کد خبر: 892321
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل:
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: حدود ۳۵ هزار نفر در حوزه و صنعت فرش اردبیل به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، سیدحامد عاملی در حاشیه آئین بازگشایی نمایشگاه گنجینه‌های نفیس بافته‌های داری در اردبیل اظهار داشت: هم‌اکنون به دلیل پررونق بودن صنعت و حوزه فرش اردبیل به ویژه فرش دستباف حدود 35 هزار نفر از جوانان استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت فعالیت دارند.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر به دلیل برخی مشکلات در بازار جهانی فرش صادرات فرش اردبیل با افت جزئی همراه بوده است، افزود: در این زمینه خللی به اشتغال افراد فعال در این حوزه وارد نمی‌آید و واحدهای تولیدکننده فرش ماشینی و حتی کارگاه‌های فرش دستباف به تولید و عرضه محصولات خود در بازارهای داخلی ادامه می‌دهند و حتی افزایش میزان اشتغال در این حوزه در دستور کار است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تصریح کرد: تعداد 35 هزار نفر یا به صورت مستقیم از محل تولید فرش امرار معاش دارند یا بخشی از معیشت خود را از محل تولید فرش تامین می‌کنند اما اکثریت آنان در کارگاه‌ها مشغول بوده و به صورت مستقیم در این حوزه فعالیت دارند.

عاملی با اشاره به وجود سابقه تاریخی تولید فرش گفت: این صنعت جایگاه مطلوبی در گذشته نداشته و بیشتر به دیده ابزاری جهت تامین معاش خانواده‌های نیازمند تعریف شده است که شاید یکی از دلایل افت تقاضا برای فروش فرش به همین سبب بازگردد چرا که وقتی صنایعی در یک کشوری از چنین جایگاه والایی برخوردار است و تولیدکنندگان قدری در داخل نسبت به تولید و عرضه اقدام می‌کنند نبود بازار فروش برای ان کشور معنا و مفهومی ندارد.

وی بیان کرد: باید جایگاه فرش در حوزه صنعت دوباره از نو تعریف شود تا شاید بتوان در این راستا با تولید انبوهی که هم‌اکنون در داخل کشور و به تبع در داخل استان اردبیل شاهد هستیم بتوانیم جایگاه صنعت فرش در ایران را به رتبه شایسته برسانیم که این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و تعامل بین نهادهاست.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای در سطح استان استقبال کرد و گفت: راه‌اندازی و برپایی نمایشگاه‌های فرش به ویژه آثار دست هنرمندان استانی یکی از راههای معرفی و شناساندن آثار داخلی است که در این راستا نیاز است تا با حمایت نهادهای ذی‌ربط شاهد افزایش برگزاری چنین نمایشگاههایی در سطح استان و در سطح کشور باشیم.

عاملی با اشاره به استقبال کم از فرش‌های دستباف در سطح کشور اظهار کرد: امروز نیازمند بازگشت به جایگاه واقعی فرش ایرانی هستیم و در این خصوص بافندگان، تجار و رسانه‌ها نقش کلیدی می‌توانند ایفا کنند تا با معرفی دقیق و واقعی فرش ایرانی بتوان هم ارزش قدمت آن را در بین سایر صنایع اشتغالزا مشخص کرد و هم بخت از دست رفته  این صنعت را دوباره به دست آورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر