کد خبر: 881975
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
مدیرکل میراث فرهنگی سمنان:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: شهر ایوانکی دارای ظرفیت‌های بالای گردشگری و تاریخی است و نیاز به معرفی بیشتری دارد.
 حسین خواجه‌بیدختی در بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های شهر ایوانکی، اظهار کرد: این شهر نیاز به تعیین بافت مصوب برای انجام مطالعه در زمینه مرمت و احیای بناهای تاریخی دارد.

 وی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بناهای تاریخی را مشخص نبودن مالک یا مالکان پلاک‌های ثبتی عنوان کرد و افزود: در صورت تمایل مالکان، امکان مرمت و احیای این بناها وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان از انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری ایوانکی برای مرمت و احیای تعدادی از بناهای تاریخی در این شهر برای ایجاد انگیزه در مالکان بناهای تاریخی خبر داد و گفت: برخی از این بناها با انجام مرمت اضطراری، دارای قابلیت سرمایه‌گذاری شده‌اند.

خواجه‌بیدختی گفت: بر این اساس، کار مرمت اضطراری مدرسه ثنایی و یک حمام تاریخی در ایوانکی و زیباسازی بدنه شماری از بناها که در منظر عمومی قرار دارند، در دستور کار مشترک میراث فرهنگی و شهرداری ایوانکی قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به حضور مدیریت جدید در صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور و وجود متقاضی سرمایه‌گذاری، به‌زودی شاهد جذب سرمایه‌گذار در کاروانسرای ایوانکی و جذب گردشگر در این منطقه خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: درصورتی‌که مالکان بناهای تاریخی اقدام به حفظ و مرمت بنا داشته باشند، این اداره کل نیز تا 50 درصد در مرمت بنا مشارکت می‌کند.

بخشدار ایوانکی نیز در این بازدید، خواستار بررسی مشکلات آثار تاریخی ایوانکی و بافت تاریخی این شهر شد.

رضا حسنی با بیان اینکه وجود آثار تاریخی فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در منطقه است، خواستار جذب سرمایه‌گذار برای کاروانسرای ایوانکی شد.

وی گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت فرودگاه مستقر در ایوانکی می‌توان در زمینه طبیعت‌گردی و توسعه گردشگری در مناطق کویری و کاروانسرای قصر بهرام، استفاده کرد.

 ایوانکی یکی از شهرهای شهرستان گرمسار است که در مسیر جاده سمنان- تهران و در 30 کیلومتری مرکز شهر گرمسار قرار دارد.

ایوانکی که قدمتی در حدود پیش از تاریخ دارد در کتاب‌های رومی بنام شاراکس معروف است، ایوانکی دارای آثار و ابنیه بسیار قدیمی است که یکی از این آثار کاروانسرای شاه‌عباسی ایوانکی است.

این کاروانسرا در 33 کیلومتری شهر گرمسار و در یک کیلومتری بخش ایوانکی واقع شده و یکی از کاروانسراهای زیبا دوره صفوی در استان محسوب می‌شود.ش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر