کد خبر: 893224
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
هادی عسگری

«حلب، شهري كه بود» در شبكه مستند  
«حلب، شهري كه بود » به كارگرداني وحيد فراهاني از تازه‌ترين آثار توليدي گروه مستند روايت فتح از شبكه مستند پخش شد. 
فراهاني كه ساخت مستندهاي تأثيرگذاري مانند «‌با‌صبر‌زندگي» و « ابوضرغام » را در كارنامه خود دارد،‌اينبار در تازه‌ترين اثر خود سراغ وضعيت زندگي مردم شهر حلب پس از اتمام جنگ رفته و به تغييراتي كه در زندگي آنها ايجاد و باعث رنج آنها شده است، مي‌پردازد.  وحيد فراهاني در رابطه با اين مستند گفت: «حلب شهري كه بود» به وضع موجود و زندگي مردم سوريه به‌ويژه مردم شهر حلب كه يكي از مهم‌ترين و بزرگ‌ترين شهرهاي سوريه است، مي‌پردازد. 
اين كارگردان با اشاره به اين موضوع كه بين كارهايي كه در سوريه انجام داده است مستند « باصبر، زندگي» از همه سخت‌تر بوده است،‌گفت: همه كارها سختي‌ها و مصيبت‌هاي خاص خود را داشته كه بعد از گذشت زمان شيريني آن سختي به‌طور كامل حس مي‌شود،اما از نظر درگيري روحي و رواني دشوارترين كار كه هنوز آثار آن را با خودم و زندگي خودم به همراه دارم، دوران ساخت مستند «با صبر، زندگي» بوده و آن ‌هم به‌خاطر آن انفجار و مصيبت بزرگي بود كه با خود به همراه داشت و داغي كه از كودكان بر دل خانواده‌ها و ما نشست. اين كارگردان در پايان به آرزوي خود و ديگر مستندسازان اين حوزه اشاره كرد و گفت: ان‌شاء‌الله روزي برسد كه پلان‌هاي ضبط‌شده از آزادي مسجدالاقصي را در آرشيو روايت فتح ثبت و ضبط كنيم. 

محمد فيلي: سال‌هاست چشم انتظار «سلمان» هستم  
 بازيگری پيشكسوت با اشاره به شرايط سخت توليدات تلويزيوني بيان كرد كه از سال ۸۸ كه داوود ميرباقري درباره توليد سريال «سلمان فارسي» با او صحبت كرده در انتظار توليد اين اثر است. 
محمد فيلي،‌بازيگر سريال‌هاي تلويزيوني در گفت‌وگو با «مهر» درباره فعاليت‌هاي اين روزهايش بيان كرد: تمايل خودم هم براي حضور در نقش‌هاي تاريخي بيشتر بوده‌است،‌الان هم چند سال است چشم انتظار ساخت سريال «سلمان فارسي» هستم. از سال ۸۸ و در دوراني كه آخرين روزهاي ساخت «مختارنامه» را سپري مي‌كرديم،‌داوود ميرباقري، كارگردان اين سريال به من گفت كه خود را براي يك كار ۱۰ ساله در «سلمان فارسي» آماده كنم،‌اما هنوز شرايط توليد اين سريال فراهم نشده است و من هنوز چشم انتظار هستم. وي با اشاره به همكاري با اين كارگردان عنوان كرد: سريال‌هايي كه ميرباقري كارگردان آنهاست الف ويژه است و نه فقط من كه بسياري از بازيگران تمايل دارند در چنين سريال‌هايي به ايفاي نقش بپردازند ‌چراكه زحمتي كه مي‌كشيم ديده شده و نقش ماندگار مي‌شود. 
فيلي با بيان اينكه هركسي نمي‌تواند از پس ساخت آثار تاريخي بربيايد، گفت:‌ اي كاش كارهاي تاريخي بيشتري ساخته شود، البته كارگردان بايد بتواند از پس ساخت الف ويژه بربيايد چراكه هركسي نمي‌تواند در اين حوزه ورود كند، آنچنان كه ما بسياري را ديده‌ايم كه هزينه كرده‌ و موفق نشده‌اند. بازيگر سريال «روزي روزگاري» درباره توليد سريال‌هاي متنوع نيز بيان كرد: بايد سريال‌هاي متنوع و مختلفي براي مردم توليد كرد، البته شرايط ساخت سريال هم بايد خوب باشد. خود من به تازگي در دو سريال حضور داشتم كه هنوز دستمزد آنها را نگرفته‌ام. بازيگري حرفه ماست و اگر دستمزدمان هم پرداخت نشود،‌ديگر چه فايده‌اي دارد. 

حجت‌الاسلام راستگو: قصه‌هاي قرآني داراي پيام و واقعي است
در ادامه‌ نشست‌هاي تخصصي بيستمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي، شهر قم ميزبان نشستي تخصصي با عنوان «قصص قرآني ميراث مشترك امت اسلامي» با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو بود. 
حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو در بيان ويژگي‌هاي قصص قرآني بيان كرد: «مهم‌ترين ويژگي آن است كه وحي است و ساخته ذهن نويسنده نيست. بنابراين در وحي مشكل نقص و ضعف وجود ندارد. دوم اينكه قصص قرآني حق است. ما مي‌توانيم قصه‌ غلط يا مضر بگوييم، اما كلام خداوند حق و بدون ايراد است. سوم آنكه سرنوشت پيشينيان است كه نقل افسانه و نقل واقعي از آنها زياد است. در همين راستا مي‌بينيم كه روايت‌هاي مشابه در سه كتاب آسماني زياد است،‌اما به دليل نقل قول‌ها در انجيل تعاريف گوناگوني مي‌بينيم كه در كتاب قرآن اين اتفاق رخ نداده است.» 
وي درباره‌ ديگر ويژگي‌هاي قصص قرآني گفت: «قصص قرآني از روي علم و تحقيق است. كتاب‌هاي علمي در هر كتابخانه‌اي متفاوت است و به آن مي‌گويند تحقيقي، اما با گذشت 1400 سال تمام موارد بيان شده در قرآن در علم بدون تغيير مانده‌اند. نكته ديگر آنكه در قرآن احتمال وجود ندارد و آيات الهي است و نشانه‌هاي خداست. قرآن افترا نيست. بسياري از افراد بعد از چاپ كتابي اعتراض مي‌كنند، ‌اما تمام آنچه در قرآن است، صحيح است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار