کد خبر: 902951
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱
صف طولاني بيماران در مرکز دياليز سوده اسلامشهر نشان مي دهد اين مرکز بعد از 23 سال فعاليت نياز به تجهيز و بازسازي دارد
مرکز دياليز سوده واقع در شهر واوان واقع در اسلامشهر در حالي در سال 1374 تاسيس و راه اندازي شد که بعنوان بزرگترین مرکزهمو دیالیز کشور سهم ارزنده ای در  درمان بیماران خاص ، برعهده دارد. اما حالا و با گذشت بيش از 20 سال از فعاليت اين مرکز و با توجه به افزایش تعداد مراجعین و بیماران تحت پوشش، امکانات و فضای موجود ديگر نمي تواند پاسخگوي نياز بيماران باشد و به گفته مديران و تصميم گيرندگان مرکز دياليز سوده بايد حتما امکانات و تجهيزات خود را افزايش و به روز رساني کند. افزايشي که نه يک درخواست بلکه ضرورتي اساسي و انکار ناپذير است. هرچند این مرکز درمانی خیریه در نظر دارد با کمک خیرین و بنیاد امور بیماریهای خاص به گسترش بخش هاي مختلف و ارايه خدمات مطلوب تر به بيماران و مراجعه کنندگان بپردازد. اما نگاه مسئولان آن به دستان دولتمردان نشان از نياز به حمايت هاي بيشتر و ويژه تر دارد.
محمدرضا عباسي

وقتي در سال 1374 مرکز دياليز سوده در شهر واوان راه اندازي شد بخش عظيمي از شهروندان و بخصوص ساکنان جنوب شهر اميدوار شدند که ديگر از سرگرداني خارج و از اين پس مي توانند با خيال آسوده به درمان خود بپردازند. با گذشت 23 سال از آن روز حالا این مرکز درمانی خیریه در نظر دارد با کمک خیرین و بنیاد امور بیماریهای خاص نسبت به احداث مرکز جامع درمانی بیماران خاص که شامل بخشهای دیالیز ، تالاسمی ، هموفیلی ، دیابت ، رادیوتراپی ، آزمایشگاه ، کلینیک های تخصصی و فیزیوتراپی می شود، را بزودی آغاز نماید.

زندگي زير دستگاه هاي فرسوده

کافيست سري به مرکز درماني سوده بزنيد تا مشخص شود در ميان تمام کمبودها هنوز روي خوش و برخورد مناسب کارکنان اولين چيزيست که نظرهارا به خود جلب مي کند. در سالن انتظار با افرادی روبرو مي شويم که روی صندلی های  در نوبت  نشسته اند تا  تختي خالی شود و  برای  ادامه حیات و گذران زندگی روزمره خود  ، ساعتی بر تخت  و ماشین  دیالیز  دراز بکشند و خون بدنشان تعویض گردد .

یکی از بیماران که سابقه10ساله ای درمراجعه به این مرکز دارد، با قدرداني از زحمات پرسنل اين مرکز به برخي مشکلات و گرفتاري هايي مي گويد که برطرف کردن آنها می تواند در  رفع مشکلات  عدیده  مراجعه کنندکان گره گشا باشد. حسين ادامه مي دهد: "عدم وجود پارکینگ  برای خودروهای  حامل بیماران ، کمبود فضا  و تخت  و به روز نبودن دستگاه ها از جمله معضلات موجود در اين مرکز دیالیزی است ."

 خانم جواني که بیش از نیمی از عمر خود را با بیماری  هموفیلی  سپری کرده هم مي گويد: "سلامتی  نعمت ارزنده ای است که ازسوی خالق متعال در اختیار بشر قرار گرفته و  انسان  زمانی به این گوهر گرانبها پی می برد که ، به نوعی از  داشتن آن محروم شود ،در این مرکز افراد و گروههایی  هستند که به عنایت و توکل به حضرت حق ، خدمات و حمایتهایی را از انسان بعمل می آورند، تا تسکین دهنده آلام  باشند ."

وی ادامه مي دهد: "وجود مرکز سوده  برای ما  بیماران  یک نعمت بزرگی است که  ، می توانیم  با کمترین هزینه  و با بهترین  خدمات  برای  ادامه حیات خود،مراجعه و  پس از دریافت خدمات مورد نیاز چند صبایی  بیشتر از عمر و روزگار خودسپری کنیم ." اين خانم  هم از  کمبود امکانات و عدم تناسب  آنها با تعداد بیماران شکوه داشته و خاطر مي کند: "با توجه به این که مرکز تنها مرکز درمانی  بیماران  خاص در جنوب غربی استان تهران است ، تعداد  زیاد مراجعین باعث  طولانی شدن مدت زمان انتظار  بیماران شده که نتیجه آن  فشار به بيماران است."

آقاي حسني بيمار ديگري است که حرف هاي اين خانم را ادامه مي دهد و مي گويد: " با توجه به اینکه  بیماران دیالیزی و هموفیلی نیاز به مراجعه ومراقبت وتزریق مداوم دارند، اشتغال و کسب درآمد یکی از مهمترین مشکلاتی است که  گریبانگیر خانواده های ما بیماران بوده وبرای تامین مخارج درمان همواره با مشکل  روبرو هستیم ." وی ادامه مي دهد: "ازمسئولین دستگاههای حمایتی  درخواست دارم  تا با توجه به  افزایش هزینه های  زندگی دردوران  امروزی ، بیش از گذشته نسبت به  ما  مبتلایان  به بیمارهای خاص عنایت داشته باشند."

دربازدید از بخشهای مختلف  مرکز درمانی سوده  با گفتگو با بیماران و همراهان آنها و پرسنل مرکز و نیز مشاهده وضعیت  موجود ، به خوبی  شواهد بیانگر این امر است که  این مرکز درمانی با کمترین امکانات  و با ایثار و از خود گذشتگی پرسنل خدوم  و کادر  پزشکی مجرب بیشترین و ارزانترین خدمات  را به  بیماران گروه هدف  و مراجعه کنندگان  ارائه مي دهد. شنيده ها حکايت از آن دارد که به همت و مساعدت جمعی از خیرین نیکوکار قطعه زمینی مهيا و مقدمات اولیه برای احداث  ساختمان  مجهز و بزرگی در سطح شهرستان اسلامشهر، فراهم شده و در آينده اي نزديک مجوزهاي آن صادر خواهد شد.

مرکزي که  در نظر دارد با کمک خیرین و بنیاد امور بیماریهای خاص نسبت به احداث مرکز جامع درمانی بیماران خاص که شامل بخشهای دیالیز ، تالاسمی ، هموفیلی ، دیابت ، رادیوتراپی ، آزمایشگاه ، کلینیک های تخصصی و فیزیوتراپی می شود، را بزودی آغاز نماید تا بتواند به بیماران خاص منطقه ازجمله بیماران دیالیزی ، تالاسمی ، هموفیلی ، سرطانی ، دیابتی ، MS و EB خدمات ويژه اي ارايه کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار