏‌بينى فروپاشى قريب‏‌الوقوع اتحاد جماهير شوروى، تشخيص‌‏هاى صحيح و به موقع خود نسبت به رويداد‌هاي سياسي را اثبات كردند. در مديريت رهبر معظم انقلاب نيز مى‏توان به مصاديق بارز و محكمى اشاره كرد: هشدار رهبرى در خصوص شبيخون فرهنگى در اوايل دهه ۱۳۷۰، افشاى سناريوى يلتسينى كردن ايران (فروپاشى از درون)، افشاى سياست‏‌هاى پنهان امريكا در خاورميانه، هشدار نسبت به سناريوى اختلاف‏‌افكنى بين اقوام و مذاهب ايرانى از يك سو و راه‏انداختن جنگ شيعى و سنى از سوى ديگر، بر حذر داشتن مسلمانان از طرح اسلام‏‌هراسى و اسلام‌‏ستيزى غرب و... نمونه‌‏هايى از درك سريع و به‏‌موقع تهديدات و واكنش مناسب نسبت به آنها بوده است.
ج: هدايت ديپلماسى هوشمندانه: در مديريت حضرت امام(ره) استقامت و رادمردى در مقابل قطع رابطه با امريكا، حمايت از دانشجويان خط امام در قبال تسخير لانه جاسوسى، عدم پذيرش نمايندگان رسمى و غيررسمى امريكا، فرمان ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر و عدم پذيرش قطعنامه‌هاي آتش‏‌بسى كه در آن مصالح و عزت جمهورى اسلامى لحاظ نشده بود، از نمونه‏‌هاى هدايت ديپلماسى هوشمندانه امام است. در مديريت مقام معظم رهبرى نيز موارد متعددى از اين مديريت به چشم مى‏خورد. يكى از مهم‏ترين عرصه‏‌هاى تجلى اين ديپلماسى در موضوع هسته‌‏اى است. اكنون كه امريكا خروج خود از برجام را رسماً كليد زده است، همه متفق القولند كه اين سكان‏دار اصلى انقلاب بود كه درك دقيقي از تحولات هسته‏‌اى ايران چه در بعد فنى و چه در ابعاد سياسى و ديپلماتيك داشته است. خصوصيت جهاد در زمان حضرت رسول اكرم(ص) با امام على(ع) متفاوت بود. خصوصيت مجاهدت‏‌هاى زمان پيغمبر(ص) اين بود كه جبهه حق و باطل کاملاً روشن بود و يك طرف ايمان و طرف ديگر كفر قرار داشت. در يك طرف مسلمان‏ها و پيامبر(ص) و طرف ديگر كفار و مشركان بودند. علت جهادهاى امیرالمؤمنین(ع)، همان‏گونه كه خود آن حضرت اشاره فرموده، زياده‏خواهى عده‏اى و رواج بدعت‏ها در جامعه بود. امیرالمؤمنین(ع) آن‏گاه كه قدرت پيدا كرد، به حكم «حُضُورُ الْحاضِرِ وَ قِيامُ الْحُجَّهِ بِوُجُودِ النّاصِرِ» وظيفه داشت با همان مسلمان‏‌هاى نمازخوان و مسجدى، همان كسانى‏‌كه سال‏ها در جنگ‏‌هاى بدر و حنين و احد در راه اسلام جنگيده بودند و مجروح شده و اموالشان را براى رواج اسلام داده بودند، بجنگد؛ چرا؟ براى آنكه دين خدا احيا شده و بدعت‏ها از بين برود. آيا اين امر مخصوص زمان حضرت على(ع) بود و ديگر مصداق نخواهد داشت؟ از اين روست كه مي‌توان گفت تفاوت در وضعيت‏‌ها رخ مى‏‌نماياند. چه امام حسن(ع) با آن همه صبورى و خوددارى، اگر در شرايط و وضعيت امام حسين(ع) قرار مى‏‌گرفت، همان راه و همان شيوه‌ها را انتخاب مى‏كرد كه اباعبدالله انتخاب كرده بودند. اين اصل مهم در مديريت انقلاب نيز به آسانى قابل ملاحظه است. حضرت امام(ره) آنگاه كه در مرحله ايجاد انقلاب اسلامى قرار گرفتند، از همه گروه‏‌هاى مخالف دعوت به همگرايى بر سر آرمان‏هاى مشترك كردند و آنگاه كه مردم در رفراندوم تاريخى خود، رأی قاطع به جمهورى اسلامى دادند، در يك حركت حساب‏شده و هدفمند، بنيان‏‌هايى همچون مجلس خبرگان قانون اساسى، سپاه پاسداران، بسيج، كميته‏ انقلاب اسلامى، بنياد شهيد، وزارت اطلاعات، سازمان جهاد سازندگى، شوراى نگهبان قانون اساسى، مجلس خبرگان رهبرى، بنياد مسكن و دهها سازمان و نهاد انقلابى را شكل دادند كه نشان از نيازهاى زمان خود براى نيل به اهداف انقلاب و كسب تجربه در جهت آن اهداف بود. درباره مديريت خلف شايسته آن حضرت، رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز در شرايط خاص و با توجه به قدرت سياسى، اقتصادى و فرهنگى كشور، هيچ فرد منصفى نمى‌‏تواند منكر اين مهم شود كه دستاوردهاى نظام درعرصه‏‌هايى چون پيشرفت‏‌هاى هسته‌‏اى، موشكى، سلول‏‌هاى بنيادى، توليد داروها و واكسن‌‏هاى مهاركننده بيمارى‏هايى چون ايدز و برخى سرطان‏‌ها، ترميم ضايعات نخاعى، دستيابى به فناورى شبيه‏‌سازى، به ‏راه ‏افتادن نهضت توليد علم و جنبش نرم‏افزارى در حوزه و دانشگاه، دميده‏‌شدن روحيه اعتماد به نفس درجوانان و جوان‏گرايى و... در گرو دغدغه‌ها و پيگيرى‏‌هاى مستمر ايشان صورت‏گرفته است.
تزريق اميد به اركان دولت و مردم در سخت‏‌ترين و بحرانى‌‏ترين شرايط، از ديگر هنرهاى ناب رهبرى ايشان در طول29 سال گذشته بوده است، به‏گونه‏اى‏كه در بحرانى‏ترين شرايط فرموده‏اند: «من خود را غرق در عنايات و نعمات خداوند متعال مى‏‌دانم. » اين مهم را بايد بدانيم كه اگر در دهه اول انقلاب و در دوران غربت و تنهايى دفاع مقدس، براى حفظ موجوديت و بقاى خود مى‏‌جنگيديم، امروزه سرنوشت منطقه به سرانگشتان ما سپرده شده است و امريكا و متحدانش كه در گذشته‏اى نه چندان دور با تفرعن از تغيير جغرافياى سياسى در جهان اسلام و تشكيل خاورميانه جديد سخن مى‏‌گفتند، اينك از ظهور و تولد خاورميانه جديد با محوريت ايران اسلامى سخن مى‏گويند و ايرانى كه زمانى محور شرارت نام گرفته بود، اينك به محور اميد و رهايى آنان از گرداب عراق، لبنان، افغانستان، فلسطين و منطقه خاورميانه تبديل شده است. افزايش اقتدار و نفوذ ايران؛ تبديل شدن ايران به يك كشور شكست‏ناپذير و مقاوم، شكسته‏‌شدن مجدد ابهت امريكا و متحدينش، تعميق منطقه ژئواستراتژيك ايران، هر كدام از ديگر دستاوردهاى نظام در دوره رهبرى حضرت آيت‏الله خامنه‏‌اى(حفظه الله) است. دوستداران، شيفتگان و ياران وفادار حضرت امام خمينى(ره) و حضرت آيت‏‌الله خامنه‏اى بايد بدانند و نيك هم مى‌‏دانند كه اين دو گوهر ناب، يك حقيقت با دو تجلى هستند كه وظيفه همه ما، درك و معرفى شايسته و بايسته اين حقيقت ماندگار و الهى به جامعه اسلامى و بشريت تشنه امروز و فردا است.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
0
0
اگر امروز مشگل داریم به علت مدیریت لیبرافیلی است که به جامعه حاکم شده............
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار